Uklart vann

hva skal eg gjøre med vannet i ene akvariumet. det er helt grønnt. har prøvd byttet vann men det blir grønnt og uklart nesten med en gang. hva gjør eg og hva er grunnen?
Inaktiv bruker
Høres ut som overflod av næring.
Hvor mye mater du?
Hvor lenge er lyset på?
Står det i nærheten av vindu o.El.L?
Hvilket filter bruker du?
For mye för og for dårlig vannbytteregime kan gi dårlig vannkvalitet. For stor belastning i forhold til hva filteret kan håndtere kan gi oppblomstring av svevealger (grønt vann) og/eller infusorier (grått vann).

Du bør ta hyppigere vannbytter, stoppe fôringen noen dager og ha lyset på i maks 10 timer i døgnet. Eventuelt mørklegge karet i noen dager.


mater litt hver dag. det står rett over for et vindu. har lyset på ca 12 timer. filteret eg har fluval denn nest største innvendige pumpa. skal eg bytte alt vannet eller bare noe av det? hvor lenge skal eg holde opp og mate de?
Hvis du har godt med plantevekst i akvariet, vil plantene forbruke det meste av næringen i vannet. Bruk hurtigvoksende planter. Pass også på at du har godt nok lys. Alger er ikke kresne på lyskvaliteten, og vokser godt i svakere lys enn plantene krever.

Prøv også å skjerme akvariet mot direkte sol fra vinduet. Det poblemet er jo størst på de tider av året når sola står lavt på himmelen.

Følg ellers de rådene du allerde har fått med belysningstid. De innvendige Fluvalpumpene er veldig bra hvis akvariet ikke er for stort. Den nest største ville jeg f.eks bare brukt i akvarier under 80-100 liter.
har ikke planter i akvariet. bare plastikkplanter. har det i alle akvariumene mine.
det er 110 eller 120 l akvarium ikke helt sikker. men hvor mye vann skal eg bytte av gangen og hvor ofte?
Du bør bytte de ut med levende planter, som både er bra pga. at det bruker opp næring i vannet som, som fører til alger og er giftig for fisk i store menger. Planene produserer også oksygen som fiskene trenger, og de er mye penere enn plastikk
Siden du ikke har levende planter i det hele tatt, kan du prøve å skifte vann og ikke ha på lys i det hele tatt i noen dager. Skift ikke alt vannet på en gang, men 30-50% et par ganger i løpet av disse dagere vil tynne ut algemengden.

Ta ut plastplantene og eventuell annen dekorasjon og rengjør alt godt før du setter det nedi igjen. Jeg synes som Kontorstol at du bør bytte ut plastplantene med ekte planter, men plastplantene er en fin nødløsning i akvariet mens de ekte plantene vokser til.

Fiskene tåler godt å være helt uten mat noen dager, men du kan jo gi dem bare halvparten av det du vanligvis gir dem, og bare annenhver dag, til du ser at det blir mindre algevekst.
tusen takk får svar har nå fått sett inn en levende plante. skal ha inn fler etter hvert skal prøve skifte noe av vannet og se om det blir bedre. skl eg se ann vannet hvor lebge eg skal drive skifte det?
Ukalrt vann
Du kan holde på med vannbytter til du ser stor forandring i hvor uklart vannet er. Når det nesten er bra igjen kan du stoppe, du velger selv hvor mye jobb du vil gjøre

Og jeg har et 180 liters Gullfiskkar, og der er det anbefalt minst 25-30 planter (levende), men jeg har ikke så mange siden gullfiskene trenger svømmeplass

Ambefaler at du har ca. 10 levende planter og kjøper flytende plantenæring! Jeg bruker ProFito fra Easy Life, den fungerer suuuupert! I tillegg kan jo du vurdere et algemiddel for å fjerne algeret, jeg brukte EasyBalance fra Tetra da jeg hadde problemer med høy Nitritt, det funket supert som algemiddel også

Håper det hjalp!
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap