- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Amano rekene døde plutselig etter at det kom nye planter i karet...
Amano rekene døde plutselig etter at det kom nye planter i karet...
Postet 24.02.12 kl 22:12
Inaktiv bruker

husket du å skylle plantene GODT før du hadde dem i akvariet?
Postet 24.02.12 kl 22:15
De lå i nytt vann noen timer og ble skylt mens jeg gjorde de klare. Hvis de skal ha mere skylling en dette så må dyrebutikken der plantene ble kjøpt innformere alle sine kunder om dette. Selger de fisk, reker, snegler og planter som er fulle av gift som tar liver av både reker og snegler så MÅ dette informeres om vel.
Postet 24.02.12 kl 22:31
Inaktiv bruker

Høres iallefall ut som du har gjort det rett.
Snodig at de bare dør sånn. Hvilke planter er det da?
Snodig at de bare dør sånn. Hvilke planter er det da?
Postet 24.02.12 kl 22:36
Postet 24.02.12 kl 22:38
Inaktiv bruker

Jeg har disse plantene sammen med mine kirsebær reker, ingen problemer der. :/ så jeg aner ikke hva det kan være.
Postet 24.02.12 kl 22:41
Postet 24.02.12 kl 22:42
Postet 24.02.12 kl 22:59
Jeg vet ikke hvor de nye plantene dine kom fra, men sjekk denne artikkelen i Practical Fishkeeping: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4831
Postet 24.02.12 kl 23:04
TinkyKan det være noe som ble dratt opp fra bunn når du plantet? Gassbobler, gjødning etc.? Da må jo sanden ha ligget urørt en god stund Synes det høres veldig merkelig ut.
Det har kun vårt sand og gjødning under i dette karet i 1 uke. Det er innkjørt
Kan jo ha kommet noe gjødning opp da jeg gjorde om i dag..
Postet 24.02.12 kl 23:08
Postet 24.02.12 kl 23:09
Postet 24.02.12 kl 23:19
Postet 24.02.12 kl 23:22
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=23092&message_id=125552#125552
Les denne tråden!
Her er alle ulumskhetene man finner på planter kjøpt i butikk nevn.
Les denne tråden!
Her er alle ulumskhetene man finner på planter kjøpt i butikk nevn.
Postet 24.02.12 kl 23:25
Postet 24.02.12 kl 23:37
Hei,
det var veldig synd og eg kan vel bare gjenta det som eg har skrevet allerede i 2007 og har sagt på foredragene mine b.a. når eg har holdt en for Lillestrøm akvarieklubb.
IKKE SETT NYE PLANTER (som er kjøpt fra butikk) DIREKTE I REKEAKVARIET!!!
Mange planter som blir solgt i butikken har blitt drettet i drivhus før og det betyr over vann (emers). Man kan ser det veldig godt på Echinodorus arter, som vil mister alle gamle blad når man har kjøpt de og man er ofte litt overrasker at nye blad ser helt annerledes ut. Ooops! Hos plantegrossister er det rutine å bruke giftstoffer mot parasitter (ikkje kun sneglegift...). Derfor ser jo plantene i butikken så fine ut. Ooops!
Mange rekeenthusiaster i Tyskland måtte erfare det samme som Atle. Egentlig skulle alle, som vurderer rekehold lese tråden her.
Eg kjøper ikkje planter i butikken lenger. Kun hos privat. Faren her er selvfølgelig at man får planarier, pestsnegler etc. men det kan eg i alle fall akseptere i forhold til rekeforgiftning.
Nå har du vasspest og kanskje en Cabomba (som er forresten ikke så lett å holde i livet som de gjerne fortelle i butikkene :o) Hos disse plantene kan det mest sannsynligvis være en kobberforbindelse (stoff mot parasiter som nematoder, snegler, lus osv.) som har tatt liv av rekene dine. Siden det er (robuste) Amanoreker som er truffen må det være en rimelig høg konsentrasjon av en eller anen farlig stoff. Men det hjelper deg lite nå etter det har skjedd.
3 eller 4 25% vannskift er ikke godt nok her. Du bare fortynne det farlige stoffet og plantene vil avgi meir av det. Giften må ut og her er det bare å tenke logisk. Hvis du vil ha rekene i det akvariet må plantene ut og i karantene. Minst ei veke i ei bøtte med 100% vannskift daglig. I akvariet gjære du 2x vannskift med 80 eller bedre 100%. Det bør være nok. Rekene som viser fortsatt livstegn har en god sjanse å komme seg igjen når giften er vekke.
Det er lurt å kjøpe planter fra privat hvis man vil satse på rekene, ja. Butikkanes ansatte har ofte god kunnskap om fisk. Planter og reker er ofte "gråsonen", dessverre. Fisk og reker krever generell helt forskjellige ting og det er farlig å sammenligne. Det som er evt. være bra eller ufarlig for fiskene kan evt. være livsfarlig for rekene. Denne erfaringen sitter du ikke alene med...
det var veldig synd og eg kan vel bare gjenta det som eg har skrevet allerede i 2007 og har sagt på foredragene mine b.a. når eg har holdt en for Lillestrøm akvarieklubb.
IKKE SETT NYE PLANTER (som er kjøpt fra butikk) DIREKTE I REKEAKVARIET!!!
Mange planter som blir solgt i butikken har blitt drettet i drivhus før og det betyr over vann (emers). Man kan ser det veldig godt på Echinodorus arter, som vil mister alle gamle blad når man har kjøpt de og man er ofte litt overrasker at nye blad ser helt annerledes ut. Ooops! Hos plantegrossister er det rutine å bruke giftstoffer mot parasitter (ikkje kun sneglegift...). Derfor ser jo plantene i butikken så fine ut. Ooops!
Mange rekeenthusiaster i Tyskland måtte erfare det samme som Atle. Egentlig skulle alle, som vurderer rekehold lese tråden her.
Eg kjøper ikkje planter i butikken lenger. Kun hos privat. Faren her er selvfølgelig at man får planarier, pestsnegler etc. men det kan eg i alle fall akseptere i forhold til rekeforgiftning.
Nå har du vasspest og kanskje en Cabomba (som er forresten ikke så lett å holde i livet som de gjerne fortelle i butikkene :o) Hos disse plantene kan det mest sannsynligvis være en kobberforbindelse (stoff mot parasiter som nematoder, snegler, lus osv.) som har tatt liv av rekene dine. Siden det er (robuste) Amanoreker som er truffen må det være en rimelig høg konsentrasjon av en eller anen farlig stoff. Men det hjelper deg lite nå etter det har skjedd.
3 eller 4 25% vannskift er ikke godt nok her. Du bare fortynne det farlige stoffet og plantene vil avgi meir av det. Giften må ut og her er det bare å tenke logisk. Hvis du vil ha rekene i det akvariet må plantene ut og i karantene. Minst ei veke i ei bøtte med 100% vannskift daglig. I akvariet gjære du 2x vannskift med 80 eller bedre 100%. Det bør være nok. Rekene som viser fortsatt livstegn har en god sjanse å komme seg igjen når giften er vekke.
Det er lurt å kjøpe planter fra privat hvis man vil satse på rekene, ja. Butikkanes ansatte har ofte god kunnskap om fisk. Planter og reker er ofte "gråsonen", dessverre. Fisk og reker krever generell helt forskjellige ting og det er farlig å sammenligne. Det som er evt. være bra eller ufarlig for fiskene kan evt. være livsfarlig for rekene. Denne erfaringen sitter du ikke alene med...
Postet 25.02.12 kl 14:59
Postet 25.02.12 kl 23:21
Postet 26.02.12 kl 01:38
Postet 26.02.12 kl 20:23
Postet 26.02.12 kl 22:31