Akvariet er satt i gang, med 8 fisker!

Hei! Dette er mitt første innlegg her. I går kjøpe jeg et akvarie på 130 liter, og har fra før to slørhaler som skal oppi der med noen andre fisker.
Meeen, jeg lurer på hva slags utstyr jeg trenger til å ha oppi? Har kun eid fiskeboller. Har bestilt sånn varmegreie og termometer, men trenger pumpe og litt sånn. Men hva trenger jeg?
Skal kjøpe 5 reker, og 10 neontetra eller hva de heter, og kanskje en sugemalle av liten slag. Blir et par andre typer også som ikke har slør på halen. Tips? Er som sagt ganske fersk, og har aldri hatt akvarie før. Kom med tips
Hei.
Er ikke veldig erfaren selv, men ser at du kan risikere å gå i noen av fellene jeg har vært innom :P
Det du MÅ ha er en pumpe, slik at du får sirkulasjon i vannet, og filterbakterier som kan ta ut forurensingen i vannet. Disse bakteriene, er det som ser ut som "møkk" inne i filteret. for at de skal danne seg, bør filteret få gå i ca 4-5 uker. I tiden før det vil vannet sakte men sikkert bli giftig (nitritt) for fiskene. Etter som du allerede har fisk vil du måtte skifte en del av vannet i akvariet hver uke, hvis vannet ikke skal bli for giftig for fiskene. Denne feilen gikk jeg i, og doffen daua..
Kan være greit å ha en vanntest for nitritt, som du får kjøpt i dyrebutikken. Denne viser "giftmengden" (nitrittkonsentrasjon)) i vannet.

Før du kjøper nye fisk vil det nok være lurt å vente til du har de riktige bakteriene, slik at du ikke risikerer at alle dør.

Varmekolbe kan også være lurt å ha, da en del fisk krever litt varmere vann. Dette finner du ut i fiskebasen her på akvaforum. Søk opp den fisken du har lyst på, og se at den passer med de andre du har. Ser også at du har lyst på reker. Jeg har ikke erfaring fra gullfisk og reker sammen, men jeg tror nok gullfisken vil kunne få seg en bedre middag her... :P

En "algespiser" kan også være lurt å ha. Ancistrus er en billig og morsom hjelper :p

Om du ikke har kjøpt innhold i akvariet, anbefaler jeg sand. Da en del av fiskene krever dette for å trives. Alle fiskene trives på sand, men bare noen gjør det med grus.

Bare å spørre hvis du lurer, så får du alltids svar her inne.
Hmmm
Hallo, Jeg er enig, Det er mange fallgruver og gå i, Noe jeg syntes du bør gjøre er og ta en kikk på mange forskjellige akvarier som er her, Medlems akvariene kan gi deg god inspirasjon og du kan planlegge hvordan du vil ha det, Det er fryktelig kjedelig og fylle opp med sand eller grus og røtter og stein og huler og blomster og planter og hva som helst, For og så finne ut senere at du vil ikke ha det sånn i det hele tatt Snakker av erfaring, En varmekolbe kommer du nesten ikke utenom hvis du skal ha litt forskjellige fisk. Også bør du ha en god pumpe/filter.. Du kan hvis du har en bekjent med akvarium låne litt filter materiale og ha i hos deg forutsatt at det er fritt for sykdommer, Ett medie som heter happy life feks hjelper deg med og kickstarte de "gode bakteriene" i filteret.

Lykke til
Hva trenger jeg av pumper og div?
Hei! Har nettopp kjøpt meg akvarie på 130 liter, men det fulgte ikke med utstyr. Sand og div har jeg, men hva trenger jeg av pumper og alt slikt? Har ikke peiling på dette ... Utvendig eller innvendig pumpe??
Tar imot alle tips og råd!
Valgets kval
Du trenger nok pumpe og varmekolbe (noen få fisker som klarer seg uten varmekolbe. Om pumpen skal være inn- eller utvendig avgjør du egentlig selv. Utvendig pumpe er jo ofte penere i akvariet, men fordrer at du har plass til klossen utenfor karret. Er du av den engstelige typen er det selvsagt litt "tryggere" med en innvendig pumpe da en evt lekkasje der ikke vil havne på gulvet. Det som er viktig er at du kjøper en pumpe som er dimensjonert for godt over dine 130 liter. Det er i tillegg greit om den har regulering av styrke da det er veldig stor forskjell på hva slags bevegelse i vannet fisker ønsker. COlisa lalia vil helst ikke ha strøm i det hele tatt mens fiskearter som naturlig forekommer i strie elver gjerne tar god bevegelse. Om pumpen ikke kan stilles er det vanskeligere for deg å tilpasse.
Du kan selvsagt lage deg et filterhjørne om du synes det er artig med litt ekstra jobb. Jeg gjorde det forrige gang jeg satt opp et nytt kar og er veldig fornøyd.
oppstart av et akvarie kan være pain hvis man ikke har venner som kan gi tips etc.

Å ha et filter til å rense akvarie er alfa omega, sjekk online for billigere filtre.

Prio blir:

Filter - termoeter - vanntilsetninger (aquafresh, ph/kh, og gh salt er standard, men esha exit og esha 2000 kan være fint å ha i bakhånd i tilfelle sykdommer i karet som finneråte og hvittprikk f.eks.) planter og en luftpumpe som kan boble litt vann i karet.

En algeeter burde også være høyt i fokus ettersom dem er veldig nyttige.
En miks av planter er bra, og hvis du skal ha en algeeter, så kjøp en liten en, 2 max, dem vokser relativt fort, og kan bli kjempesvære.

Trerot og et "akvarie-møbel" som dem kan hjemme seg i, da vil de trives godt

Lykke til.
Ørjan Aasen
oppstart av et akvarie kan være pain hvis man ikke har venner som kan gi tips etc. Å ha et filter til å rense akvarie er alfa omega, sjekk online for billigere filtre. Prio blir: Filter - termoeter - vanntilsetninger (aquafresh, ph/kh, og gh salt er standard, men esha exit og esha 2000 kan være fint å ha i bakhånd i tilfelle sykdommer i karet som finneråte og hvittprikk f.eks.) planter og en luftpumpe som kan boble litt vann i karet. En algeeter burde også være høyt i fokus ettersom dem er veldig nyttige. En miks av planter er bra, og hvis du skal ha en algeeter, så kjøp en liten en, 2 max, dem vokser relativt fort, og kan bli kjempesvære. Trerot og et "akvarie-møbel" som dem kan hjemme seg i, da vil de trives godt ;) Lykke til.
jeg mente egentlig en varmekolbe istedenfor termometer. en stabil temp. kan være greit å ha, 24 til 26 synes jeg er en bra temp
Her har du noen artikler som jeg anbefaler og lese igjenom. Start med denne her. Spør underveis om det er ting man lurer på. Ikke gi opp så blir det glede i stuen av akvarieholdet til slutt.
Her er noen til pumper:

Utvendig pumpe
Innvendig pumpe

Det er bare å lete litt rundt på nettbutikker, for der får du dem mye billigere enn i butikken. Det er også greit å høre om erfaringer andre har gjort med sine pumper. Noen pumper bråker mer enn andre, mens andre kan være vanskelig å få til.

Innvendig eller utvendig må du avgjøre etter smak og behag. -og kanskje lommebok? :P
Men kan være lurt å kjøpe et filter som er litt overdimensjonert, så slipper du å rengjøre det så ofte!
Ellers tror jeg det meste av info du trenger har blitt nevnt her. Også et par gode linker i noen tidligere innlegg her.
Kan være greit å ta seg en liten time og lese igjennom noen av artiklene, og på den måten kanskje spare seg tid og penger!
Du bør vente noen uker med å ha i fisk , for fiskenes skyld !!

Og du bør lese om de aktuelle fiskene, og sjekke at de har samme krav til vannverdier og virkelig passer sammen !!

Slørhaler/gullfisk trives ofte i kaldere vann enn andre akvariefisker gjør. de er også sårbare når det gjelder å bli jaket på og nappet på.
Hei Blir ikke fisk med det første nei, akvariet er vasket og sånn, limet på bakgrunn. Venter på filter, varmekoble og slikt i posten nå. Tenkte å instalere alt, og la det stå et par uker og sjekke vannverdiene

Skal ha to slørhaler, og en 10-15 neontetra. Også en eller annen algespisende fisk, men det tar jeg litt med tida når jeg får lest litt og sånn
Celina Solås
Hei:) Blir ikke fisk med det første nei, akvariet er vasket og sånn, limet på bakgrunn. Venter på filter, varmekoble og slikt i posten nå. Tenkte å instalere alt, og la det stå et par uker og sjekke vannverdiene :) Skal ha to slørhaler, og en 10-15 neontetra. Også en eller annen algespisende fisk, men det tar jeg litt med tida når jeg får lest litt og sånn :)


Du må huske slørhaler tar alt de kan få inn i munnen, så du kan risikere at du våkner en morgen at neontetraen er borte og det samme reker.
Vet det, det som er så greit med at tetraene er ganske raske. Slørhalene er ganske trege og langsomme, men tar det litt som det kommer. sitter å leser litt om de forskjellige
og rekene skal få nok av hjemmesteder som ikke slørhalene har sjans til å komme inn i
Nettbutikker hvor jeg kan bestille røtter og skifer?
Noen som har peiling på nettbutikker hvor jeg kan bestille dette, og annet intriør til akvariet mitt?
Akvariereker.no er ganske billig, men de har ikke det jeg trenger inne. Står heller ingenting om når de får det inn igjen. Venter på å ta vann i akvariet og få innkjørt pumpa osv. Takk for tips
www.webzoo.no er en grei butikk, men det finnes flere. Bare søk litt på det.

Anbefaler deg og ikke kjøpe slørhaler. Slørhaler er en oppdrettsform av gullfisk, og er egentlige missfostere som har to haler. Du vil fort legge merke til at slørhaler ikke er særlig populære på nettsteder slik som dette. Slørhaler er og kaldtvannsfisk, mens kardinal tetra er varmtvanns fisk. Slørhalene vil uannsett spise opp tetraene før eller seinere, selv om de er aldri så raske...

Anbefaler deg heller kjøpe noen fisk som passer sammen med tertraene. Kansje noen dvergciklider og maller som skal ha samme vann verdier som tetraene.
Takk for svar.
Tror nok heller jeg må droppe tetraene da, for to slørhaler har jeg allerede
Innkjøring av akvariet?
Sitter her å venter på pumper, varmekolbe og luftfilter og div skal komme i posten.
På dyrebutikken sa de at akvariet måtte stå å gå med pumpe i minst en uke før jeg tok fisk oppi. Men så leser jeg at det skal gå 4-6 uker pga en eller annen bakteriekultur? Noen som vet, for jeg gjør ikke!
Og ang vannbytter ... Akvariet mitt er på 130 liter. Hvor mye vann skal jeg bytte når pumpa står å går uten fisk i de ukene? Noen sier 1/3, noen sier noe annet. Hva synes dere?
Og ... Hva slags fisk synes dere går sammen med slørhaler? I dyrebutikken sa de at det var mange som kunne gå med dem, spesielt de uten haleslør og sånn. Men så leser jeg her at slørhalene mine baer vil spise dem opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap