Forvirret nybegynner

Inaktiv bruker
for nøyaktig 1 uke siden satte jeg igang et nytt AM-TOP 3338 utvendig filter til mitt 115-liters akvarie, jeg har ikke noe tilsetnings middler (aquasana] . Fordi denne artikkelen sa at bakterien som omvandler nitritt til nitrat er avhengig av klor. I går tok jeg oppi 4 ml salmiakk, jeg testet for ammoniakk idag og det viste at det ikke var noe ammoniakk i vannet, testet også for nitritt og det var ekstremt høyt (7 mg/l)
Det har vært sånn en uke nå, ammoniakk blir lett omdannet til nitritt, men merker ikke at nitritt går noe som helst ned.
Gjør jeg noe feil? burde jeg tilsette klorfjerningsmidler / tungmetallfjerningsmidler?
Jeg har aquasana, jeg så denne videoen på youtube (spol til 06:30) de sa at man må ha vannforbedringsmidler i vannet ellers vil kloret og tungmetallene "skade bakteriene i filtert" hvilke har rett? har dere noe erfaring med om man må tilsette vannforbedringsmidler under innkjøringen eller ikke?
(jeg kickstarta filteret med filterguffe og blustart)
Det er ikke store problemer med klor i vannet i Norge, så det går stort sett bra uten, og mange bruker det ikke i det hele tatt. Men nitrogensyklusen tar tid, og det kan gå helt opp til 5 uker før alle bakteriene har etablert store nok kolonier.

Edit: Så at du hadde kickstarta, så da går det fortere.
Bare vær tålmodig så begynner det snart å skje noe. Det er slik at de bakteriene som skal bryte ned nitrit til nitrat har også en syklus for å formere seg. Det tar ca 8 timer i ferskvann. Det går med andre ord sakte i starten og dertil fortere mot slutten.
Inaktiv bruker
@Geir Kristiansen , @Kontorstol
takk for svar, da håper jeg at det blir omdannet snart... tok i mer filterguffe fra et annent filter så håper det vil hjelpe litt.
Men jeg skal på ferie om 2 uker, jeg kan jo ikke ta salmiakk oppi imens jeg er vekke :/
hva skal jeg gjøre?
Uten avfallsstoff (ammoniakk/nitritt) i vannet vil bakteriene dø, så da bør du legge noe som vil råtne i vannet, f.eks feriefor-tabletter som løser seg opp over tid. Det er langt fra optimalt, men det er bedre enn å måtte starte på nytt.
Inaktiv bruker
Vil bakteriene overleve dersom jeg tar i fisker?
Inaktiv bruker
Bør jeg skifte alt vannet nå for å få vekk nitritten? blir det ikke litt overbelasting for bakteriene å ha 10 ml nitritt (pr liter)?
Bakteriene skal spise opp nitritten, det er MAT for de. Dvs ikke bytt vann, vent og mål nitritt innimellom.

IKKE sett inn fisker før nitritten er 0.
Å ha i fisk før det er innkjørt er ikke så lurt, i hvert fall ikke når du ikke er der for å passe på. Noe som råtner vil i mine øyne være mye tryggere, for da risikerer du bare bakteriene. Å bytte vann under innkjøring er ikke nødvendig med mindre du kjører inn med fisk
Inaktiv bruker
Hvor mange tabletter skal jeg ta oppi? vil det ikke råtne og lukte fælt?
Det vet jeg ikke, men en tablett varer vel gjerne en uke. Som sagt er det absolutt ikke ideelt, men det er bedre enn å måtte starte hele prosessen på nytt.
Inaktiv bruker
ok takk, skal se om jeg kan få noen til å sette i noen ml salmiakk annenhver dag elns, tenkte ikke på det før nå :P
Men jeg skal ha corydoras (er ikke sikker på hvilken enda) + kardinal og neontetra i akvariet mitt når all nitritten er borte, men jeg har også lyst på en annen type fisk, hvilke vil du anbefalle? jeg vil helst ha en på litt størrelse, morsom, og vakker fisk som kan passe i ph fra 5-7, gh 0-5
og temp 20-30.
Og som ikke sloss med de andre.
Jeg vil anbefale Corydoras Trilineatus, da de er morsomme og tøffe, samtidig som de ikke blir så veldig store. Du bør dog ikke kjøpe en stim med neon og en stim med karidnal, men heller en større stim av en av de, for selv om de er like og gjerne går i samme stim, så er det mye mindre rotete med èn art.
Inaktiv bruker
tenkte å kun ha en av dem ja, men hvilke andre enn corydoras og neon eller kardinaltetra?
Inaktiv bruker
Siden jeg skal på ferie i 9 dager snart, kan jeg ta i 20-40 ml salmiakk slik at det blir nok mat eller vill dette overbelaste filteret?
Inaktiv bruker
Har tenkt litt, er har lyst på corydora som en stim med kule bunnfisker, neon eller kardinaltetra som en "bakgrunnsfisk" og en fisk som skiller seg litt ut("hovedfisk"), tror dere en kampfisk ville fungert? sammen med disse artene?
Jeg ville valgt kardinaltetra, for de går mye bedre i stim enn neon.
Kampfisk som hovedfisk vil nok fungere fint...
Lars Christensen Hjortland
Siden jeg skal på ferie i 9 dager snart, kan jeg ta i 20-40 ml salmiakk slik at det blir nok mat eller vill dette overbelaste filteret?



Jeg kan ikke så mye om innkjøring med salmiakk, men å pøse oppi så mye på en gang tror jeg ikke går bra.
Inaktiv bruker
okei, er bare redd for at bakteriene dør, har du noen tips til hva jeg kan gjøre? finnes det salmiakktabletter f.eks? (som jeg kan putte i foreautomat?)))
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap