Orm på kardinal

Hadde en kardinal i går, men glemte å ta bilde. Den hadde en hvit orm på huden eller like under huden. Den var plassert over den blå stripen, men fargen manglet der hvor ormen var. Ormen var ca 3 mm lang, men jeg så den ikke bevege seg. Fisken virket plaget av det som om det klødde og var en anelse blek i fargene. Har nettopp kjørt en kur med aqua medik antiseptic solution etter en runde med falsk neonsyke. Har ikke sett sånne ormer før. Hva er det og hva gjør jeg? Har ellers guppy, perlegurami, ancistrus og en sverddrager. Temperatur ca 26-27, andre verdier har jeg ikke. Dyrebutikken har tatt vanntest for en måned siden, og alt var normalt.
Kjører du karantene på den?
Det er antagelig en nematode.
Her er et par tråder som handler om det samme problemet:
Link 1
Link 2
Perfekt, det er en nematode. Så nå kan jeg medisinere resten. Den første tok jeg da han var så svekket. Tusen takk
Orm på kardinal
Da har jeg også opplevd og få orm på mine kardinaler.
Aarg! selvfølgelig så har jeg kke strøm på kamerat mitt akkurat nå.
Det ser akkurat ut som bildene Mona O har sendt inn på billedtråden som kunne brukes som fiskesykdomsbase.
Væskefyllt blære på haken til en kardinal og på øyet til en annen kardinal, med ormen kveilende rundt inni blæren.

den eneste medisinen jeg fikk tak i i dag var sera mycopur (det står på esken at medisinen virker mot "skin and gill flukes" de hadde ikke sera nemotol.
Er det forsøket verdt å prøve mycopuren?

Karet er 250 L bytter 60 L annenhver uke kardinalene 10 stk går sammen med 2 SAE 3 gyppi og en regnbuefisk karet har mye planter og var så tett gjengrodd av flyteplanter at jeg ikke har sett dette komme.
ingen nye fisk de siste fire månd. gyppi kjøpt i jan sluppet løs islutten av februar.
Jeg har en del malaysiske sandsnegler, som jeg kanskje bør ta ut før medisineringen startes?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap