Hvorfor lav vannstand i akvariet?

Hei!

Lenge har jeg lurt på hvorfor så mange unngår å fylle sine akvarier helt opp med vann?
Det virker for meg som at desto mere erfaring man har med akvarier, desto flere akvarier har man med "lav vannstand".
Hva kommer dette av egentlig?
Er det fordi det ser "kult" ut, eller er det noen fordeler med dette?
Jeg har vell en hvis anelse om at kanskje noen arter krever lavere vannstand for å komme i lek?
Flere hundre bilder tatt av akvaforums medlemmer her viser jo akvarie etter akvarie med lav vannstand. Nå høres det kanskje ut som jeg mener annen hvert akvarie, men poenget mitt er at jeg er helt sikker på at ikke så mange arter som jeg har sett bilder av virkelig trenger denne lave vannstanden, det er jeg ganske så sikker på.
Er det noen som har noe forklaring på dette?

Forresten, men "lav vannstand" mener jeg at det mangler 5-10 cm vann før akvariet er fullt.

Mvh

Christian
Hvis pumpa får stå slik at den "plasker" litt i overflaten, så tilsetter den ekstra oksygen i vannet, så derfor den lave vannstanden
Jeg har også lurt på dette. Særlig små akvarier blir jo enda "mindre" av dette. F.eks. 60- liters akvarier som kanskje ikke inneholder mer enn 40 liter vann, det virker litt merkelig...
Jeg tror mange rett og slett ikke gidder og fylle på fordampet vann, og dermed synker vannstanden mer og mer ettersom dagene går. Jeg gjetter på at lav vannstand er et tegn på latskap
Det er ikke "kult" å ha for lav vannstand. Jeg personlig passer alltid på at akvariene er fyllt opp, da jeg ikke liker å se vannlinjen. Den er irriterende når den er synlig (syns jeg).

Noen kanskje ikke fyller akvariet helt opp av andre grunner jeg ikke helt forstår, men...
Det er sikkert medlemmer som simulerer tørketiden. Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til at det er så veldig mange som har det. Kanskje som Mona skriver at det er latskap, Men om det gjelder fordampning å det er snakk om 40 av 60l så går det lang tid i mellom vannbyttene ihverfall.
Hvis man simulerer tørketid er det selvsagt noe helt annet, men da er det gjerne veldig lav vannstand, ikke bare noen cm. Men kanskje halvparten av vannet er borte da. Det er litt spesielt og da hadde jeg antatt at det var noe tørketids-simulering, om jeg så et bilde av et kar med halv vannstand
At det mangler noen cm er nok dårlig med etter fylling ja, jeg er enig med deg der Mona at det ikke er noe særlig å se på.
Kan også være for at eplesnegler eller lignende skal kunne legg egg over vannflaten. De vil gjerne ha en 10cm så eggene henger tørt.
Ja, der sa du det. Folk som vil ta vare på eplesnegle-egg senker naturligvis vannstanden for å gjøre det enklere for eplesneglene sine
Jeg senket vannstanden for å lage et "jukse"- paludarium, og nå har jeg også et akvarie som jeg ikke kan fylle helt til kanten siden det pipler litt helt øverst. Bare snakk om en cm så det plager meg ikke. Ser ut som det er mange grunner til å ikke fylle akvariene helt opp altså
Nei da, det behøver ikke vere latskap! Når jeg ser et akvarium som har grått vann, halvdøde fisk og mer eller mindre døde planter, ja da er det latskap!

Flere av mine kar er heller ikke helt fulle. Dersom en kjører en eller flere pumper, brusesteiner, strømforsterkere og difusorer samt av og til separat UV-lys, da koker det ganske bra i overflata. Ikke er alle dekkglassa helt tette heller. Senker en vannstanden litt, "spruter" det mindre.

Og - ikke bekymrer det meg nevnverdig med en liten "sprekk" øverst heller!

- Tore -
Det er bare i innkjøringen eller ved vannbytte, så øker en sakte men sikkert vannstanden igjen Ved nitrit så er det effektivt
I 110 literen har jeg det fylt opp til max-linjen. Det ser så rart ut når vannkanten kommer rett under lystoppen, det irriterer meg, haha. dessuten blir det så skinn fra det blå LED lyset når ikke vannet er høyt nok. Der kan jeg heller ikke ha lav vannstand for da blir pumpa løpsk!

i 54literen mangler jeg kanskje 5 cm vann til det er helt opp til kanten, men jeg holder jo på der med begge hender av og til så da vil jeg ikke grise...derfor blir det bare slik. Og der har jeg bare glassplate så det ser ikke like rart ut. (uten en x-marks the spot linje vet jeg ikke hvor mye vann jeg kan ha uten å grise, så jeg lar det bare være litt slingringsmonn
Tc
Det er bare i innkjøringen eller ved vannbytte, så øker en sakte men sikkert vannstanden igjen:) Ved nitrit så er det effektivt:)

Hva skal lav vannstand ha med nitritt å gjøre, sa du???
mona o
[QUOTE=Tc]Det er bare i innkjøringen eller ved vannbytte, så øker en sakte men sikkert vannstanden igjen:) Ved nitrit så er det effektivt:)

Hva skal lav vannstand ha med nitritt å gjøre, sa du???

Det lurer jeg også veldig på, ikke lest ett ord om det noen gang...
Jeg liker også at vannlinja ikke synes. Det går ikke på aqualine helglass karet mitt, men 2 striper sort teip, så fikset jeg den biten, hehe.

Jeg senker vannstanden når jeg slipper coryyngel fra klekkeboks, og ut i foreldrekaret. Da blir det ikke "brådypt" for de, og jeg øker vannstanden over et par dager.

Har også senket vannstanden noe pga eplesnegle egg, som det nevnes over her.
Fordi ekstra oksygen i vannet er med på å bearbeide nitritten fortere.
Therese Supphellen

Dette må du forklare nærmere.
Sånn jeg ser det vil mindre vannvolum føre til at konsentrasjonen av nitritt blir høyere, ettersom fiskene hele tiden vil produsere ammoniakk. Dersom filterbakteriene ikke er i stand til å omdanne ammoniakken videre til nitritt og deretter til ufarlig nitrat, er det bare uttynning ved hjelp av vannbytte som kan få konsentrasjonen av den farlige ammoniakken og nitritten lavere, fort nok til at fiskene ikke skades.

Det er ikke snakk om å halvere vannstanden, men å la pumpa sirklulere/plaske i vanoverflaten slik at det kommer mer oksygen i vannet.
Det gjøres ikke i stede for vannbytter, men i tillegg.
Vi senker vannstanden hvis vi har nitritt, samtidig som vi bytter vann daglig
Therese Supphellen

I dag er visst dagen for merkelige og usanne påstander her på forumet :p
Å senke vannstanden er ikke med på å "bearbeide nitritten fortere" og heller ikke påvirker økt oksygeninnhold nitritten på noe vis.

Dere syns nok kanskje fiskene ser ut til å puste lettere i nitrittforgiftet vann når dere har økt oksygenopptaket ved å få filterutblåset til å plaske mer i vannflaten? Er det det du mener? Men nitritt vil dessverre uansett hemme fiskeblodets evne til å ta opp oksygen fullstendig, selv om det er høyt oksygennivå i karet, og derved kveles fisken likevel og kan dø. Man kan se tegn til dette i fiskens blod, da det farges brunt av nitrittforgiftningen (hvis man dissekerer en fisk som er død av nitrittforgiftning f.eks.).

LES mer om det her i denne artikkelen.

Økning av oksygeninnholdet kan lette lidelsen noe for fiskene, men nitrittnivået er nøyaktig det samme, varer like lenge og det avtar på ingen som helst måte fortere.... og det er nøyaktig like skadelig på både kort og lang sikt, og like ille for fiskene å leve i.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap