Hvordan få et 19l akvarium fint?

Hei!

Har dere noe forslag til hva jeg kan gjøre med det lille akvariumet mitt på 19l for og få det fint?
Har bestemt meg for og kun ha noen slørhaler der. Det er veldig små slørhaler, og de blir ikke større. Noen forslag?
En plante og noen reker er passelig.
19 liter er lite for de fleste fisk. Og du må hvertfall ikke ha slørhaler eller andre typer gullfisk i et så lite kar. ALLE typer slørhale blir alt for store for en 19 liter.
Bruke sand i bunnen :)
du kan bruke sand i bunnen og se om du finner en liten rot i en dyrebutikk.
Og kansje putte noen småe steiner oppi
Hørte på dyrebutikken, og slørhalene er av den sorten som passer akvariumet. Ble anbefalt og ha kun de, eller kun noen reker. Vurderer og ha kun reker..

Og anbefaler dere grov eller fin sand? Synes det ser så utrolig fint ut med fin sand!
Slørhaler i en 19 liter er UAKTUELT. De krever minimum 200 L. Hvis det er finnsnes som har gitt deg den informasjonen vil jeg holde meg unna, og heller dra til Tromsø å handle. Jeg har en kampfisk i min 19liter og det er utrolig trangt.
[External Image]
Inaktiv bruker
Simon Petter Lauransen
Hørte på dyrebutikken, og slørhalene er av den sorten som passer akvariumet. Ble anbefalt og ha kun de, eller kun noen reker. Vurderer og ha kun reker.. Og anbefaler dere grov eller fin sand? Synes det ser så utrolig fint ut med fin sand! :)

Dessverre så skjer dette hele tiden, svært mange av dyrebutikkene gir ut feil info om fisk og hva de trenger. En slørhale blir stor det kan jeg skrive under på. De spiser ALT og de spiser til de driter maten ut ufordøyd. Og 19liter er for lite. Den stakkars fisken klarer ikke og bevege på seg, gullfisk/slørhaler er veldig aktive fisker, de blir vokser fort og trenger minimum 200liter som nevnt over her. Det at dyrebutikken sier at det går er jo fordi at enten så vet de ikke bedre eller så vil de selge mange, flere ganger.

Så over til spørsmålet. Ha sand i bunnen, gå ut og finn deg noen naturlige steiner som ikke er så store som du graver litt ned så noen planter høye bakerst og korte litt lengre frem, så dropper du fisk og har heller noen reker i akvariet.
22 liter
Hei.

Det er bare å prøve seg litt frem, som jeg har gjort de siste ukene...
Mitt er kanskje litt overfyllt, men liker det som dette!
Blir sikkert endringer...

Lykke til!

-Stein Cory-
Simon Petter Lauransen
Og anbefaler dere grov eller fin sand? Synes det ser så utrolig fint ut med fin sand! :)

Jeg har selv fin sand fra Biltema og er super fornøyd. Den har artnr 175425 og heter grov, men den er helt fin :0) Koster ca 70,- for en stor sekk. Biltema Finnsnes kan bestille inn til deg, men det kan da gå opptil 14 dager før den kommer. Jeg kjøper i Tromsø, da jeg aldri har tid til å vente så lenge på sand ;0)

Når en har sand så kan det være lurt å ha sandsnegler som roter og vender på sanden. Trenger du noen så er det bare å ta kontakt, så skal du få noen hos meg :0)

Reker, posthornsnegler og sandsnegler kan du jo ha :0) Anbefaler ikke Amano reker da de er fargeløse og kjedelige. Tror jeg ville valgt Kirsebær reker. De er røde og blir da ett fint blikkfang i akvariet, med Amano så er det nok flere som vil lure på hvorfor du har et tomt akvarie ;0)

Hva med noe bittesmå fisk som boraras merah eller boraras brigittae? De er like små som reker omtrent, men krever surt vann. Da kan kankskje reker (kirsebærreker?) være likesågreit.

Jeg har to røtter i min 19liter for øyeblikket, men tror jeg skal se etter en liten stump vrihassel istede.
Noen slørhaler? I 19 liter? 19 liter for lite for en jo...
Jeg prøvde det, og skrev om gullfiskene mine i mitt lille akvariet. GUD jeg lærte fort at jeg måtte ha større :P
-Kamilla-
[QUOTE=Simon Petter Lauransen] Og anbefaler dere grov eller fin sand? Synes det ser så utrolig fint ut med fin sand! :)

Jeg har selv fin sand fra Biltema og er super fornøyd. Den har artnr 175425 og heter grov, men den er helt fin :0) Koster ca 70,- for en stor sekk. Biltema Finnsnes kan bestille inn til deg, men det kan da gå opptil 14 dager før den kommer. Jeg kjøper i Tromsø, da jeg aldri har tid til å vente så lenge på sand ;0)

Når en har sand så kan det være lurt å ha sandsnegler som roter og vender på sanden. Trenger du noen så er det bare å ta kontakt, så skal du få noen hos meg :0)

Okei! Takk! Blir sikkert å ta kontakt med deg! Men slike reker.. De har ikke reker på Finnsnes, men går det fort og kjøpe i Tromsø? Vil faktisk ha reker!
Men siden jeg er ganske ny, hvor mange reker kan jeg ha? Spør heller dere enn og spørre på dyrebutikken.. Har dårlig samvittighet for de stakkars fiskene mine...
19 liter er kjempefin til reker, så bra at du valgte bort slørhale :o)

Kirsebærreker er pene og enkle å få til. Om du starter med 6-10 stk, så vil de etterhvert formere seg å bli mange.

Vil også anbefale biltemasanda, den er pen å se på og billig. Bruk gjerne noen pene runde steiner om du finner det ute i naturen som dekorasjon. Ellers finnes det mye fint å få kjøpt på dyrebutikker.

2-4 planter bør du også ha.
Takker så mye for alt av tips!
Nå, allerede, er slørhalene flyttet til ett mye større akvarium (720l) hos naboen!
Her får de være sammen med 4 andre slørhaler, og det er et veldig fint akvarium!

Skal kjøpe ny sand, og kjøpe reker! Kanskje ta kontakt med hun her oppe for og få slike sand-dyr som snur på sanden!

Har også vært og funnet fine, runde stener (3 mellomstore, men ikke alt for store), og en fin sten med flere lag inni, slik at man ser det.

Kom gjerne med flere tips på hva jeg kan gjøre!
er litt lei av att folk hele tiden sier att karrene er for småe til fisk,dere skulle jobbet på dyrebutikk da,i de butikkene jeg har vært i trondheims området,så vil de selge gullfisk i boller,og jeg har spurt om det ikke er for lite plass,nei sier de,da lurer jeg på hvem vet mest,dem som jobber med det ,eller dem som sitter på forum.
Larsern
er litt lei av att folk hele tiden sier att karrene er for småe til fisk,dere skulle jobbet på dyrebutikk da,i de butikkene jeg har vært i trondheims området,så vil de selge gullfisk i boller,og jeg har spurt om det ikke er for lite plass,nei sier de,da lurer jeg på hvem vet mest,dem som jobber med det ,eller dem som sitter på forum.

En slørhale kan leve lenge i en bolle, flere år. Men har den et godt liv?

Dette med dyrevelferd og å kunne til dyra rom til naturlig adferd er viktig for mange av oss. Ei melkeku produserer mest melk når den står oppstallet på bås hele året. Det betyr ikke at den har et godt liv, selv om den lever lenge og produserer bra. Derfor er det ikke lov å bygge båsfjøs lengre, kun løsdriftfjøs, og kyr skal være ute minst 8 uker på sommeren.

Grisen har hatt krav om løsdrift noen år nå, og hønene fikk krav om større bur fra i år.

Dette blir litt på siden, så tilbake til fiskene igjen. Hvor mye plass som er "nok" for de ulike fiskeslagene diskuteres, men de aller fleste er enige om at gullfisk og slørhaler har det best i et større akvarium, ikke i en bolle. Det er ikke forbudt å holde fisk i bolle, ingen kan anmelde deg for det. Det er heller ikke forbudt å røyke inne på dine barns soverom, men for barnas beste, så anbefales det ikke.

Hva slag valg man gjør i livet er jo mye opp til en selv, men jeg tror og håper at de som anskaffer seg levende vesner ønsker at de skal ha et bra liv, og at en stor del av gleden ved dyreholdet er å se at de trives i det miljøet vi tilbyr de.

Dyrebutikker tjener gode penger på de som kjøper små kar og boller. Derfor selger de det, ikke fordi det er bra for fisken, men fordi det er bra for dyrebutikkens inntjening.
sant det da,men da skulle man gjort noe med dem som selger fisk da,jeg er ute og fisker mye selv i havet,kan ikke si om den fisken trives heller,hvem kan si den fisken trives, jeg fisker den opp,sløyer den,og selger den,og dere kjøper den i butikken og spiser den,
Ja, det skulle så absolutt ha vært større krav til kunnskap hos de som jobber i dyrebutikker. Dessverre er det et typisk lavtlønnsyrke, og ofte er det skoleungdommer som liker dyr og som vil tjene noen kroner som du finner bak kassa. Mange av de er flinke på et eller flere dyreslag, men ikke alt som selges.

De tjener også penger på at "kunden har rett", så om kunden vil ha fisk som ikke kommer til å trives, så får kunden kjøpe uansett. Når fisken dør kommer jo kunden tilbake og kjøper mer fisk, noe som er bra for butikken, men ikke for kjøper, og slettes ikke for fisken.

sant det,i mitt yrke så tenker ikke vi på om det er fisk i veien,når vi slepper rørene på havbunnen
Om det ikke blir satt krav til kunnskap så burde det ihvertfall bli strengere å få kjøpt seg fisk (og smådyr) - Det blir jo en del arbeid men la oss si at alle dyrebutikker har en bok liggende e.l (akvariebasen her for eks) og at de ansatte er nødt til (med mindre de har kunnskap) å se etter hvor stor plass fisken har som minstekrav og om det står noe "obs obs kan ikke gå sammen med [type fisk]" - høres jo tungvint ut, men å sjekke opp dette burde jo ikke være umulig.

Å, med vilje, selge en gullfisk e.l i en bitteliten bolle når du vet at det er for liten plass osv, er jo, ihvertfall i mine øyne, på grensen til dyreplageri.

MEN det er jo en helt annen debatt.

Flott at slørhalene fikk nytt hjem, og det er sikkert sandsnegler du tenker på. De er så kjekke å ha! Og fine skjell har de også
ja det blir en annen diskusjon,du på toppen,jeg ville sett litt på andre akvariene her inne på forumet,der får du masse tips hva som passer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap