Hva slags reke er dette?

I mitt karanteneakvarium har det dukket opp en reke. Jeg tror den må ha kommet med noe javamose jeg har kjøpt. Jeg lurer på om noen kan si meg hva slags reke det er og om den er ufarlig for fiskene mine? Jeg vil gjerne finne ut litt mer om hva slags reke det er før jeg eventuelt tar den over i hovedkaret mitt. Og hvordan jeg best skal ta vare på den. Legger ved et bilde av den. Men den er litt mer gul enn bildet viser. Håper noen kan hjelpe.
Jeg er ikke noen ekspert på reker men ser ut som en kirsebær/sakura reke for det har fra tid til annen dukket opp slike med stripe på ryggen hos meg oxo.
Hvis det er denne arten er de ganske så fredfulle mot fisk.
Jeg har reker sammen med corydoras yngel og de gjør bare godt.
du kan jo event spørre den du kjøpte mosen av om han har reker og i så fall hvilket slag han har.


Kan det være en viftereke ?
MVH Pål
vifte reke er det vertfall ikkje.
En del av mine kirsebær reker ser sånn ut.
Jeg hadde en gang en gjeng med kirsebærreker, og da fikk en av dem dette utseende. Den kan ligne på en viftereke, men jeg kan ikke se noen vifter på denne.
Syntes halen og de forreste "beina" på reka skilte seg veldig fra kirsebærreker, så derfor endte jeg på viftereker, da jeg synes noen av bildene i basen kunne ligne. Men jeg har ikke viftereker selv, så godt mulig jeg tar feil
Ut i fra fargen og streken på ryggen kan det godt være kirsebærreke, men som sagt synes jeg halen og forbeina skilte seg ut....
MVH Pål
Hvor stor er den?
Litt lettere å svare da.
Hva slags reke er dette?
Den er ca 3 cm lang, kanskje litt mer.
Er nok en Caridina babaulti...
Blir ofte kaldt regnbuereker siden de ofte er forskjellige farger. Kan også være en sakura, men tror ikke det
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap