Akvarium uten planter

Hei!
Jeg lurer på hvilke fisker som kan trives i et akvarium uten planter? Mitt er på 70 liter. Har lyst på noen litt større fisker, feks noen av de litt mindre guramiene... Men leste at de trives best med mye planter. Har dette mye å si?
Takk for svar!
Gurami
Jeg har ikke noen god oversikt over hvilke fisker som trives i akvarium uten planter, men guramier er definitivt ikke blandt dem. De trives i godt dekkede, mørke karr med mye planter og lite bevegelse i vannet.
Da må jeg vel utelukke de Så litt på Kakadueciklide, kan disse passe?
Helt klart L-maller som Ancistrus, hypancistrus og peckoltia arter osv..
Andrine :- )
Da må jeg vel utelukke de :-) Så litt på Kakadueciklide, kan disse passe?

Les om de forskjellige fiskene du ønsker, her kan du lese om Kakaduecikliden

Verken gurami eller apistogramma trenger planter. Men de vil ikke trives i et nakent akvarium. Så da må du erstatte planter med noe. Feks masse eike og cattapablader og røtter. Fisk som dette trenger å ha noe å smyge rundt i for å føle seg trygge.

Men hvorfor vil du absolutt ikke ha planter i karet? Ikke flyteplanter en gang??
Karet mitt er jo ikke nakent i det hele tatt, mye røtter som går helt opp til overflaten og steiner som lager huler. Så kan jeg skaffe meg gurami likevel da?
Akvarium med planter er jo mye finere, syns jeg. Men jeg har så dårlig erfaring med det... Har liksom aldri fått det helt til. Så tenke at jeg skulle kjøre litt ''safe'' denne gangen
Jeg har aldri prøvd flyteplanter, så kanskje jeg skal teste ut det
finnes mye hardføre planter som tåler omtrent alt.
Finnes mange lette planter som ikke krever noe mye. Hvis du søker i plantebasen på lett og ganske lett finner du mange planter. Denne for eksempel, er veldig lett å få til
Yippyepp
kan skrive under på det med sverdplanten. Må faktisk luke den i mine karr for at den ikke skal ta over fullstendig.
Slike har jeg aldri hatt, så må vel kjøpe noen Takk for tips!
[QUOTE=Andrine :- )
Akvarium med planter er jo mye finere, syns jeg. Men jeg har så dårlig erfaring med det... Har liksom aldri fått det helt til.

La meg gjette, du har en luftpumpe med en luftestein i akvarie,t som blåser inn luftbobler i akvariet ?

Plante dreper nummer en. Luftestein i akvariet fjerner all CO2en i vannet, noe plantene trenger for og vokse og trives.

Har nok ikke det nei... Så vet ikke helt hva som har vært problemet.
Inaktiv bruker
Bruker du sand eller grus i bunnen?
Er slik som jeg har hentet fra naturen, så er vel grus med både steiner og sandkorn.
Avhengig av vannverdiene, kan fisk fra Taganyika være et alternativ. De trenger ikke planter. Og heller ikke så stor plass. Et par med sneglehuslekere , for eksempel Multifasciatus , sammen med en liten gruppe Caudopunktatus , skulle gi et fint lite kar med mye fascinerende oppførsel å følge med på.
Tusen takk for tips! Får ta turen til dyrebutikken en dag og sjekke utvalget.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap