Scalare har lagt egg i selskapskar!

Hei!

Først og fremst, så er jeg veldig glad for å se at scalarene mine har lekt, og lagt egg! Tydelig at de trives i miljøet, og med hverandre. Men nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre.. :-/

De la eggene i går, en eller annen gang i løpet av dagen/tidlig kvelden tror jeg. De har lagt eggene på veggen til en bolle (stor "kjøkken"bolle) som flyter oppi karet (det er noen guppyyngel oppi bollen).

De passer på og følger med, men i det øyeblikket eggene klekker, kan jeg se for meg at de blir mat for de andre fiskene i selskapskaret. :-/

Hva er det jeg kan gjøre for å berge fiskene? Jeg har et kar med sverddrageryngel i, og disse kunne jeg nok flyttet i mellomtiden. Bør jeg flytte eggene? Og i så fall, hvordan gjør jeg det? Jeg kan jo ikke bare dra bollen opp av vannet?

Hadde satt veldig pris på litt tips og råd.
har du ikke en større bolle du kan ta utpå denne bollen når du flytter di?
eggene skal overleve KORT tid over vann, så går vell kansje å fløtte bollen over i et annet akvarium uten å ha vann på eggene?

andre som vet noe? =)
Takk for svar! =)

Ja, jeg tenkte litt på å kanskje gjøre det sånn. Bare å finne en bolle som er stor nok. :P

Men hvordan får jeg eggene av bollen (bollen er for stor til å kunne puttes opp i det andre akvariumet jeg tenkte de kunne klekke), og hvordan får jeg evt festet de på en ny ting jeg kan ha oppi karet?
har hørt at folk har skrapt av eggene med et barberblad
har aldri prøvd dette selv, så vet ikke om man skader noen egg da...:S
vet ikke helt om hvordan di fester eggene til noe annet..:S
Inaktiv bruker
Tips
Du kan jo lese om oppdrett av scalare her (LINK)
Et lite tips om du har andre fisker i samme kar. Ha litt lys på natten slik at scalarene kan se eggen og beskytte dem. Eggene i mitt kar blle spist opp ganske fort av andre fisk når det ble helt mørkt.
Takk for svar alle sammen!

Lille mæ: ja, det er det jeg er litt redd for, har ikke lyst til å ødelegge noe heller. :-/

Spock: Takk for link. =) Men jeg fikk litt intrykk av at dette gjelder mer om de går i eget kar? Jeg har de i selskapskar, og ser for meg at de blir spist så fort de blir frittsvømmende. PS: MÅ de fores med artemia? det har jeg nemlig ikke, og har heller ikke klekker.. Jeg har derimot foret de andre ynglene mine med pulverisert discusgranulat, og alle fiskene har blitt store og fine i fargen. Vil ikke det gå?

Jarle F: Ja, de går i selskapskar. Jeg torde ikke skru av lyset i natt, netopp pga det, så da var jeg jo tydeligvis ikke helt på jordet. Men takker masse for tips fordet! =)

Scalerer legger mange egg, og mange egg blir mange yngel...
Har du plass til å fôre opp flere hundre?

Hvis du vil ha vellykket oppdrett på scalarer kan du lese artikkelen til Mona O. Den inneholder det meste du trenger å vite.

Lykke til
Takk for link til artikkel.

Ja, jeg skal ha de i en 180 liter, må bare få omrakkert litt.

Takk for lykkeønskninger, skal prøve så godt det lar seg gjøre, og om det i verstefall skulle gå galt, så er det vel forhåpentligvis ikke siste gangen de legger egg. =)
Da kan jeg informere om at eggene er spist av foreldrene.

Jeg ville ikke ta fra de eggene heller, fordi de var veldig flinke med stell, og de ville ikke at jeg skulle ha noe oppi der å gjøre. Men nå er de i alle fall borte.

Men så vidt jeg har forstått, legger de vel egg ganske hyppig, når de først har dannet et par?
jada, mine la egg såm ble spist iløpet av få timer, men la igjenn etter litt over 2 uker=)( nå mandag som var) disse ble spist første natten, så tenker at når di legger egg om sikkert halvannen uke, så blir eggene tatt ut, så får di heller øve seg på kullene som kommer etter det igjenn:P
Lille Mæ
jada, mine la egg såm ble spist iløpet av få timer, men la igjenn etter litt over 2 uker=)( nå mandag som var) disse ble spist første natten, så tenker at når di legger egg om sikkert halvannen uke, så blir eggene tatt ut, så får di heller øve seg på kullene som kommer etter det igjenn:P

Det var godt å høre, da får jeg bare vente i spenning her. Det gikk jo faktisk to dager før de spiste eggene, så det kan umulig ha vært langt unna klekking. Mine også får nok mange muligheter til å øve senere, har ikke akkurat plass til flere kull på en gang, tror det holder med et i første omgang. =P Men blir nok kanskje til at jeg tar ut eggene nestegang da. hehe. =)
Scalare trenger gjerne 3-4 forsøk før de skjønnet at de ikke skal spise eggene. Mine la egg ca 2 dager etter vannbytte men jeg hadde flere par i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap