Vannverdier

Bare lurer på om 12 dråper på GH testen er mye i ett rekeakvarium?
Med min forundring i går etter jeg fikk hentet meg nye dråpetester viste nitritten på 4 før vannskifte. Hadde gått tomt, så brukte de stripsene jeg hadde og de sa null i nitritt. Så de kan man ikke stole på. Så etter to 50% vannskifte er den nede på 0,2 nå og jeg har for tilført filterbakterer.
Det er ett kar som har gått å kjørt i ca 8 uker nå, men var null nitritt etter 6 uker. Tilførte reker for 2 uker siden og da gikk nitritten skyhøy.

Tok vanntesting i går og da lå de på:

Nitritt 0.2
PH 6,8
Nitratt 0
GH 12 ? ( 12 dråper og så grønn)
KH 1
Tok en GH dråpe test i rekekaret i dag igjen og da ble det grønt etter 7 dråper. Menes det at hvor mindre dråper man bruker, harder er vannet?

Det andre karet på 375l ble det grønt etter 5 dråper. Hvor hardt skal vannet være til reker, snegler og muslinger?

Håper noen kan hjelpe meg?
Er det ingen som kan noe om GH?
Sjekk gh for de enkelte artene du skal ha i fiskebasen. Og jeg tror 12 vil være greit for de fleste...
Jeg vet hvor hardt vann rekene skal ha, men skjønner ikke dråpe testen. Hvis jeg bruker 12 dråper og det er grønt, så er den bra. Det jeg mener er at, mere dråper jeg bruker, hardere er vannet?
Jo høyere tall, jo hardere vann. Selv syns jeg 12 er temmelig hardt vann å ha vanlige dvergreker i, men... det kan hende de trives i det likevel.

1 er lav verdi, dvs bløtt vann, mens vannets verdi blir hardere jo høyere tallet du får på testen er.

Hva er det du tilfører gh-økende middel for? Vannet i Norge er vanligvis veldig bløtt, lav gh, så du har uvanlig høy verdi der, noe som betyr at du gjør noe for å øke den.
Hvilke fisk har du i det akvariet med 12 i gh?
Jeg har i GH+ og KH i vannet til rekekaret. Før jeg gjorde det vare GH på 2 og KH på 0. Når jeg fikk 12 dråper var etter jeg tilsatt dette. Testet den igjen i går å da var den på 6 etter vannbytte.
Jeg har 15 krystallreker, 10 rød/svart bier, 2 viftereker og 2 armon reker. Så er det 2 voksne sandsnegler, noen baby sandsnegel og en ferskvansmuslingl.
Jeg trodde at de ikke trivdes i for bløtt vann og lite kalk i vannet?
Så du mener at jeg skal bare la det være sån det er og ikke gjøre noe med vannhardheten?
Skal jeg være helt ærlig, så hadde jeg driti å tukle med gh-verdien for noen lusne sandsneglers skyld. De overlever uansett.
Reker som krystallreker og biereker trives i relativt bløtt og surt vann, og i skalldyrbasen så står det fra 0 til maks 10 i GH. Og hva er vitsen med å tyne det til over maks da?
Det er ikke sånn at jo mer du hiver oppi, jo bedre er det. Mange ser ut til å tro det, av en eller annen merkelig grunn.

Armon-reker sier du... mener du Amano-reker kanskje? Flinke algespisere.

Alle rekene dine trives fint uten at du driver og tukler noe særlig med gh-verdien.
Rekene du har skal ha blødt vann og for dem er det viktigere med tilføring av mineraler framfor å øke GH'en. 

Du får kjøpt rekemineraler i flytende og pulver form eller som hele mineralsteiner som sakte men sikkert løser seg opp.

Mineralsteiner påvirker også sneglene positivt mht å beskytte skallet deres.
mona o
Skal jeg være helt ærlig, så hadde jeg driti å tukle med gh-verdien for noen lusne sandsneglers skyld. De overlever uansett. Reker som krystallreker og biereker trives i relativt bløtt og surt vann, og i skalldyrbasen så står det fra 0 til maks 10 i GH. Og hva er vitsen med å tyne det til over maks da? Det er ikke sånn at jo mer du hiver oppi, jo bedre er det. Mange ser ut til å tro det, av en eller annen merkelig grunn. Armon-reker sier du... mener du [URLBLOCK1] kanskje? Flinke algespisere. Alle rekene dine trives fint uten at du driver og tukler noe særlig med gh-verdien.

Okey, da ser det ut som jeg har bekymret meg uten grunn. Trodde at reker trengte hardt vann. Det var Amon-reker jeg mente.
Lars Jamne
Rekene du har skal ha blødt vann og for dem er det viktigere med tilføring av mineraler framfor å øke GH'en.  Du får kjøpt rekemineraler i flytende og pulver form eller som hele mineralsteiner som sakte men sikkert løser seg opp. Mineralsteiner påvirker også sneglene positivt mht å beskytte skallet deres.

Har en mineralstein i karet og cappablad( tror det heter det).
Da skal jeg slutte å tilføre vannet GH/KH+ og la det være som det er.
GH er er en av de viktigere parameter når det kommer til hold og oppdrett av dvergreker. Her skal vi ta i betrakning at GH angir mengde av Ca og Mg i vannet uten å si noe om fordelingen av disse kationer. Både Ca og Mg er viktig når det kommer til rekenes skallskifte. Ett godt forhold av Ca : Mg er 2:1 til 5:1. Men det vet vi ingenting om når vi måler GH. Eg vet ikke korleis GH+ er sammensatt, men eg tror det er stortsett gips (CaSO4) eller CaCl2 og MgSO4 eller MgCl2 sånn at man får både Ca og Mg.

Sjølve GH har ikke innvirkning på pHen så lenge KH er 0. Så sjølv om GH er høge kan pH være lav uten å drive med CO2 eller syre.

GH på 12 er høg for norske forhold men ikke kritisk for rekene. Når eg tilbereder vannet for akvariene og rekene mine ligger GH på 6 til 8 og KH mellom 0 og 2. Men som sagt er det ikke kritisk ved høgare GH heller. Kan være at sneglene bør ha GH over 10 for å forebygge skadene på sneglehus.

Det som er kanskje viktigare enn den absolute verdien er forandringer i GH. Hvis du har GH på 12 og etter vannskiftet går den ned 6 er det suboptimalt. Rekene liker å ha forholdshvis stabile verdier. Så her bør du passe på at verdiene varierer ikke for mye.

Ang. mineraler og mineralstein som skal være godt for rekene finnes det forskjellige varianter. Mineralstein kan heve GH ganske betraktelig og eg anbefaler å overvåke GH godt hvis man bruker mineralstein. Flytende mineraler inneholder ofte Ca-acetat som hever GH minimalt. Mineralpulver har oftest Ca-montmorillonit som innhold og stigning i GH er så lite at vi må ikke ta hensyn til.
monaO
Armon-reker sier du... mener du [URLBLOCK1] kanskje?

Cinaen
Det var Amon-reker jeg mente.:)

Amon....?

Michael Niesar
GH er er en av de viktigere parameter når det kommer til hold og oppdrett av dvergreker. Her skal vi ta i betrakning at GH angir mengde av Ca og Mg i vannet uten å si noe om fordelingen av disse kationer. Både Ca og Mg er viktig når det kommer til rekenes skallskifte. Ett godt forhold av Ca : Mg er 2:1 til 5:1. Men det vet vi ingenting om når vi måler GH. Eg vet ikke korleis GH+ er sammensatt, men eg tror det er stortsett gips (CaSO4) eller CaCl2 og MgSO4 eller MgCl2 sånn at man får både Ca og Mg. Sjølve GH har ikke innvirkning på pHen så lenge KH er 0. Så sjølv om GH er høge kan pH være lav uten å drive med CO2 eller syre. GH på 12 er høg for norske forhold men ikke kritisk for rekene. Når eg tilbereder vannet for akvariene og rekene mine ligger GH på 6 til 8 og KH mellom 0 og 2. Men som sagt er det ikke kritisk ved høgare GH heller. Kan være at sneglene bør ha GH over 10 for å forebygge skadene på sneglehus. Det som er kanskje viktigare enn den absolute verdien er forandringer i GH. Hvis du har GH på 12 og etter vannskiftet går den ned 6 er det suboptimalt. Rekene liker å ha forholdshvis stabile verdier. Så her bør du passe på at verdiene varierer ikke for mye. Ang. mineraler og mineralstein som skal være godt for rekene finnes det forskjellige varianter. Mineralstein kan heve GH ganske betraktelig og eg anbefaler å overvåke GH godt hvis man bruker mineralstein. Flytende mineraler inneholder ofte Ca-acetat som hever GH minimalt. Mineralpulver har oftest Ca-montmorillonit som innhold og stigning i GH er så lite at vi må ikke ta hensyn til.

Takk for svar, så da mener du at jeg skal fortsett å holde GH stabil på rundt 6-10 pga skaldslifte? Uten GH+ ligger den på 2 og det er veldig bløtt vann. PH har vært stabil hele tiden på 6.8 og KH 0.
Cinaen
Takk for svar, så da mener du at jeg skal fortsett å holde GH stabil på rundt 6-10 pga skaldslifte? Uten GH+ ligger den på 2 og det er veldig bløtt vann. PH har vært stabil hele tiden på 6.8 og KH 0.

Han skrev gh mellom 6 og 8, ikke 6 og 10.
mona o
[QUOTE=Cinaen]Takk for svar, så da mener du at jeg skal fortsett å holde GH stabil på rundt 6-10 pga skaldslifte? Uten GH+ ligger den på 2 og det er veldig bløtt vann. PH har vært stabil hele tiden på 6.8 og KH 0.

Han skrev gh mellom 6 og 8, ikke 6 og 10.
Jeg vet det, men det er greit å ha en slingningsdel å forholde seg til. Hvis jeg klarer å holde den på 6-8 er det bra, men ikke farlig hvis den er på 10 heller.
I mine akvarier ligger GH mellom 6 og 8. Hvis du har det litt høgare spiller det ingen rolle. GH 2 kan eg ikke anbefale siden da bør det stemme ganske bra med Ca og Mg fordelingen. Så hvis man antar minsteverdien som 5 og maks verdi på 12 ligger man vekl bra for dde fleste Caridina arter. Neocaridina og Caridina fra Sulawesi kan også få litt høgare.

Stabiliteten er viktig! Så hvis du går for GH 6 skulle det være det hele tiden og ikke variere mellom 4 og 10. En forskjell +/- 1 før / etter vannskift er tolerabelt men ikke meir.

Hvis akvarievannet ditt ligger på GH6, KH0 og pH6,8 ser det ganske ok ut for dvergrekene dine. Så fortsett med å bruke GH+ men ha god kontroll på det.
Takk for svar og det skal jeg gjøre!
Tok en test før vannskifte i rekekaret og da lå vannverdiene på:
PH:6,8
KH:2
GH:6
Nitritt: 0,2
Nitrat:0

Etter vannskifte:
PH:6,8
KH:1
GH:6
Nitritt:0,1