Snegle? trenger hjelp,-fort!?

Plutselig ser det ut som at jeg har en mini snegle på glasset, uten å ha hatt snegler før i det hele tatt! Hvor kan denne stamme fra? Sist gang jeg kjøpte nye fisker, begynner vel å bli 1 måned siden.
Jeg har 4 Platy, 1 algespiser, 5 neontetra og 5 skjørtetetra.
Det kan vel ikke være "noen"/en" unge fra fiskene, de får vel ikke unger/egg som fester seg til ruta??

Burde jeg fjerne den, elle vente for å se om det blir noe?



-Jeg hadde tenkt å ta bilde for å vise dere, men da var den plutselig helt borte!
Pestsnegle
sikkert pestsnegle, kjøpt nye planter i det siste ?

jegersneglene tar de
ja, jeg kjøpte nye planter (4 stk) for en måned siden. Kan den har fulgt med plantene?
Og i såfall, er den farlig?
Takk for svar
Nei. De er ikke farlige knus dem på glasset så får fiskene god mat.
Ny innkjøpte planter.
Jeg vasker plantene i kalt vann og renser godt av nede ved røttene.Skylle så godt av i springen
Jarle F
Nei. De er ikke farlige knus dem på glasset så får fiskene god mat.

Ok, takk, da skal jeg gjøre det neste gang jeg ser den
Hva skjer hvis jeg lar den være?
Marianne Hansen
Jeg vasker plantene i kalt vann og renser godt av nede ved røttene.Skylle så godt av i springen :-D


Går det ann å gjøre det nå? Eller har det ikke noen hennsikt lenger?
Foresten; skal eller må jeg ta av "boksen"/"kassa" som planten sitter fast i?
Jeg gjorde ikke det denne gangen, siden sist gang løsnet plantene fra sanden og satte deg ikke godt nok fast..
I "boksen" er det også sånn (vet ikke hva det heter) grønn "masse", som man pleier å ha i blomster potter, for å holde planten på plass.
Jeg tok ikke ut den heller.. Er det galt/dumt?
jeg er ganske så fersk selv, men har lest det at, sneilene er både bra og dumt å ha der. har fått en selv nå. de spiser matrestene til fisken, noe som er bra. men den spiser også planter. 1-2 er ikke farlig å ha der. men det kan fort bli fler. men så lenge man holder sneglene under kontroll så er de ganske greie å ha der

som sagt jeg er fersk selv. men jeg har hvertfall gjort det og det står også forskjellige steder her på siden at det kan gjøres sånn
glemte og nevne det med plantene. jeg har lært at det som er rundt røttene skal fjernes. alt sammen. fest heller røttene under steiner osv hvis de flyter opp
kristine-lucy
[QUOTE=Jarle F]Nei. De er ikke farlige knus dem på glasset så får fiskene god mat.

Ok, takk, da skal jeg gjøre det neste gang jeg ser den
Hva skjer hvis jeg lar den være?

hvis du lar den være, så blir det sikkert flere snegler ettehvert. pest snegler trenger bare være en for å få flere av de trooor jeg. husker ikke akkurat, men uansett vil du nok få flere.

de er OK å ha som ryddehjelp, ikke noe farlig i det hele tatt. Mater du fiskene dine for mye/ofte så vil det fort bli kjempemange snegler (de spiser matrester) - som heller ikke er direkte farlig, men kan være irriterende hvis man ikke vil ha snegler.

men ellers er de ufarlige og helt naturlig! Har selv et par stykker sammen med noen reker

(har foresten ikke opplevd at de har spist av plantene mine, men det kan hende de spiser av veldig myke planter, og planter som er svake e.l)


(har foresten ikke opplevd at de har spist av plantene mine, men det kan hende de spiser av veldig myke planter, og planter som er svake e.l)


de har ikke spist noe av plantene mine, men har lest at det kan skje
Selv holder jeg snegler med vilje.
Det er veldig greit å ha de som renholdarbeidere.
I tillegg til å spise matrester og råtnende planterester tar de også uønskett algevekst på plantene.

Jeg foretrekker posthornsnegler, da de er penere og sjelden forsyner seg av friske planter.

Men som andre sier.
Fôrer du mye blir de fort veldig mange, og når de får for lite mat vil de spise på de friske plantene.
kristine-lucy
[QUOTE=Jarle F]Nei. De er ikke farlige knus dem på glasset så får fiskene god mat.

Ok, takk, da skal jeg gjøre det neste gang jeg ser den
Hva skjer hvis jeg lar den være?
Hvis du lar den få være vil du oppdage at dette er nydelig og morsomme skapninger å ha i karet. Jeg elsker disse for de er perfekte renoldsarbeidere og morsomme og se på. De kan til og med svømme( ser ut som de flyr). De er ikke farlige og spiser ikke planter. De kan bli mange, med jeg har problemer med å få de til å overleve. Tror grunnen er at jeg har veldig mange sorter snegler og at det ikke bli mat nok til de små perlene. Jeg har ofte fått disse tilsendt pga at de bare kommer bort. Hvis du ser i sneglebildetråden eller i sneglebasen så kan du se masse flotte snegler du kan ha i karet. Det går ikke an å ikke bli forelsket i disse nydelige skapningene. De passer sammen med de fleste fisker unntatt botiasorter og kulefisker. Jeg ville latt den være.
^ godt at det er flere som støtter bevaring av pestsnegler, haha! Når jeg hadde kinesisk værål så hadde jeg ingen pestsnegler, tror han storkoste seg med å spise de. - var bare sandsneglene som overlevde. Har fortsatt lite pestsnegler i det karet, men heller flere sandsnegler, tror disse raskt overskygger.

pestneglene kan også gli på undersiden av vannoverflaten, heheh. og om du studerer de så har de ganske fine tegninger
Heidi Ingdal
De passer sammen med de fleste fisker unntatt botiasorter og kulefisker. :-)


samt ciklider og en del maller (eks. l-134) som har en lei tendens til å spise sneglene mine...
Jeg har ikke sett mere til den i det siste, kan hende den er spist opp.. Men hvis jeg ser den, lar jeg den være siden den ikke gjør noen skade.

Og plantene skal jeg fikse med en gang! De har stått en måned snart i "innpakningen", og håper derfor at de ikke har fått noen skade, eller i verste fall ikke vil overleve pga det..
Jeg setter pris på alle kommentarene, tilbakemeldingene og hjelpen, takk!
Marianne Hansen
Jeg vasker plantene i kalt vann og renser godt av nede ved røttene.Skylle så godt av i springen :-D


Det vil jeg fraråde! Plantene kan bli skadet av å skylles i kaldt vann. Dette er tropiske planter som ikke tåler kulde. Bruk lunkent vann

Ellers så støtter jeg de som er positive til sneglene! Jeg skjønner ikke den hysterien enkelte har mot disse små dyra. De er nyttige og underholdende! Blir de for mange er det en indikasjon på at du forer for mye
Er det her pestsnegle http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1149 ? Det ser ut til å være den sneglen jeg har..
Er det den typen som er "vanlig" å få med på planter?
Jeg er litt redd (etter å fa lest det med at den formerer seg selv) for at det evt kan bli for mange i akvariet etter hvert..
Har dere slik snegle? Og blir det fort flere?

Japp det er den som er vanlig, og den er absolutt helt ufarlig. Det blir ikke for mange med mindre du mater fiskene dine såpass at de ikke spiser opp alt - og det blir rester. Men heller at pest sneglene spiser restene enn at de ligger og råtner. De er overhodet ikke et problem sånn sett, de spiser alger og alt mulig rart!

Om du syns de er rent stygge og ikke vil HA de, så kan du alltids ha noen jegersnegler
Ok, tusen takk! Beholder den og ser hvordan det går utover en liten periode, ihvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap