Har man klage rett på fisk som døde etter bare 6 timer?

Inaktiv bruker
Hei, kjøpte en kampfisk og den døde etter bare 6 timer. kjøpte også et kampfisk akvarium som var får nybegynnere. gjorde alt etter boka men den døde. kan jeg da gå til butikken og klage?
Inaktiv bruker
Var filteret innkjørt?
Rette vannverdier?
Du må nok ta med en vannprøve hvis du skal klage.
Hvor stort er akvariet?
Hvordan satt du fisken oppi vannet?

Noen dyrebutikker har 7 dagers garanti, men da må du ta med vannprøve av akvariet ditt.
Inaktiv bruker
Det var et start kit på kampfisk. Så følte ikke med noe filter eller PH verdi måler eller noe. det som følte med var: akvariet, litt sand, noen steiner, litt mat og noe som gjør vannet bra får kampfisken.
Jeg skulle bare ha dette midlertidig. fikk et akvarium med filter og varme kolbe nå. så skulle sette han inn i det etter at jeg hadde kjørt i gang det store med sand og planter.

akvariet var på bare 2 liter.. hater små akvariet, det jeg fikk nå er på 170 liter tror jeg.
fylte oppi vann fra akvariet opp i posen hans hadde det i 5 min før jeg fylte oppi mere. gjorde dette 3 ganger før jeg slapp han utti.
det høres ikke ut som om du har rett på fisk med tanke på levevilkårene du ha han...
men du kan jo ta med vann fra karet du hadde han oppi å den døde fisken og ta med til butikken så de får ta vannprøve.

men de fleste butikker har ikke garanti på fisk som blir holdt i "bolle"
Inaktiv bruker
Okei. takk får svara. Den hadde får lite akvarium, skal være enig med det. Har et større jeg skal vaske ned og starte på i morra. satse på at ting går bedre da.
2 liter er ikke egnet for fisk i det hele tatt.

Ta med deg kar og den døde fisken tilbake til butikken og KLAG !

I grunnen bør du anmelde de for feilinformering og dyremishandling med det samme.

Det selges sånne "kampfisk kit" kun fordi de butikkene tjener masse penger på det, ikke fordi det er mulig å ha en fisk i det over lengre tid.
Inaktiv bruker
okei, da gjør jeg det.
Et fingerbøl på 2 liter bør selvfølgelig aldri selges som bolig til fisk. Men folk som skal ta vare på levende vesener bør selv sette seg inn i hva arter krever før man handler...

Gå tilbake til butikken og klag. Lite trolig at de vil være vanskelige når du ønsker/må ha et større kar
Inaktiv bruker
Var julegave fra noen kompiser, har snakket om og skaffe med akvarium over lengere tid. så fikk jeg det "kampfisk kitet" og synes det var kult. men nå fikk jeg et stort akvarium med filter og varme kolbe osv, det er jo litt synd at de betalte 300 kr får ingen ting. gleder meg til og sette i gang med det store !
Kampfisk oppbevares ofte i 2-litere i butikken over lang tid før noe kjøper de. Ofte uten filtrering og fornufting innredning. Det er bare ufattelig upraktisk, og fiskene blir ekstremt passive av dette (De har jo ikke noe valg). Noen nevnte dyremisshandling. Jeg vet ikke hvordan lovverk er på slike områder. Les også Fisken Sten bor for trangt - Aftenposten

At fisken dør etter 6 timer i ditt akvarium vil jeg tro er "din feil". Feil akklimatisering, feil temperatur på vannet, feile verdier,stresset fisk ovs. Dette vil butikken også forsvare seg med. Jeg mener også at kjøpere bør sette seg inn i hva dem kjøper før dem handler.
Inaktiv bruker
Fisken virket ikke så stresset når den kom oppi det lille akvariumet. men jeg hadde ingen kontroll på temperaturen på vannet i med at jeg ikke hadde noe og måle temperaturen med. Jeg har lest en del om kampfisk både her på akvaforum og på kampfisk.tk. Jeg viste jo når jeg puttet han i akvariumet at det var får lite sellom de fleste kampfisker bor i de små plassene i butikken. men jeg går til butikken i morra og gjør et forsøk på og klage.

men tusen takk får svarene jeg har fått. setter pris på det !
Inaktiv bruker
Hvis du skal prøve igjen er det lurt og lese GODT før du begynner.
Det hender hele tiden at uerfarne folk kommer inn på en dyrebutikk og blir villedet av betjeningen der. Denne artikkelen er fin og lese. Men les også de som handler om oppstart og innkjøring.--> Les
Kampfisk er utrolig følsomme over temperaturendringer, kan hende det ble for stor tempraturforskjell i byttet. Det anbefales ikke å endre temperatur med mer enn 1 grad i døgnet.
Hvis du tok kranvann rett fra krana som du ikke engang målte temperaturen på (fordi du ikke kjøpte noe termometer) og bare hadde fisken uti en tilfeldig temperatur, så tror jeg du har svaret der på hvorfor fisken døde.

Gå uansett tilbake til butikken og klag! Be dem kutte ut å selge sånne dyreplageri-bokser med fisk til! At det går an...!
Tunfisk biter
Kampfisk oppbevares ofte i 2-litere i butikken over lang tid før noe kjøper de. Ofte uten filtrering og fornufting innredning. Det er bare ufattelig upraktisk,


De oppbevares i disse beholderene i butikkene fordi det er "ufattelig" upraktisk å ha slørete fisk som dette i salgskarene med andre fisk. Der blir de veldig lett offer for finnenapping.
Ikke lett å selge en fisk som er frynsete og oppspist. Veldig stressende for kampfisken også å prøve å komme seg unna finnenappere med så mye hengende slør, som ikke akkurat gjør dem veldig svømmedyktige..

Jeg vet ikke hvilke butikker du har vært i, men kampfisk står ikke mange dagene før de blir solgt. Vann byttes 100% daglig, med "brukt" akvarievann. Kampfisk trenger ikke oksygentilførsel, dette er labyrintfisk som kan hente oksygen fra overflata.

Så jeg vil faktisk forsvare denne måten butikkene oppbevarer kampfisk på.

Men å gjøre dette hjemme, å holde den i et så lite kar permanent er rett og slett slemt. At det i det hele tatt er lov å selge disse bitte små fancy pyntekarene til permanent oppbevaring, er hårreisende!
Inaktiv bruker
Så at de solgte slike startkit for kampfisk på Krizoo nå. (Temmelig dyre er de også)
Har sett det på Zookjempen også tidligere. Det er vel maks 2 liter tenker jeg. Virkelig grusomt! Grrrrr!

Klart du har rett til å få igjen pengene! Du kom som nybegynner og fikk ikke riktig informasjon om noe, og ble lurt til å kjøpe et startsett?

Dersom dyrebutikken visste at du var helt nybegynner og ikke visste noe om hold av fisk, så har de ansvar, og bør få seg en lærepenge rett og slett!
Ser butikkene har slike kit som julegave-pakke, der det følger med gavekort på kampfisk...
Bare å ta kontakt hvis du trenger hjelp til noe ....... bor sikkert bare noen hundre meter fra deg og har 6 store filtere gående og 1500 l akvarievann, så her kan du få filter guffe og alt for å komme igang. Trenger du å låne noe så har jeg i bøtter og spann med utstyr liggende...

Bare¨å sende meg en PM
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap