Funnet en fisk med bukvannsott i min 450l -se an medisinering?

Da har jeg for første gang på flere år oppdaget sykdom på mine fisk

Sykdom har jeg faktisk veldig liten erfaring med, så her er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Oppdaget i går at en av mine sjokoladeguramier lå og kavet, var blek, hadde oppblåst kropp og utstående skjell. Den ble avlivet med en skarp kniv.

Har sjekket alle andre fisk og ser ingen antydninger til bukvannsott hos dem. I artikkelen, om bukvannsott står det:

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden

Jeg har ikke spesielt lyst å medisinere 450L, og har lyst å se det an.

Noen erfaringer og innvendinger?
Hei!
Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men slik jeg har forstått det så er selve smittekilden til bukvannsott alltid til stede - og når en fisk blir syk av bukvannsott så må det nok oppstå en økning av disse mikroorganismene - tror det var bakterier - som i første rekke skjer inne i den syke fisken. Når man tar ut og avliver denne fisken, så har jeg oppfattet det slik at da kan også andre fisker ha blitt syke - men de trenger ikke nødvendigvis bli det.

Jeg ville ventet. Ventet og sett om flere viste symptomer. Medisinering av friske fisker er jo ikke noe som de har godt av.

Det heter seg også at bukvannsott er en sykdom som kan oppstå når man har latt det gå for lang tid mellom vannbytter osv. Du har vel vært flink nok med stellet.

En gang skal fiskene dø også. Jeg vet ikke om bukvannsott kan forekomme som en alderssykdom, men det er kanskje ikke helt utenkelig...
Hadde det samme på en fisk i karet for noen år siden. Avlivet fisken. Tok noen gode vannbytter daglig en stund etter. Men medisinerte ikke. Var ingen andre fisk som ble smittet. mulig jeg bare var heldig.
Takk for synspunkter! Tror nok jeg skal holde hodet kaldt en stund ja

Har gode vannbytterutiner og hadde byttet vann 4 dager før denne ble syk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap