- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hjelp..snegleinnvasjon
Hjelp..snegleinnvasjon
jeg har en 110 liter...her går det en god gjeng med khuli ål og en kampfisk.. men har seff vært uheldig..eller uforsiktig kanskje å fått inn snegler med noen planter... disse er i ferd med å ta over hele karet..knuser alt jeg kommer over av snegler men det vil ingen ende ta..virker ikke som kampisken eller kuhliene er noe særlig interresert i snegle eggenen heller.
finnes det sneglespisere som går overens med en kampisk? har hørt om siamesisk jegersnegle, noen som har erfaring med denne, eventuelt vet hvor en kan få tak i?
finnes det sneglespisere som går overens med en kampisk? har hørt om siamesisk jegersnegle, noen som har erfaring med denne, eventuelt vet hvor en kan få tak i?
Postet 11.12.11 kl 18:51
Postet 11.12.11 kl 20:07
Postet 11.12.11 kl 23:40
Postet 12.12.11 kl 10:44
Sneiler
kjøp eller lån prakt botia de elsker å spise sneiler, vips problemet borte
Postet 16.12.11 kl 16:17
Elisabeth Jørgensenkjøp eller lån prakt botia de elsker å spise sneiler, vips problemet borte
Vips så har man et nytt problem! Praktbotia passer overhodet ikke i en 110L, den trenger mye større plass og er en stimfisk. Å kjøpe fisk kun for nyttens skyld er helt feil! Det er heller ikke bare å låne en fisk. Det er en påkjenning for fisk å bli kastet rundt i forskjellige kar.
Les Akvarium for fiskenes skyld?
Postet 17.12.11 kl 17:18
Postet 17.12.11 kl 17:43
Lisbeth[QUOTE=Elisabeth Jørgensen]kjøp eller lån prakt botia de elsker å spise sneiler, vips problemet borte
Vips så har man et nytt problem! Praktbotia passer overhodet ikke i en 110L, den trenger mye større plass og er en stimfisk. Å kjøpe fisk kun for nyttens skyld er helt feil! Det er heller ikke bare å låne en fisk. Det er en påkjenning for fisk å bli kastet rundt i forskjellige kar.
Les Akvarium for fiskenes skyld?
Jeg slet også me snegler i mitt 100literkar. Dro på butikken, fikk anbefalt praktbotia av han som jobbet der. Dro hjem, putta fisken oppi og vips var sneglene borte.
Da sneglene var borte, ble også fisken borte. Gjemte seg konstant i pyntekista. Var innom butikken i ettertid, og spurte om den var kjent for å være "folksky" siden den bare gjemte seg. Da fikk jeg høre at de trivdes best med selskap av samme kaliber, kjøpte en til. De 2 lever så det ljomer etter enda, 1 år siden nå. Skal starteopp et nytt kar på 160 liter nå, mener du jeg etterhvert burde flyttet botiaene ?
Postet 05.01.12 kl 09:17
MajRenateSkal starteopp et nytt kar på 160 liter nå, mener du jeg etterhvert burde flyttet botiaene ?
160L er desverre heller ikke stort nok for praktbotia. I basen står det 250L, men det mener jeg også er alt for lite for en fisk som kan bli 40 cm og skal gå i stim. 2 stk er ikke en stim...
Postet 05.01.12 kl 09:27
Lisbeth[QUOTE=MajRenate] Skal starteopp et nytt kar på 160 liter nå, mener du jeg etterhvert burde flyttet botiaene ?
160L er desverre heller ikke stort nok for praktbotia. I basen står det 250L, men det mener jeg også er alt for lite for en fisk som kan bli 40 cm og skal gå i stim. 2 stk er ikke en stim...
Leste linken. Kjenner jeg blir mer og mer oppgidd over de som jobber i butikkene. Er det ikke noe krav til de, i forhold til å sette seg inn i slike ting om fiskene? Skal nok legge til vane å titte innom forumet før jeg kjøper flere fisk, for å slippe å "pine" fisker ifor småe kar.
Postet 05.01.12 kl 09:37
Postet 05.01.12 kl 20:57
En annen mulighet er palett ciklide, men kan være de vil nappe på de andre fiskene. Hvis du klarer å knuse de voksene sneglene selv så spiser "fetteren" til paletten )Nanochromis transvestitus) snegle-eggeklaser. Satt å så på det senests ista. Og merket meg at i alle karene mine har jeg snegler, bortsett fra de to hvor det går paletter eller transvestituser. Nanochromis transvestitus er en liten og utrolig pen fisk, synd de ikke er så ofte i handelen!
Postet 11.01.12 kl 15:21
Postet 11.01.12 kl 16:24
Pets snegle
hei,hadde samme problem for litt siden,skift vann,vask planter godt,eneste som hjalp til meg,enda jeg har botier,men de klarer ikke spise alt
Postet 11.01.12 kl 17:07