Dumme nitritt..

Har da starta opp en 90 liters kar.
i innkjøringsfasen brukte jeg litt vann og slam fra et innkjørt akvarie hvor det ikke var nitritt.
i innkjøringen opplevde jeg nitritt og bytta vannet hver dag.
Til slutt var den borte og alle verdier var bra. putta i fisken og det så ut til å gå kjempe fint. hadde bare et lite problem med litt lav PH, men den fikk jeg opp med litt natron.
Det gikk ikke mange dager før nitritten rett og slett "eksploderte".
Nå er jeg nok engang igang med vannbytte hver dag.
Jeg har ingen mulighet til å flytte over fisken, for karet de tidligere var i, er tømt og startet på nytt.

Men hvor lenge må jeg drive med vannbytte? og er det noe jeg kan gjøre for å få vekk nitritten?
Jeg har alltid vært forsiktig med foring, men det går yngel i karet, og de trenger litt mere mat enn vanlig, hvis jeg skal få de til å vokse.

håper noen har tips jeg kan bruke
1. bytt vann

2. bytt vann

3. bytt vann

Det som har skjedd kan være at "kickstarten" ikke fungerte som den skal, at filteret ditt er for lite, eller at du tok for mange fisker i på en gang. Yngelen har bedre av for lite mat enn nitritt, forresten.

Kjenner du noen med akvarium som du kan få litt filterslam av og prøve å kickstarte filteret en gang til ?

ja jeg tenker at fiskene har det bedre med mindre mat enn nitritt:P
så jeg forer så lite jeg kan.

det er nok ikke antallet fisk som er problemet heller.. det er to coryer, en liten sugefisk og mellom 7-10 yngler..

et eller annet har skjedd, men jeg skjønner ikke hva.

pumpa er ikke for liten for karet, så det er ikke str som er problemet..

så det jeg må gjøre er å eventuelt gjør rent filteret og ta slam fra en annen pumpe og starte opp pumpa på nytt å se om det går ned..?
hva hvis jeg bare gjør rent pumpa..?
for andre verdier er ok.
Janne89
i innkjøringen opplevde jeg nitritt og bytta vannet hver dag.

Du skal IKKE bytte vann under innkjøring (med mindre du kjører inn med fisk). Hvordan mener du at bakteriene skal formere seg om du fjerner maten?
IKKE rengjør filteret, da vasker du bort de gode bakteriene prosessen må begynne helt på nytt igjen. Kanskje du allerede har gjort det, og det er derfor du har fått nitritt?

Hva slags filter har du? Og hva er inni filteret?
ehh.. ja.. bytta vannet under innkjøring..
det som er så merkelig er at de to andre karene jeg har startet, der fikk jeg ikke nitritt. ikke i innkjøringsfasen og heller ikke etter at fisk kom i karet. så dette er litt nytt for meg. og jeg tuller faktisk ikke. for når jeg har snakka med andre så snakker de om nitrittoppen og alle sånne ting. men jeg opplevde aldri dette, så derfor har jeg dessverre nå gjort en feil.
så da kan vi si det sånn at jeg nå har en slags innkjøring med fisk, og må derfor bytte vann hver dag. men nå har jeg da lært noe nytt
ikke bytte vann ved nitritt i innkjøringsfasen.

StineMari
IKKE rengjør filteret, da vasker du bort de gode bakteriene prosessen må begynne helt på nytt igjen. Kanskje du allerede har gjort det, og det er derfor du har fått nitritt? Hva slags filter har du? Og hva er inni filteret?

Nei, jeg har ikke gjort rent filteret etter at jeg starta det opp og hadde i slam fra den andre pumpa.
det er en aquael pumpe med sånn.. åhh.. husker ikke hva det heter.. minner om en grov svamp:P
har eheim pumper i de andre, men hadde ikke råd til ny pumpe når jeg starta opp dette karet, men den er nesten helt ny, og har fungert bra før. det er bare akkurat nå jeg roter rundt i blinde :/
har hatt minimalt med problemer tidligere.. så jeg er ny på det å ha problemer. høres sikkert dumt ut, men det er nå sånn det er for meg akkurat nå.
har heldigvis ikke hatt noen dødsfall enda! så det gir meg et lite håp
Du må fremover være flink med vannbytter, og helst trappe ned matingen til litt annenhver dag, pluss at du må fjerne døde planter og lignende slik at du får minst mulig avfall. Går nok bra til slutt
Ja, jeg fjerner døde planterester å slikt hver dag når jeg tar vannbytte.
ja, får heller mate de annenhver dag en stund å se.. håper dette går fort over, for jeg blir så stressa av dette med tanke på fisken:/

Men anbefaler du å ha i Waterconditioner etter vannbytte?
Er så usikker på dette, men har hatt i litt etter hvert vannbytte, siden jeg tar en god del av vannet.

Det spørs om vannverket som leverer vannet ditt tilsette klor eller ikke, men stort sett går det bra uten
Vi har direkte vann fra Nisser, som ligger rett utenfor døren min
selvfølgelig går det gjennom et renseanlegg, men jeg merker ingen klor i vannet.
så da kan jeg la vær å ha det i?

kanskje bare sånn annenhver dag eller no..?

Du trenger ikke å merke om det er klor i vannet, men det kan fiskene gjøre. Om du skal behandle vannet eller ikke er opp til seg selv
så jeg må altså finne ut om vannverket tilsetter klor?

og hvis de gjør, burde jeg ha i, og hvis ikke så trenger jeg det ikke...?
og inntil jeg har finni det ut, så burde jeg ha det i, etter vannbytte..?
Enten det eller måle det selv. Jeg bruker det litt for tiden pga. at noen av coryene klør seg litt mot sanden, og det kan være et tegn på litt klor i vannet, men til vanlig bruker jeg det ikke.
Hvordan måler jeg om det er klor i vannet..?

forresten..
Hvordan skal jeg da gjøre det med 60liters karet..?
Det har også fått en kickstart, og har stått i ca 1 uke. det har ikke kommet no nitritt, skal jeg fore på med f.eks. tabletter, slik at prosessen går litt fortere, eller kan det hende jeg ikke får oppleve nitritt her heller..?

Ble plutselig veldig usikker.. :/

Dersom du ikke har fisk i karet, kan du ha i salmiakk for og fore bakteriene, da vil du også se når nitritt har nådd toppen! Les her Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden
MVH Pål
Jeg må bare spør, har du ikke hatt noe som helst i akvariet etter du kickstartet der? Verken salmiakk, fiskemat eller noe annet? Uten det vokser ikke bakteriene pga. at de må ha mat for å formere seg.
ja, kan jo prøve det, for moroskyld

Har jo allerde dr*** på draget i 90 literskaret, så der får jeg bare å prøve å gjøre det beste ut av det, med intens vannskifte hver dag og minimalt med mat :/

det som nå er problemet mitt er at jeg ikke aner hva slags verdier av PH, KH og GH praktbarber skal ha, siden det ikke finnes en kunnskapsside på denne fisken.. for sist jeg målte, var PH: 7.0 GH 4 og KH 3.. og ingen nitritt.

så hvordan skal jeg løse det..?

KONTORSTOL:
Nei, jeg har ikke hatt noen fisk i 60 liters karet, fordi jeg skal ha praktbarber, og de har jeg ikke enda. og heller ingen mat og slike ting. så det er vel derfor prosessen har stoppet opp:P
så jeg får prøve med salmi

Praktbarbe. Er du sikker på at du vil ha denne i et 60liters akvarium. Den blir ganske stor... Jeg ville funnet en mindre fisk å ha i det akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap