Hvilken flyteplante bør jeg velge?

Inaktiv bruker
De fleste vil sikkert si: Let gjennom plantebasen, men nå vil jeg høre deres meninger og erfaringer.

Jeg er på utkikk etter en flyteplante til "Barnehagen".
Den må være robust og tåle at gullfisken napper i den,
den må ikke spre seg for mye så den tetter ALT lys.
Er greit om den ikke trenger ekstra Co2 å den må ikke være supervanskelig å få tak i.
Helst så stor at gullfiskene ikke rører dem.

Andemat er for pinglete blir snacks for dem.
Om de tåler å bli beitet på av gullfisk vet jeg ikke helt, men....

Ceratopteris pteroides vokser til å bli større i omfang enn en middagstallerken, så størrelse kan de få. De starter små som et kronestykke, og avleggerne popper frem i kantene på den store moderplanten, og de vokser raskt.

Inaktiv bruker
mona o
Om de tåler å bli beitet på av gullfisk vet jeg ikke helt, men.... [URLBLOCK1] vokser til å bli større i omfang enn en middagstallerken, så størrelse kan de få. De starter små som et kronestykke, og avleggerne popper frem i kantene på den store moderplanten, og de vokser raskt.

Vakkert Ser for meg masse yngel i de der.
Men den vil ikke vokse så fort å blir så stor at den dekker til for lys?
Det er der du kommer inn i bildet, da

Luking!
Du fjerner den største og lar de små bli igjen. Når moderplanten forsvinner og dennes enorme oppsug av næringsstoffer fra vannet blir borte, vil småplantene få et kick og setter i gang og vokse i stor fart.
Det blir ikke alger i et kar med denne planten! Jeg pleide alltid å sette inn noen små avlegger i nystartede akvarier, for da unngikk jeg helt alger, noe som ellers er vanlig i oppstarten av et kar. De suger opp fantastiske mengder med avfalls- og næringsstoffer, som f.eks. nitrat.

Når det er tid for å luke, kan du selge moderplanten og sikkert en del avleggere også innimellom. Ikke store summer men noe kan du få for dem. En svært dekorativ flyteplante jeg er veldig glad i og som jeg håper jeg kan få tak på igjen
Det hendte en gang i blant at jeg ga bort eller solgte disse, og ta pakket jeg dem på vått kjøkkenpapir og la det mellom to papptallerkener som jeg teipet sammen. Så brettet jeg vanlig pappkartong utenpå det, og adresserte Med papptallerken-metoden holdt de fasongen uten å knekke i stykker (de er skjøre) under postgangen. Stilkene deres er helt luftfyllte og porøse, og det er grunnen til at de flyter så godt.
Inaktiv bruker
NICE! Kanskje jeg må prøve å få tak i en sånn ;D
Siden jeg har hagedam kan jeg sikkert ha moder plantender om sommeren
(Den er oppvarmet i tilfelle en av ungene som bor rundt her skal falle i, Man vil jo ikke ha syke snørrete unger rundt om kring på sommeren)
Hm, Hvis ikke noen kommer med noe bedre så kommer jeg til å prøve å skaffe denne her.
Inaktiv bruker
Fant en side som selger denne planten, men jeg vet ikke hvor mye man kan stole på dem.
Man skal ikke handle hvor som helst, Noen som har prøvd? (URL)
Det mangler bilder av røttene her!
Inaktiv bruker
Kenbb
Det mangler bilder av røttene her! :)

Røtter til hva? Flyteplanten?

[External Image]

Bilde fra http://akwa-mania.mud.pl
Ja, til flyteplanten ja, burde vært i databasen.
Spock
Fant en side som selger denne planten, men jeg vet ikke hvor mye man kan stole på dem. Man skal ikke handle hvor som helst, Noen som har prøvd? ([URLBLOCK1])


Trodde Akvasia (i Trondheim) var konkurs, jeg........?

Uansett, denne planten kjøper du heller av privatpersoner på annonseforumet her på AF. Eller det er bare å lage seg en Ønskes-kjøpt annonse selv, om du vil prøve den veien
Inaktiv bruker
AHA! da satser vi ikke på dem nei! ;D Bra noen vet. Skal høre med Bodø Bår og fritid Zoo
Jeg googlet Akvasia litt, og det stemmer at de gikk konkurs for tre år siden eller noe deromkring. Men et nytt firma, nemlig Nye Akvasia, ble startet i de samme lokalene. Men etter regnskapstallene deres å dømme (de finnes på nett) så ligger det veldig dårlig an med Nye Akvasia også, da de har tapt egenkapitalen sin, den er i minus. Når et firma har negativ egenkapital, er de så godt som konk.

Uansett, ikke putt pengene dine inn i det der. Kjøp privat.
Inaktiv bruker
Hvis jeg finner noen som har privat så gjør jeg heller det
Men det er så få her i nærheten som har peiling på sånt.
Kjenner EI som er et unikum når det gjelder akvarium, men hun hadde ikke den.
Du kan også se etter slektningen til den ovenfornevnte, nemlig C. cornuta.
Den er kåret av enkelte til verdens beste flyteplante. Gir fantastiske gjemmesteder for småfisk og yngel.
Den har blader som minner om gulrotgress.
Inaktiv bruker
det skal jeg gjøre
Inaktiv bruker
Nå har jeg skaffet meg Ceratopteris pteroides ;D De kommer om 2 uker ;D
Håper de er av god kvalitet.
Stoler på de som selger meg den at de vet hva de gjør.
De er den beste dyrebutikken i Bodø! (Link)
Inaktiv bruker
I DAG 13.12.11 (o0 speilvendt) Uansett... I DAG var jeg og kjøpte flyteplanten Ceratopteris pteroides. Hm... Nei, dette ligner IKKE. Og det ble vi enige om i butikken også, men jeg sa at jeg kunne prøve den (Bilde kommer).
Jeg tror ikke dette er en flyteplante... :O Tror leverandøren har tatt feil...
Legg ut et bilde så kan du sikkert få den identifisert her på forumet Bruk gjerne denne tråden.
Eichhornia crassipes
Med mindre du har det tett mellom lokk og vannflate liker jeg denne. Stive blader som neppe blir mat, størrelse er bra og skal gi masse gjemmesteder. Har hatt yngel fra blågurami som trivdes.
Inaktiv bruker
Eichhornia crassipes Var veldig pen Har litt for liten avstand opp til glasset.

Bilde av "Flyte Planten"
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap