Hvordan gjøre vannskifte enklest mulig?

Jeg skal installere et nytt 530 l kar i stua og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre vannskiftene enklest mulig. Hittil har jeg brukt bøttemetoden på de andre karene, men det blir for tungvint nå. Har tenkt at det må finnes enkle pumper som jeg kople til en lang slange og putte i en dunk på badet...9 meter unna...og motsatt når vannet skal ut, men finner ikke riktig produkt i vrimmelen, så jeg tar glad imot alle anbefalinger )
Du svarer vel nesten på ditt eget spørsmål her, så jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Men kan i alle fall si at jeg selv bruker Ehiem Compact for å fylle på vann fra en mellomlagringsdunk. Jeg mener å huske at jeg har Eheim Compact 1000 og den fungerer flott til å fylle akvariene som rekker meg til skuldrene. Skader aldri å legge på noen ekstra liter i timen, vel og merke. Pumpene er justerbare, og du vet aldri om du skal bruke dem til noe annet senere.

Ved å plassere pumpa i enden av en slange, oppi akvariet, tømmer du det enkelt og greit. Du får dog ikke slamsugd noe særlig, men det er ofte greit å ta selve slamsugingen i en bøtte uansett. Blir fort med litt ekstra ting i slangen, og det er ikke gøy når fiskene går rett i sluket.

Motsatt vei kommer det jo an på om du fyller fra kran eller dunk, kran sier seg jo selv, og med dunk er det bare å flytte pumpa.
hageslange.... hevert...

kjør vannet fra akvariet og til sluket på badet.

så skaffer du deg en overgang som passer i dusjen eller vasken...

vips du har en fantastisk enkel metode.

bruker den metoden hver gang jeg skifter vann..



Jeg bruker en sak som heter aqua in-out fra JBL. Den er ganske mange meter og kobles rett til kran både for tapping og fylling. Du kan jo også koble sammen 2 slike slanger hvis det skulle være behov. Anbefales!
Takker for gode svar. Skal prøve meg fram og begynner med billigste metoden først, så får vi se hvilken jeg ender opp med til slutt.....
jeg må bare skyte inn, hva menes det når man kobler de til kranen, for tapping? altså for å tappe akvarie så kobles det til kranen...tvinges vannet inn i kranen?
Her går slange rett ut vinduet, fra inni hmf-filtere (vil jo ikke at noe levende skal forsvinne ut). Hevertmetoden funker fint. Bruker også mellomlagringsdunk, til lufting og ph-regulering. Powerhead med slange rett oppi karet funker fint her
stjørdalsmannen
hageslange.... hevert... kjør vannet fra akvariet og til sluket på badet. så skaffer du deg en overgang som passer i dusjen eller vasken...


Samme her. Heverten dras enkelt igang med en billig low-tech hevertpumpe fra Biltema hvor den bøyelige enden er stappet nedi en lang slange som legges til sluk. Funker greit til å få med det værste bøsset på biltemasanden også. Hageslange med "pistol" kobles til dusjarmaturet for fylling.
Jeg bruker en slange og hevert efekten ut av karet, da jeg fyller karet har jeg en tønne med lagret vann i bunnen sitter en lensepumpe til båt den pumper 33l/m kontakt med fjernkontroll, fyller karet på noen få minutter. Tror pumpa koster 150kr på biltema,
Kontaktene koster 139 for 3 stk med fjernkontroll på europris.
Takk igjen for mange gode råd.
Det står i Biltemakatalogen at lensepumpa er 12V...hvordan løser du det???
Jeg kjøpte en adepter som er for kjølebokser, den er på 12 volt, 6 amper. prisen var rundt 230 kroner på Jula for den.
....Ok med pumpe fra Biltema, kr. 149,-, kontakter fra Europris kr 139,- og adapter fra Jula kr. 230,-.... da er vi på 518,- ....En Eheim Compact+ 2000 koster 599,- hos Aquamania.no Den pumper 1000-2000 l/t og løfter 2,3m....Kan dere forklare meg fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene???
Jeg er dessverre ikke så teknisk.....Takk
røya
....Ok med pumpe fra Biltema, kr. 149,-, kontakter fra Europris kr 139,- og adapter fra Jula kr. 230,-.... da er vi på 518,- ....En Eheim Compact+ 2000 koster 599,- hos Aquamania.no Den pumper 1000-2000 l/t og løfter 2,3m....Kan dere forklare meg fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene??? Jeg er dessverre ikke så teknisk.....Takk


Pumpa fra biltema pumper 1980l/t kontaktene trenger du ikke, en omformer på 4 amp har de flest liggende og slenge ett sted, derfor falt mitt valg på denne løsningen, det er vel ingen fordeler å peke på med noen av løsningene men velger du en eheim kan den jo brukes i akvarie om du vil.
Grapejuice
jeg må bare skyte inn, hva menes det når man kobler de til kranen, for tapping? altså for å tappe akvarie så kobles det til kranen...tvinges vannet inn i kranen?


Water in/out systemet fra JBL har et uttak som du åpner når du skal tappe ut vannet, når du skal fylle i tanken, så vrir du om en liten bryter, så stenges uttaket
Jeg bruker Regnvannspumpe SP 300 fra Biltema til å fylle kar. Står fint i mellomlagringstønna og har nippel for tilkobling til vanlig 1/2" hageslange.

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg mer effektivt kan tappe vann ut av karene. Hevert er ikke særlig tess på kar som står lavt i en reol, spesielt ikke når vannet må gjennom 8-10 meter slange. Må vel gå for en eller annen pumpeløsning.
Dere som tapper rett fra kranen og oppi akvariet med hageslagen, bruker dere kaldt vann da eller blander dere fra varmtvannstanken?

Har aldri turt å bruke vann fra varmtvannstanken, så jeg mellomlagrer og bruker bøtter. Mye pes, selv når det største karet er bare 180 liter.
Jeg har alltid blandet varmt og kaldt vann i springen og skjønner ikke helt hvorfor det er bedre å mellomlagre vannet, hvis jeg likevel skal pumpe det over i karet uten at "noe" skal fjernes først. Kan noen forklare meg hensikten...please.....???
bruker lunkent vann direkte fra krana.
før var det vel slik at varmvann kunne være farligt å bruke for fiskenes del. at det kunne være stoffer/bakterier fra tank og rør.
men har selv aldri hatt problemer med dette...å har lest i nyere innlegg at det ikke skal være noe problem å bruke rett fra tanken.
Det er for å unngå kobber man unngår varmtvann. Derfor bruker man heller ikke varmtvann til matlaging etc. Men, det er primært en problemstilling for de med gamle rør/varmtvannsbereder.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap