Helt ny

Da har jeg trålet litt rundt her inne, jeg har nemlig fått meg et akvarium, mest som stimuli til barnet vårt, det har vært så facinert av akvarium. MEN, jeg som andre har noen spørsmål. VI har ikke satt det i gang enda, så lurer på :

-Hvor lenge skal det være i gang som innkjøring? Med vann og evt planter, altså før vi kan ta opp i fisk?

- Er det anbefalt å ha en malle (algespiser) i alle akvarium, og bør dette være den første fisken vi tar opp i?

- Vi tenker å ha guppier til å begynne med, siden disse har litt farger og visstnok er enkle fisk å starte med, noen spesielle råd i forbindelse med dette?

- trives fisk i mest mulig planter og stasj.. eller er det en fordel å ha noen få planter og ikke overfylle akvarium med stasj? (tenker på om de liker å gjemme seg eller svømme fritt uten hindringer)

Takk for svar.

B
Hei, og velkommen til AF ;D

Akvariet bør stå i 4-5 uker før du har oppi fisk, for at de gode bakteriene skal få tid til å utvikles. Det står masse bra om dette i artikkelsamlingen her. Særlig denne forklarer det godt.

Innredning av kar til guppy blir litt ja takk, begge deler. Du bør ha en del åpent svømmeområde, og også en god del planter der hunnene kan gjemme seg for innpåslitne beilere (bør ha 3 hunner pr hann), og ynglene kan gjemme seg slik at de ikke blir spist...

Lykke til ;D
Takk
4-5 uker ja... ja da kan jeg se langt etter akvarium til uka.. :p hehehe, men får bruke tiden til innredning da :p

Ja, kan være godt for hunnen og gjemme seg litt for friere.. kjenner jo til det der :p neida, men det er jo logisk at de som føder levende barn trenger litt å gjemme seg i.. (hadde en enda tenkt logisk)

Takk for svar.. jeg gleder meg til jeg kan starte å putte fisk i, men da skal jeg snarest mulig fylle det med sand og vann og så vente i disse ukene.

Lønner det seg forresten å ha i sanda eller vannet først?
Litt vann, så sand, og så ei skål å helle resten av vannet oppi. Da slipper du at all sanda virvles opp
Hva slags sand har du?

Det er viktig å vente med å sette inn fisk til filteret har blitt "innkjørt", dvs fått opparbeidet seg en bakteriekultur som tar seg av avfallet fra fiskene. Om du spør en av de ansatte i en dyrebutikk, så kommer de til å svare (med 99 % sikkerhet) at det går helt fint å sette inn fisk etter noen dager, evt 1-2 uker. Dette "gode" rådet tjener de godt på, da mange stadig kommer tilbake og kjøper ny fisk fordi fiskene dør...

Bruk heller ventetiden til å innrede, dekorere og ominnrede akvariet ditt :o) Anbefaler deg også å lese artiklene under akvarieskolen

Hvor stort er akvariet ditt?

Ang. algespiser så er ancistrus en flott algespiser i kar over 60 liter. I et mindre passer det fint med eplesnegler.
Tja si det...
Vi har fått akvariet fra naboen og de skulle komme med sanden i morgen så er ikke sikker på hva slags sand det er. Nabokona trodde det var 60 l, men mannen visste mer om dette

Sneglen så jo kjempe søt ut, kanskje man heller skal gå for det enn den standard "sugefisken" som jeg kaller det. Hvis akvariet likevel ikke er større enn 6o l.

Jeg skal lese masse her inne så jeg får best mulig oversikt og ikke la meg lure av dyrebutikker som ønsker at jeg fyller akvariet med fisk mange ganger. =) Jeg ønkser jo å gjøre det best mulig for fisken, for jeg vet med meg selv at jeg kommer til å sutre og hulke for hver fisk som dør... :-/
Reker er også veldig fint til å renholde i en 60 liter. men disse bør ikke inn før fiskene.

Mye spennende man kan ha i en 60 liter. Og guppy er en fin nybegynner fisk. Moro å kunne følge yngelen fra begynnelsen av etc. Men guppy er i mine øyne en relativt kjedelig fisk adferdsmessig. Jeg mener at hvis man leser seg opp og tilrettelegger så er det ikkenoe galt i å starte med hakket over levendefødere.

Her er en fin liste over fisk du kan ha i en 60 liter ca:http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=40&tsizetl=60&tsizefcm=40&tsizetcm=300


Sier ikke at du ikke skal ha guppy for all del. Har de selv i selskapskaret mitt, fine fisker. Men pass på at mye av guppy er av dårlig kvalitet. Se om det er noen i området ditt som har guppyyngel.

Noe av det viktigste vi som holder fisker kan gjøre. er å tenke igjennom hvordan kan fisken få det best mulig. Og mange arter trenger selskap av sin egen art for å trives.

Lykketil med en spennende hobby.
Jeg..
tar imot alle råd jeg kan få jeg.. vil jo at fisken skal ønske å være i karet mitt :p Gubben er redd jeg blir bitt av basillen og snart er det et kar på hver en vegg.. men men.. jeg skal kikke på listen å se hva vi kan bruke. Jeg har ikke bestemt meg for guppy, men det jeg har lest så langt virker det som en enkel start fisk, i allefall når man aldri har hatt akvarium før, og kanskje avansere på fisk etterhvert... greit å få litt teken på dette med akvarium før jeg tar helt av. Skal gå igjennom listen. Til slutt ønsker jeg meg et "fargerikt" akvarium med litt bevegelser, så veslemor har glede av alle fargene og bevegelsene
Platyer er jo flotte fisker med masse forskjellige farger. Disse føder også levende unger. Men er mer hardføre og "holdbare" enn guppiene. Guppier er desverre veldig dårlig avlet, så de for ofte sykdommer, og haleknekken er vel kjent for de fleste, da får de en knekk i "korsryggen" og halen begynner å henge nedover bak dem. Ofte så dør de da etter kort tid.

I et akvarium , så er det pent med høye planter bak, og lavere forran. Noen røtter, og steiner pynter opp, og fiskene kan svømme mellom dem. Åpent svømmerom midt på liker fiskene ofte. Og så kan de trekke seg tilbake på sidene og i bak kant.

Å plante noe høyt forran pumpe og varmekolbe, gjør akvariet rent estetisk penere å se på.

Eplesnegler er koselige, og finnes i mange farger. Kanskje noen slike, med ulik farge kunne være gøy også. Da er det lett å se forskjell på dem, og de kan få navn. Og så gjør de masse artig - sitter på med hverandre og leker taxi, f.eks hehe.

Ventetiden er kjedelig, men er best for fiskene og de som skal leve i akvariet.

Lykke til
Kjenner til det der. Startet med en 54 liter, så ble det en 41 liter egentlig som karantene, og nå sist en 250 liter.

Har lyst på større.....
Hvorfor
Hvorfor har man karantenebad? Er det for ny fisk?

"Sanda" vår var sånn halvveis grus :p veldig fin grus, men ikke direkte sand. Har satt i gang med vann nå, pumpe og varmekolbe... kolba står på 26 grader.. kommer vel ann på hva slags fisk man skal ha kanskje, men er det greit til å starte med?

Det er litt grumsete nå, selv om jeg vasket av all grusen, men vil det legge seg etterhvert? har blitt bedre allerede, men det er fortsatt litt tåkete inni der...
Ja det er for ny fisk. Spesielt hvis man driver med oppdrett, har arter man er veldig glad i etc. Alle som driver med fisk burde i bunn og grunn hatt karantene har. Men jeg har det ikke.

Når du har grus som bunnlag så ekskluderer man en del fisker. Som ciklider, en del typer maller etc. Så er viktig å lese godt om fisken du ønsker deg og ta en avgjørelse utifra dette.

Hvis du har lest tråden om innkjøring her på forumet så råder jeg deg til å kjøpe deg noen tester. Gjerne av dråpetester merket jbl. Det er disse som gir nøyaktige nok resultater. Du burde i det minste ha en test for nitritt. En for ph og en for gh.

Nitritt er jo et giftstoff for fiskene og som en ny akvarist( og alle andre igrunn) så kan vi oppleve å få nitritt i karet. Dette er jo utrolig giftig for fisken. Her sjekker jeg ved jevne mellomrom, og er spesielt på testing hvis jeg har hatt en død fisk.

Ph og gh sier noe om verdiene i vannet ditt. Om ph er riktig surhetsgrad for fisken du holder. Mange fisker skal ha forskjellig ph oh gh. Gh testen er for å se hvor hardt vannet i karet her. Noen steder har vi hardt vann og andre steder bløtt vann.

Vannet vil nok klarne snart skal du se. Vanlig at det blir litt tåkete, selv etter man har vasket grusen.

Takk igjen for fantastisk svar. Visste ikke at sand / grus hadde noe å si.. må finne ut hvilke fisker vi vil ha da å så velge bunninnhold etter det, for det fulgte med akvariet, så det er ikke det at vi MÅ ha det.. Jeg har bestilt nitritt tester og ph tester, visste ikke at jeg måtte ha gh tester og.. *skrives på lista*

Men jeg har lurt på noe nå.. hvis jeg skal få til bakterievekst i karet før jeg kan sette inn fisken hva må jeg gjøre da? Hvis bakteriene spiser fiskens bæsj, og omdanner det til noe farlig før andre bakterier gjør det til noe bra.. hvordan kommer bakteriene dit ? Har lest noen som forer karet med litt fiskefor selv om de ikke har fisk i.. noen bruker salmiakk. Men siden hele akvariet har stått i et velfungerende kar tidligere (inkl grusen) og så blitt tømt, vi har skylt over alle tinga og grusen og tatt i vann igjen så kanskje det er noen av bakteriene der??

hmmm.. må på en dyrebutikk snart skjønner jeg å finne ut litt.. hehe..
Bakteriene i karet er døde. De kan ikke overleve i mer enn noen timer uten at filteret er slått på eller er i vann.

Men det er nok lurt å gi litt flakfor ja. Bakteriene er jo levende og de trenger litt mat for å formere seg.

Gh testen er ikke den viktigste testen, men det er sabla kjekt å ha, for hvis en fisk lever på ytterstegrensa av verdiene de trives med så kan de dø fortere, lettere få sykdom etc.

Syns det er veldig fint at du tar deg tid til å gjøre ting den riktige veien. Da kommer akvarieopplevelsen deres til å bli mye mer positiv enn ved innkjøringsproblemer etc.

Når du skal sette inn fisk så lønner det seg å kjøpe to og to fisker f.eks. For å putte inn 10 fisk i en filter som er relativt nytt er ingen god ide. Gi filteret gradvis belastning til å få jobbet seg opp til å få unna giftstoffene selv etter det er innkjørt.

Ta med deg en notatbok på dyrebutikken og se etter fisker du liker, så gå inn her og les litt om de. Og spør heller her inne om råd istedet for dyrebutikkene. De enten har ikke peil. eller ser på fisker kun som buisness.
Bjørg Kråkemo
hmmm.. må på en dyrebutikk snart skjønner jeg å finne ut litt.. hehe..



Eh ..... tror det er nå vi her inne roper et samstemt NEEEEEEEEEEI !!!

Du bør definitivt finne ut ting på forumet - FØR du i det heletatt prøver å lære noe i en butikk.

Der får du de mest utrolige råd - og desverre så er de ofte langt på jordet , og altså helt håpløst feil.

Det gjentar seg gang på gang ..." ja men de sa i butikken at ......" .

Been there done that - må jeg innrømme selv. som så mange andre.

Stol ikke på dem i butikken. De vil selge. Og ofte aner de ikke hva de snakker om.

Du kan ta stikkprøver ved å finne svar på ting her inne - og SÅ spørre i butikken. Da merker du fort om de svarer noe HELT annet enn du har lest deg til her.

Jeg gjør det noen ganger selv, later som om jeg er litt dum - og hvis de gir meg riktige svar, så gir det meg et helt annet inntrykk av butikken enn om de svarer noe jeg VET er galt.


Kan jeg ha 4 kampfisker sammen, de er så pene ....... NEI,
Er det greit å ha corydoras på grus? - NEI - det er skadelig for bartene deres, og de kan dø.
Er det sant at fisker tilpasser seg størrelsen på karet ? NEI- de indre organer vokser, og gir fisken store smerter før den dør .....

Lykke til med jakten på kunnskap Her inne er det iallefall MASSE av den
osv ...
sessan
[QUOTE=Bjørg Kråkemo] hmmm.. må på en dyrebutikk snart skjønner jeg å finne ut litt.. hehe..



Eh ..... tror det er nå vi her inne roper et samstemt NEEEEEEEEEEI !!!

Du bør definitivt finne ut ting på forumet - FØR du i det heletatt prøver å lære noe i en butikk.

Der får du de mest utrolige råd - og desverre så er de ofte langt på jordet , og altså helt håpløst feil.

Det gjentar seg gang på gang ..." ja men de sa i butikken at ......" .

Been there done that - må jeg innrømme selv. som så mange andre.

Stol ikke på dem i butikken. De vil selge. Og ofte aner de ikke hva de snakker om.

Du kan ta stikkprøver ved å finne svar på ting her inne - og SÅ spørre i butikken. Da merker du fort om de svarer noe HELT annet enn du har lest deg til her.

Jeg gjør det noen ganger selv, later som om jeg er litt dum - og hvis de gir meg riktige svar, så gir det meg et helt annet inntrykk av butikken enn om de svarer noe jeg VET er galt.


Kan jeg ha 4 kampfisker sammen, de er så pene ....... NEI,
Er det greit å ha corydoras på grus? - NEI - det er skadelig for bartene deres, og de kan dø.
Er det sant at fisker tilpasser seg størrelsen på karet ? NEI- de indre organer vokser, og gir fisken store smerter før den dør .....

Lykke til med jakten på kunnskap Her inne er det iallefall MASSE av den
osv ...

hihi.. syns jeg hørte dere alle sammen i et felles NEI kor her :p Tenkte mest på å ned å se på fisker, hvem jeg syns var fine , å så sjekke her (selvfølgelig) hvem jeg kan bruke på grus

Inaktiv bruker
Kjenner at jeg nesten får tårer i øynene. Endelig noen som bryr seg, tar seg tiden og ikke minst ikke har kjøpt en bolle med en gullfisk i. ^^ Utrolig bra synes jeg!
Har selv tråkka i den gullfisk i bolle suppa. FY MEG!
Lykke til å jeg gleder meg til og lese hvordan dette går.
Tenkte "NEII" jeg også faktisk, hehehe :o)

Ta deg gjerne en tur innom en dyrebutikk, se på fiskene og finn ut hvilke fisker du liker. Noter ned navn, og sjekk de opp i basen her på akvaforum når du kommer hjem. Finn ut fiskene du liker passer i ditt kar, og om de passer med andre fisk du liker. Hvis ikke, bestem deg for en av de, se hva som evt. passer sammen med de.

Jeg syns f eks platy er en enkel, fargerik og fin nybegynnerfisk :o) De kommer i mange forskjellige farger, og føder levende unger. Bare sørg for å unngå "ballongplaty" og andre fremavlede misfostre.

Inaktiv bruker
cara79
Tenkte "NEII" jeg også faktisk, hehehe :o) Ta deg gjerne en tur innom en dyrebutikk, se på fiskene og finn ut hvilke fisker du liker. Noter ned navn, og sjekk de opp i basen her på akvaforum når du kommer hjem. Finn ut fiskene du liker passer i ditt kar, og om de passer med andre fisk du liker. Hvis ikke, bestem deg for en av de, se hva som evt. passer sammen med de. Jeg syns f eks [URLBLOCK1] er en enkel, fargerik og fin nybegynnerfisk :o) De kommer i mange forskjellige farger, og føder levende unger. Bare sørg for å unngå "ballongplaty" og andre fremavlede misfostre.

Jeg gjør det så enkelt at jeg tar med meg Ipaden (Eller mobil) når jeg er i dyrebutikk.
Så slipper jeg og kjøre 12Mil bare for og sjekke sånn at jeg kan handle neste gang jeg er der. Måtte bare tipse om det.
Nå er jeg småbarnsmor (har en baby på 6 mnd) så jeg blir jo rørt av den minste ting.. og hvis jeg setter fisk i karet som dør fordi JEG ikke har lest eller gjort det jeg bør og kan gjøre for å skape et godt miljø til de så blir jeg sittende å tute og gråte... De er jo levende vesner de og, de er jo ikke et leketøy for folk som skal ha noe flott å se på. Alle har rett til et liv så jeg skal gjøre det jeg kan og ikke ta usikre snarveier for å få akvariet mitt fortest mulig opp å gå.. det tar den tiden det tar og jeg er sikker på at det blir bra til slutt

Første sak på lista er at jeg nå må finne ut om eplesnegla kan gå på grus.. for jeg er rett og slett forelsket i de fargerike søte sneglene... så de vil jeg ha.. tåler de ikke grus.. vel da blir det sand.. har til og med funnet ut at jeg skal ha minst to som heter Bertil og Hugo.. hehehe.. kjenner jeg får tårer i øynene ved tanken på å se de leke taxi og AKvariet rundt på 8 sekunder.. hehehe.. Jeg gleder meg sååå

Jeg skal sjekke nøye ut hvilke fisker som går sammen og passe på at de også skal ha samme grader, pg verdi og gh verdi og evt andre verdier fiskene krever. Ikke minst str på akvariet de krever.

Å lurer jeg på noe så har jeg det siste døgnet funnet ut at akvarister er fantastiske, snille og hyggelige mennesker som svarer og hjelper til.. så nå er dere stuck med meg og spørsmålene mine
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap