Hvordan får jeg ut disse lysrørene?

Hvordan i alle dager får jeg løs rørene i dette amaturet?? Det er en hvit greie rundt i hver ende , slik at jeg ikke bare kan vri røret - og ta det ut. Ringen sitter fast.
Skru av den hvite hylsa, så er det vanlig lysrørkontakt under der.
Det er for beskyttelse mot vann.
ringen skal skrues av, da kan du vri rørene ut. den ringen blir skitten etter hvert og kan da sitte godt fast.
Slike ringer er vanlige på armaturer til kar som ikke har dekkglass. Det er en plastring med en gummipakning som er skrudd inn over tilkoblingen for å hindre fukt å komme inn og ødelegge. Du skrur de ganske enkelt utover slik at de glir inn på røret og røret kan deretter skiftes på vanlig måte. Sett ringene på det nye røret før du setter det inn.
Ok, da er det i teorien ikke så komplisert. Men ringene sitter fast. Noen som vet hvilken vei man skal vri for å skru dem opp?
Mot klokka
sessan
Ok, da er det i teorien ikke så komplisert. Men ringene sitter fast. Noen som vet hvilken vei man skal vri for å skru dem opp?


De fleste skruer, gjenger er Høyre vrid, det vil si at man skrur med klokka for og feste en mutter, hylse. Så da du skal ha det opp skrur man mot klokka
Jeg modifiserte bildet ditt så du ikke skal være i tvil.

Og det kan tenkes at du må ta i litte grann før den begynner sakte og bevege seg.
Da du har fått dem løs kan du smøre gummi pakningene inn med vaselin så er det litt lette og skifte rør neste gang.
Ser også at det sitter standar lysrør i holderen som ikke har mer en en 2700 kelvin ikke helt opptimalt for akvarie

[External Image]
Om du er litt uheldig så har gummipakningen satt seg litt fast på lysrøret.
Når du skrur løs de hvite beskyttelse hettene kan det hende du ma ta i litt for å få dem helt løse.
Takk for at dere er så snille og svarer på mine dumme spørsmål

Da blir det nok lysrør fra biltema.

Måler man lysrør bare etter lengde, eller finnes det ulike styrker i ulike lengder?
Jeg tok med meg de som jeg tok ut for å være sikker på at det ble rett. De gamle kan du hive i butikken deres, for å slippe å drasse de med hjem ;0)
Samme watt har samme lengde.
Husk å få med deg de med 6500K/dagslys
sessan
Takk for at dere er så snille og svarer på mine dumme spørsmål :-) Da blir det nok lysrør fra biltema. Måler man lysrør bare etter lengde, eller finnes det ulike styrker i ulike lengder?


Det ser ut som du har et 30W/827 rør i holderen din (litt vanskelig og lese) og da er det ikke sikkert biltema har den. ;-(
Lysrør
Du kan lese av rørtype ved det grønne treet ved holderen, jeg har igjen modifisert bildet ditt ) Men er det 18 eller 36 watt så er du heldig.
Ser ut som det står OSRAM L 30W/827.
De to siste tallene i 827 står for kelvin.
27 = 2700 kelvin
Så du kan jo se om en lampe butikk kan ha rør for drivhus med kelvin rundt 6500.
Og det er T8 rør du skal ha eller G13 som det også kan hete.

[External Image]
takker igjen

Føler meg litt grønn når det gjelder typer og styrker.

Jeg vil ikke ha samme som jeg har, for lyset er veldig gult

Så da måler jeg lengden på røret, og så skal jeg ha noe som heter T 8, eller G 13.
Og 6500 kelvin. Dagslys.
Stemmer?

Hvor mange watt?

Legger ved et bilde av lyset i akvariet, ganske gult
samme watt som er i karet ditt nå
Har zoomet inn på bildene og det står 30 watt på dem.

Håper biltema har dette.
Biltema har kanskje ikke den typen lysrør som er de beste for planteveksten i karet ditt. Kanskje du bør investere i noen akvarielysrør?
mona o
Biltema har kanskje ikke den typen lysrør som er de beste for planteveksten i karet ditt. Kanskje du bør investere i noen akvarielysrør?


Ja jeg trodde kanskje det var en ide. Men hva ligger de på i pris?
sessan
lysrør... Men hva ligger de på i pris?

Det har du startet egen tråd om her! Svar har du også fått
Stemmer, går litt i surr.
Hvis det er Juwel så skal det stå piler på begge sidene a den boksen i midten, og da skal begge skruene på den siden skrus i den retningen.
Det tok meg flere uker og såre, oppskrapa fingre før jeg til slutt fikk opp de skruene på mitt kar, til slutt måtte jeg prøve forsiktig med tang! Den ene fikk jeg aldri opp, men fant ut at det holdt å få av en på hver side, så kan man ta ut det gamle og stappe det nye nedpå.. :/
Bare sånn at du er obs på det.. med mindre du allerede har fått dem opp! =)
Jeg ble iallefall usikker på om jeg gjorde det riktig, så godt som dem satt!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap