Hva gjør jeg videre med innkjøringen av karet..?

Nå har 60 literen min stått og godgjort seg over lengre tid. jeg har matet karet jevnlig med salmi og fulgt med slik at PH ikke går noe særlig under 7. og har vel opplevd det mange kaller nitrittoppen.
Og de siste dagene har jeg sett at nitritten har gått nedover og i går opplevde jeg at den var på 0
Men nå er jeg usikker på hvordan jeg gjør det videre..
Har lest meg opp på tråden om innkjøring av karet med salmi, men der står det ingenting om det jeg lurer på videre..

For jeg gjorde en ekstra sjekk i går da jeg opplevde 0, og putta i 1ml salmi. etter kort stund tok jeg og målte nitritten og da var den på 0,5mg.

Det er enda en uke til jeg får kjøpt fisken jeg skal ha oppi. Og det jeg lurer på er; skal jeg forsette å ha i salmi, slik at bakteriene ikke sulter...? (for jeg regner med at de kan sulte..?)
Og er det slik at hvis jeg har i salmi, skal bakteriene bryte det ned med engang, eller vil det bli litt niritt før de bryter det ned?
ELLER skal bakteriene være så mange og så gode at selv om jeg putter i 2ml nitritt så skal det ikke kunne måles noe nitritt...???

blir litt forvirra, jeg..

Bare fortsett med salmi slik at bakteriene ikke dør av sult. Før du skal ha i fiskene kan du ta et stort vannbytte, gjerne så stort som mulig (men ikke bruk for lang tid slik at filteret tørker ut) og så er det bare å sette inn fisk.
ja, da gjør jeg det
men hvordan skal jeg gjøre det med hvor mye bakteriene tåler..? kan jeg fortsette å gi 1-2ml salmi til bakteriene klarer å håndtere mengden..? jeg det er jo ikke mer enn 60 liter, så jeg har jo brukt ca 0,5ml salmi i innkjøringsperioden..

Det gjør ikke noe om du øker litt, du merker fort om bakteriene trenger mer tid på å omdanne mengden.
Janne89
Nå har 60 literen min stått og godgjort seg over lengre tid. jeg har matet karet jevnlig med salmi og fulgt med slik at PH ikke går noe særlig under 7. og har vel opplevd det mange kaller nitrittoppen. Og de siste dagene har jeg sett at nitritten har gått nedover og i går opplevde jeg at den var på 0 :D:D Men nå er jeg usikker på hvordan jeg gjør det videre.. Har lest meg opp på tråden om innkjøring av karet med salmi, men der står det ingenting om det jeg lurer på videre.. For jeg gjorde en ekstra sjekk i går da jeg opplevde 0, og putta i 1ml salmi. etter kort stund tok jeg og målte nitritten og da var den på 0,5mg. Det er enda en uke til jeg får kjøpt fisken jeg skal ha oppi. Og det jeg lurer på er; skal jeg forsette å ha i salmi, slik at bakteriene ikke sulter...? (for jeg regner med at de kan sulte..?) Og er det slik at hvis jeg har i salmi, skal bakteriene bryte det ned med engang, eller vil det bli litt niritt før de bryter det ned? ELLER skal bakteriene være så mange og så gode at selv om jeg putter i 2ml nitritt så skal det ikke kunne måles noe nitritt...??? blir litt forvirra, jeg.. :)

Mengden Salmi avhenger av hvor mange fisk du skal ha i karet fra start. Det ser avgjort ut til at du har lest deg opp før du startet, og da vet du også sikkert at det er relativt begrenset hvor mange og hvor store fisk du kan ha i en 60 liter. 0.5 ml vil nok være ok. Du kan gi denne dosen daglig fram til dagen før du skal sette inn fisk. Mål både ammoniakk og nitritt dagen etter at du setter til Salmi. Når filteret er innkjørt, skal både ammoniakk og nitritt være null.

Om du etter å ha satt til 0,5 ml daglig, plutselig har i 2 ml, vil ikke bakteriene kunne håndtere dette like fort som om du hadde holdt deg til 0,5 ml. Bakteriemengden er til enhver tid tilpasset den mengden næring som er tilgjengelig. Hvis du ønsker så stor bakteriekoloni at de kan bryte ned 2 ml salmi pr døgn, må du øke til 2 ml og holde denne dosen så mange dager som er nødvendig for å måle null ammoniakk og null nitritt dagen etter sist tilsatte dose. Hold dette vedlike til du er klar til å kjøpe fisk.

Dagen før du kjøper fisk sjekker, du også nitrat, NH3. Den er nå trolig meget høy. Hvis den er f.eks. 100, vil du fortsatt ha 50 etter at du har skiftet 50% av vannet. Derfor kan det hende du bør sette fire - fem bøtter vann til temperering og lufting i ett døgns tid slik at du kan bytte nok vann til å få nitrat ned til ca 25.

Veldig mange akvarister tror at nitrifikasjonsbakteriene er veldig sprbare. Ny forsking viser at de er ganske hardføre!
De kan tåle uker, kanskje måneder uten mat, og
De dør ikke av liten oksygen. Det kommer fra en artikkel jeg leste en gang, men hvis jeg var deg ville jeg tatt salmi helt til fisken kommer, og så skifte my av vannet.
Nitrosomasbakterier
Denne artikkelen fra Practical Fishkeeping handler om AOB , (A)mmonia (O)xidicing (B)acteria, som vi kjenner som Nitrosomasbakterier. Ifølge artikkelen er disse bakteriene mye mindre ømfindtlige enn vi er vant til å tro.

Artikkelforfatteren omtaler så vidt jeg kan se bare AOB, som tar seg av den første delen av nitrifikasjonsprosessen og han skriver at han ikke kan uttale seg om NOB, som oksyderer nitritt.

Link til artikkelen. Les og bli vis.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap