Kjapp, kjapp! enkle spørsmål:)

Føler jeg har lest at Kampfisk og Sverddrager ikke passer sammen.
Er det sant?
Kampfisker har lett for å nappe i lange finner og fisker med fargerike slør som f.eks. guppy. Kommer veldig an på hvordan kampfisken din er også. Noen er veldig territorielle og vil gå på de fleste, men du kan også være heldig og få en "snill" en. Jeg har en Betta Crowntail som går fint sammen med absolutt alle I ordet alle ligger også sverddrager inkludert
Sverddrager er kjent for å nappe finner. Vil ikke anbefale å sette de sammen med kampfisk.
Lisbeth
Sverddrager er kjent for å nappe finner. Vil ikke anbefale å sette de sammen med kampfisk.

Er et 120liter.
Den eneste "Karate" (Hannkampfisken) har jaget er "Yup" (Hukampfisken)
Lisbeth

Lærer så lenge man lever Har aldri hørt at sverddrager er kjent for å nappe finner. I alle årene med akvarie har jeg heller aldri hatt problemer med det. Eller er det jeg som ikke følger med? Føler meg litt dum.. Glemte å nevne at jeg har hørt at sverddrager kan bli aggressiv også
Alltid individuelt
hvem smo napper hvem etc, men jeg har personlig erfart at sverddrageren napper kampfisk så at det kan forekomme er det ingen tvil om.

Generelt er det nok flere som angriper kampfisken enn hva kampfisken gjør av likedanne sprell. Og man skal huske på at kampfisken trives utmerket i sitt eget selskap (selv om jeg ser at det kan være kjedelig for en akvarist å ha en eneste fisk i karret sitt). Jeg har min kampfisk Colonolnotafraggle alene i en 54-liter og han er en meget fornøyd gutt såvidt jeg kan bedømme. Da kan han briske seg ved slamsuging og "jage ut" heverten og ellers patruljere og slappe av.

Man skal også huske at sverddrager er en forholdsvis aktiv fisk og at mange av labyrintfiskene finner det stressende med aktive fisker som fyker i alle retninger til enhver tid, som colisa og betta.
Inaktiv bruker
jeg hadde engang slørhaler med sverddrager og slør halen ble nesten drept av sverddragern.

ok, takk for svar alle sammen
PS: Denne streken betyr nytt enkelt spørsmål

Kan jeg ha eplesnegler med cirka 2-3 mm lange Kampfiskyngel?
Ser ingen grunn til at det ikke skal funke
ok, takk for svar
Reklame for plussmedlemskap