Vannet blir helt grønt. trenger hjelp!

Hei, mitt navn er Aleksander. Jeg har hatt mitt akvarium i omtrent et år nå. Og jeg har hele tiden hatt et stort problem med at jeg ikke kan se fisken...
Det ser kort sagt ut som noen har helt en bøtte med grønnmaling i akvariet etter en uke etter jeg har byttet vann.
Selv har jeg spurt alle jeg kjenner etter råd, men ingen har dessverre virket.

Har prøvd:
- Bytte til utvendig pumpe.
- Bytte lysrør.
- Bytte til en annen vannkilde.
- Kjøpe flere planter.
- Kjøpe motvirkende middel for algevekst.

Vannet som jeg har hjemme er brønn-vann. Og vannet vi har prøvd å bytte til kommer fra Mjøsa. Jeg aner virkelig ikke hva jeg kan prøve mer... Så jeg håper det er noen her som har peiling på hva som egentlig skjer... =)
Inaktiv bruker
Vasket sanden? Prøvd Imsdal? hehehee
Det er nok svevealger, og kommer av for mye næring i vannet. Bytt mye vann, sett inn planter som vokser veldig hurtig, f.eks andemat (obs: kan være vanskelig å bli kvitt om du vil det senere), kutt ned på foring og sett ned lystiden. Pass på at det ikke ligger noe og råtner, som f.eks en død plante eller fisk som du ikke har oppdaget.
Denne algen har jeg hatt før også (se bilde til høyre), det jeg gjorde var å ta fryktelig store vannbytter i tre dager, altså tappet ned karet så mye det går mens det er fisk i.
Ingen fôring og ikke lys.
Jeg ble kvitt det på de dagene og har aldri sett det senere
Ja, har prøvd å kjøre inn akvariet på nytt også, da vasket jeg alt i akvariet...

Har ikke råd til 300L imsdal tror jeg x)
Så det er mest trolig ikke vannet som er problemet men overflødig næring? Jeg har ingen veldig raskt spredende planter, men mulig jeg gir den Andematen et forsøk hvis det ikke hjelper å bytte vann i tre dager...
Aleksander Fimreite
Så det er mest trolig ikke vannet som er problemet men overflødig næring? Jeg har ingen veldig raskt spredende planter, men mulig jeg gir den Andematen et forsøk hvis det ikke hjelper å bytte vann i tre dager...


Alle alger kommer som resultat av overflødig/feil næring i vannet. De aller vanligste årsakene er for mye foring, for sjeldne vannbytter og for mye lys.

Det finnes mange andre hurtigvoksende planter som er gode algemiddel, f.eks. ceratopteris-varianter. Dyrebutikken har helt sikker dette.
Når det gjelder foring... Det er vel ikke for mye hvis fisken spiser opp i løpet av et minutt? Har også oppi to-tre tabletter for malla jeg har.
viss du gir 2-3 tablettar til malla di per dag, gå ned til 1 tablett annakvar dag et par tre veker og sjå om det hjelpe.
og ellers mat dei så mykje du pleier, men berre annakvar dag
Aleksander Fimreite
Når det gjelder foring... Det er vel ikke for mye hvis fisken spiser opp i løpet av et minutt? Har også oppi to-tre tabletter for malla jeg har.


Når det gjelder alger så er dette egentlig uvesentlig. Mye mat inn gir mye mat ut , og dette må fjernes ved vannbytter - hvis ikke koser algene seg. Ikke noe problem å kaste oppi hundre tabletter i uka, så lenge du bytter nok vann.

Tror ikke jeg ville ha prøvd Andemat, er ett skikkelig herk å bli kvitt!! Anbefaler Egeria Densa og Hornblad. Det trenger ikke være for mye næring, men kan være ubalanse/feil næring i vannet. Tror jeg i første omgang ville testet Fosfat (PO4) og Nitrat (NO3) nivået for å se om det er noe ubalanse der. Test både i springvannet og i karet.
Jeg har for lite Nitrat/fosfat og fikk økende algevekst, etter å ha begynt å tilsette dette i tillegg til plantenæring er algene historie. Anbefales ikke å gjøre før du vet verdiene i ditt vann. For mange vannbytter kan dermed gjøre dette værre, hvis du har samme problemet som jeg hadde (siden du da vanner ut nitraten og fosfaten). For å presisere så kan også for mye Nitrat og fosfat, eller feil forhold mellom disse gi algevekst. Test derfor vannet før du gjør noe.

Lykke til med jakten på hva som feiler ditt kar :0)
Prøvd litt mer...
Funnet ut at vannet har ingen ting med saken å si. Har prøvd mange metoder med fast bytting over lengre tid, men vannet blir fortsatt grønt. Mulig det ikke er mulig å vaske det ut av sanden? Bør jeg prøvd grus?
Tviler på problemet ligger i sanden. Bytt mye vann og mørklegg akvariet totalt i en uke eller to, bytt gjerne vann underveis.
Kontorstol
Tviler på problemet ligger i sanden. Bytt mye vann og mørklegg akvariet totalt i en uke eller to, bytt gjerne vann underveis. :-)


Dette har jeg prøvd! Det gav ingen effekt i det heletatt =(
Har du fått deg noen hurtigvoksende planter?
Får akvariet direkte sollys?

Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt med å teste vannet for alt mulig (dråpetester), først og fremst for ammoniakk og nitrat men også andre ting.
Ellers så blir det som å jobbe i blinde og man kan lett gjøre situasjonen verre i stedet.

Dette problemet oppstår ofte i nye akvarier, i akvarier som får for mye lys eller der hvor man rengjør for mye/ofte, bytter filtre, bruker kjemikalier - alle de tingene som ødelegger de gode bakteriene.

Dette er en artikkel (på engelsk) som kanskje kan hjelpe.

http://www.aquariumslife.com/algae-control/green-water/

Lykke til.
Prøv å sett inn Egeria densa (vasspest), selges som regel billig over rubrikk her, eller hornblad. disse vokser supersupersuper fort! jeg har selv hatt skitten grus en gang og det blir ikke grønt av det, det blit støvete som etter en atomsprenging. uansett, planter som vokser ekstremt fort kan være lurt...saktevoksende planter vil ikke klare å suge til all næringen. du kan også bare legge plantene i vannet (egeria densa og hornblad) - da tar de næring fra vannet og ikke fra sanda/grusen.

Noen planter tar mest/bare næring fra røtter og da vil det ikke hjelpe stort.

noengang når folk mørklegger tror de det er nok å slå av lyset i karet. prøv å dekk til med teppet o.l slik at ikke lys slipper inn i det hele tatt.

Jeg ville da altså prøvd å først ta et vannbytte på kanskje 60 - 80 prosent, mørklegge i en, to uker med null foring, (kanskje mate en eller to ganger om du prøver to uker mørklegging) - deretter et nytt vannbytte, 60 -80 prosent og etterpå inn med masse hurtigvoksende planter.

håper du får bukt med det! Jeg hadde også litt plager med dette, men mørklegging fungerte fint for meg
Jeg tror at dersom man først har fått alger er det vanskelig å bli kvitt det igjen.
Jeg har aldri hatt alger før, ikke i noen av mine mange akvarier, men så fikk jeg noen planter med trådalger på av en akvarist, og etter det har jeg hatt trådalger i det karret, både på plantene og på alt annet, på akvarieglasset også.
Samme om jeg tar ut alle plantene og har dem i et annet akvarium (med algeetere) i en uke, så fort dem er tilbake i det karret kommer det nye trådlager med en gang.

Jeg forer mindre i det karret som er fullt av alger enn i de andre akvariene våre, så om det kun er mengden mat som forårsaker alger så er det merkelig. Har for øvrig samme vannverdier i karrene. Men, det karret jeg får trådalger i har jeg Corydoras, artskarr, og ikke algeetere eller annen fisk. Jeg hadde Ancistrus sammen med coryene før, men fant ut at det ble for mye slåssing i "matfatet" og var redd for at ancistrusene skulle skade coryene. Men, ancistrusene tok jo ikke trådalger, så det var like mye trådalger da altså. Jeg har bare opplevet en eneste fiskeart som tar trådalger, og alle andre typer alger i karret, og det er Garra rufa, som faktisk ikke primært er en "algeeter", men den er effektiv.
Dette kommer av som flere her sier; for mye lys og for mye næring i vannet. Slutt å fôre fiskene og bytt mye vann, og mørklegg gjerne karet samtidig. Sett inn masse hurtigvoksende planter.
Når man mørklegger karet er det viktig at det ikke kommer inn noe lys, og det skal stå slik i mange dager og fiskene skal ikke ha mat... Tror det kan være verdt at du gjør et forsøk til

Hvis ingen av tipsene over fungerer, får du skaffe deg ett UV-filter. Det gjør det grønne vannet krystallklart i løpet av noen få timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap