54l

Hvor mange fisker kan man ha i et akvarium på 54 liter?
Kommer an på
både størrelse, type fisk og andre typer fisk du vil ha der.

Eksempelvis; sølvhai eller gullfisk: 0
Kampfisk: 1
Dvergrasbora: Ganske mange.
Og: har du fisk der fra før? Hvilke og hvor mange? Hva er vannverdiene?
Jeg har
1 Kampfisk
1 Ancistius
3 Guppy + 1 babyguppy i fødekar

Hannguppyen har visstnok blitt nappa av heeele finnen av kampfisken i natt, så det er ikke lenge før den stryker med ser jeg

Så nå vil jeg gjerne fylle opp litt! Er så stusselig sånn det er nå :p

Har ikke peiling på vannverdiene mine, men sjekka både akvarievannet og springvannet hos dyrebutikken. Vannet var helt fint, så det er jo bra

Jeg slamsuger hver 14. dag
Bruker salt, aquasafe, plantamin og crystalwater
Forer 2 ganger daglig- flakfor, frosne mygglarver av og til, og litt plecofor til mallen.

Litt mørkt bilde men..
Guppy og kampfisk pleier å være en dårlig kombinasjon ja. Jeg ville byttet ut guppyene med ca 10 små rasbora.

At butikken sier vannverdiene er fine, hjelper oss ingenting. Ulike fisker liker ulike typer vann, så det er mye lettere å hjelpe deg om vi vet f.eks hvilken ph det er i karet ditt.

Alt det du tilsetter vannet er trolig helt unødvendig, bortsett fra plantenæringen. Salt bør kun brukes medisinsk (som konkret behandlig), til ferskvannsfisk...
Kjempedårlig kombo faktisk! :-p Men jeg hadde de i hver sin bolle, før jeg kjøpte akvariet, fordi jeg fant ut at det var best. Mindre jobb også! Så de må jo nesten bare bo sammen. Men nå dør jo snart den siste hannguppyen, så da skal det vel gå bra. Med mindre babyen vosker opp og blir en hann da.

Skal uansett sjekke ut de artene dere har foreslått

Jeg er ikke så fanatisk som dere andre her på akvaforum. Alle disse verdiene er ikke så viktig for meg. Har ikke tid til å være så oppslukt i det. Jeg er jo bare en student-hobbyakvarist :-p

Bra å si...

"Jeg vil gjerne ha dyr, men er ikke så interessert i behovene deres. Er ikke fanatisk, skjønner du. "

Det krever svært lite å sjekke ut hvilke verdier fiskene dine ønsker, og sammenligne med hva du faktisk har.
Du er klar over hvor dyrt det er med strips og annet utstyr?

driter ikke penger
Student sjøl, så jeg vet godt hvordan det er. De fleste dyrebutikker tester vannet for deg gratis eller nesten gratis.
Lokal butikk
Er du litt heldig med den lokale butikken kan du ta med vannprøver fra tid til annen og få en test der. Skriv ned verdiene de opplyser så er du på veg.
kvartpå4
Du er klar over hvor dyrt det er med strips og annet utstyr? driter ikke penger :-)


Da syns jeg du skal kutte ut alle de unødvendige tilsetningene, for de er dyre.

Som nevnt over, så kan du få testet verdiene i dyrebutikken. Kjøper du fisk som passer i de verdiene du har, så blir det enklere for deg, og bedre for fiskene. Mindre sykdom, og de lever lenger. Også lønnsomt.
Hei du! Før eller siden vil alle fra glade amatører og gale fanatikere oppleve sykdom og fiskedød.. da vil det være nødvengig å ha invistert i noen vannverditester. Så det er lurt å prioritere dette.. Ofte tror mange det er nok å kjøpe fisk, akvarium og fylle på med vann... også etter en stund lurer de på hva som gikk galt....
Har aldri opplevd sykdom på noen av fiskene mine, annet enn at de har blitt nappet på av kampfisken.

Crystalwater og plantamin bytter jeg på å ha i hvert vannbytte sånn at jeg ikke bruker det opp så fort altså..

1. vannbytte - plantamin
2. vannbytte - crystalwater
3. vannbytte - plantamin
osv..

Er jo strengt tatt ikke nødvendig med crystalwater, men fint er det

God ide å teste vannverdier hos dyrebutikken jevnlig
Hei

Leste akkurat igjenom tråden her og festet meg ved at du nevnte strips.
Vil bare si i fra til deg at neste gang du tar med vannprøve til butikke så sørg for at dem da bruker dråpetester og ikke strips.

Grunnen: Strips er for unøyaktig.

Lykketil videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap