Amanoreker - endelig larver!

Endelig Amanorekebarn! Noen som har erfaring
med dette?
Inaktiv bruker
Mingus
Endelig Amanorekebarn! Noen som har erfaring med dette? [URLBLOCK1]

Hvordan drette Caridina multidentata
Flere hanner omringer en hunn og befrukter henne. Hunnen bærer så eggene til de klekker til små larver, og da sprer hun dem ut i akvariet. Larvene trenger imidlertid saltvann for å overleve videre
Jepp, de går i saltvann nå. Alle larvene er forøvrig ikke klekket ut enda. Hun har sluppet noen få hver dag i 4 dager nå.
Spennende prosjekt! Flere som har prøvd på dette uten å lykkes. Mitt tips er å fordele larvene i forskjellige beholdere, der du endrer saltnivået forskjellig i alle beholderne. Det gjengående problemet er å få til riktig overgang.
Stine Sofie
Spennende prosjekt! Flere som har prøvd på dette uten å lykkes. Mitt tips er å fordele larvene i forskjellige beholdere, der du endrer saltnivået forskjellig i alle beholderne. Det gjengående problemet er å få til riktig overgang.


Godt tips. Prøver meg litt fram, dette er bare første forsøk så jeg har fortsatt litt tålmodighet Larvene koser seg foreløpig, men er skeptisk da jeg ikke har hørt om noen som har fått det til her til lands enda.
Har du kultivert sjøalger til å fôre med?

Jeg tror helt sikkert du får det til hvis du ikke gir opp av ett eller to bomskudd.
Jeg har ikke akkurat hørt om iherdige forsøk på oppdrett i norge heller...
Noen må jo være den første.
Jeg har akkurat fått inn mine reker og starter forsøkene til sommeren.

Førstemann... ;o)

Stå på!
Tinky
Har du kultivert sjøalger til å fôre med? Jeg tror helt sikkert du får det til hvis du ikke gir opp av ett eller to bomskudd. Jeg har ikke akkurat hørt om iherdige forsøk på oppdrett i norge heller... Noen må jo være den første. Jeg har akkurat fått inn mine reker og starter forsøkene til sommeren. Førstemann... ;o) Stå på!


Førstemann til mølla får masse amanoreker ja Har lyst på mange amanoreker da de etter min mening er helt geniale til å holde akvariet rent, men litt kjedelig å kjøpe 50 stykker så da tenkte jeg det var en bedre ide å prøve seg på en runde oppdrett. Kommer til å legge ut resultater m.m på bloggen (link i første post) etterhvert.
De svømmer, rettelse, flyter rundt i alger ja, men ikke i såkalt grøntvann. Vannet mitt er mer brunt etter at jeg måtte ta en råsjangs med å bruek litt friskt sjøvann for å få igang algevekst. Det fungerte, men vet ikke om de spiser enda
Ikke helt topp kvalitet, men her er noen sprellende larver
Inaktiv bruker
<embed src="http://www.youtube.com/v/JCpBCkzuvq0?version=3&;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="320" height="215" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tøft! Håper du får det til!

Er spirulina noe å fore dem med kanskje?
Lisbeth
Tøft! Håper du får det til! Er spirulina noe å fore dem med kanskje?


Sikkert ikke så dumt det, men vannbytte er særs vanskelig med de små så overforing er en fare. Grøntvann er visst greia, men jeg har prøvd en alternativ metode inntil jeg får grøntvannet (med phytoplankton) opp å gå. Det viser seg for min del å være en bøyg i seg selv. Fikk en liten koloni med grøntvann fra england for noen dager siden så får se hvordan det går
Nettopp
Du har kanskje lest [URLBLOCK1]?


Jepp, den er lest opp og ned. La ut linken på en amanotråd på akvaforum for en stund siden. Den kan dog ikke regnes som en fasit da jeg allerede har et avvik i hunnens oppførsel. Han skriver at hunnen slipper larvene om natten, men min har sluppet larver (og egg som senere har klekket på bunn av plastboksen de befinner seg i) i en uke nå. Innhøsting av larver hver kveld!

Men det er den beste beskrivelsen om hvordan det skal gjøres der ute etter hva jeg har fått med meg. Anbefales!

liker å følge med på sånne ting som dette jeg
Det er en veldig bra side.
Jeg har pugget den selv.
Synd han ikke har oppdatert den med flere oppdrett.

Som han sier så kan det jo være avvik mellom ulike stammer med amano.
F.eks dette med saltinnhold.

Jeg håper du får frem noen.
Ca hvor mange larver har du nå?
Tinky
Det er en veldig bra side. Jeg har pugget den selv. Synd han ikke har oppdatert den med flere oppdrett. Som han sier så kan det jo være avvik mellom ulike stammer med amano. F.eks dette med saltinnhold. Jeg håper du får frem noen. Ca hvor mange larver har du nå?


Det er nok variajoner ute og går ja. Jeg sluttet å telle på 40, plutselig suger jeg ut 10 om gangen så ble litt mas med tellinga. Tipper det er rundt 100 i saltvann nå, og reka går fortsatt og "ruger". Det er endel egg som hun har sluppet som var døde også. Satser på et par hundre når hun er ferdig. Men nå må jeg få frem grøntvannet ellers blir det mange sultne småkryp.
Lykke til med oppforingen, men jeg kan ikke se for meg hvordan det vil være å ha 50-100 stk samlet i ett akvarie! Har selv 2 stk sammen med noen kirsebærreker i et 15 liters kar, og de gnager ned mosen i rekordtempo hvis jeg ikke forer dem på et par dager...
Nettopp
Lykke til med oppforingen, men jeg kan ikke se for meg hvordan det vil være å ha 50-100 stk samlet i ett akvarie! Har selv 2 stk sammen med noen kirsebærreker i et 15 liters kar, og de gnager ned mosen i rekordtempo hvis jeg ikke forer dem på et par dager...


Tipper mose er rekenes barkebrød, nødproviant? Har 7 stk i et 85L med juetremose, går helt fint. Har syv 85L som venter på reker (diagnose: litersyken)
Mingus
[QUOTE=Nettopp]Lykke til med oppforingen, men jeg kan ikke se for meg hvordan det vil være å ha 50-100 stk samlet i ett akvarie! Har selv 2 stk sammen med noen kirsebærreker i et 15 liters kar, og de gnager ned mosen i rekordtempo hvis jeg ikke forer dem på et par dager...


Tipper mose er rekenes barkebrød, nødproviant? Har 7 stk i et 85L med juetremose, går helt fint. Har syv 85L som venter på reker (diagnose: litersyken)

Enig. Jeg har 9 stk i en 63L, må luke både mose og flyteplanter jevnlig.
En liten oppdatering
12 dager etter at den første larven klekte ser det nå ut til at alle eggene har klekket (utenom de som ikke er befruktet eller døde da).
Det har vært hyggelig å samle innlarver hver dag i nesten 2 uker!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap