Tips til billig co2 annlegg?

Jeg trenger co2 annlegg til min 115L,
Helst billig
88g co2, er ikke det samme som de bruker i luftpistoler osv?
Vil vel ikke holde mer enn 2 dager? :p

DIY hvis du skal ha det billig
DIY er billigst uten tvil. Med stor flaske kan gå i 3-4 uker.

de sier det holder til 1 måned, jeg har prøvd diy, men det har sluttet å fungere
DIY fungerer ikke mer, jeg har laget 5 nye forskjelligeflasker og kork med slange i, men det fungerer ikke! co2-en pumpes ikke ut til akvariet lenger, det virker ikke som om det dannes noe trykk i flaskene, det er ikke fordi de er lekk , jeg bruker silikon.
Jeg har gitt opp med DIY, jeg trenger noe som fungerer, så har dere noe tips til co2 annlegg som fungerer? Glem DIY
Jeg trenger bare et enkelt co2 annlegg som ikke koster flere tusen.
kjøp en stor flaske på e-bay, og en Sera, Donnerle eller hvilken som helst trykkventil til den. Hvis du allerede har slanger og boblestein, trenger du ikke mer enn det.

Noe [External Image]

Søk på tysk e-bay.de, maaange alternativer. Kanskje selger noen her på AF noe brukt
Er jo ute etter noe sånt selv, ser som det foreslås at det kan kjøpes på ebay. En 2,5 kg flaske må vel passe fint under et akvarie, ser også at det selges en del paintball flasker også, kan de brukes? Og hvordan er det med godkjenning av flasker? Har f eks flaske kjøpt fra USA nødvendig godkjenning for bruk i Norge?

Jnad
"DIY fungerer ikke" - ganske morsomt utsagn

Selvfølgelig slutter "co2"-prosessen etterhvert, man bestemmer selv hvor kraftig det skal boble og hvor lenge det skal vare.
50 euro? finnes det billigere?
er alle co2 trykkventiler i samme størrelse, eller kan jeg risikere å kjøpe en co2 flaske med for stor/liten trykkventil?
tusen takk for tipset btw, skal prøve.
jeg skifter blanding nesten hver dag.
Hvor stor flaske? Og hvor mye har du oppi?
DIY må vel fungere så lenge blandingen er riktig, ingen lekkasjer og ingen tette slanger.

Har faktisk sett en del plante kar på "høyt nivå" kjørt med DIY CO2

Jnad
Inaktiv bruker
jnad
DIY må vel fungere så lenge blandingen er riktig, ingen lekkasjer og ingen tette slanger. Har faktisk sett en del plante kar på "høyt nivå" kjørt med DIY CO2 Jnad

Med tette slanger ja :P
Jeg tar i en pose gjær og ca 1 dl sukker i en 1.5 liters flaske fylt med varmt vann, flasken er koblet til en tom flaske som videre går inn i en lite pumpe som 'kutter' de store co2 boblene til små co2 bobler og sprer dem rundt i akvariet.

men jeg tror jeg fant ut hva jeg gjorde galt, jeg ristet ikke flasken etter jeg tok i gjær, jeg synes jeg har hørt at man ikke skal riste flasken etter man har tatt i gjær, og att man kun skal riste når man har tatt i sukker. Men dette er vel sikkert feil, da jeg ristet begynte det å komme ut co2 bobler, + jeg tok litt mer silikon der slangene går ut. Så nå fungerer det.

Men jeg har et spm.. er jeg nødt til å spre boblene ut i akvariet(slik jeg gjør nå) eller kan jeg kjøpe en diffuser som kun blåser ut boblene på et sted? vill ikke boblene bare fly til toppen av akvariet og forsvinne for altid?
Jeg skal snart kjøpe sommerfuglciklider, og jeg tror ikke de liker all den sirkulasjonen pumpen lager.

jeg kjønner ikke helt, hva er vitsen med et co2 annlegg dersom boblene bare fyker opp til overflaten?
DIY fungerer alltid så lenge det er gjort riktig. Det samme med kjemiske reaksjoner.

Det første jeg vil sette finger'n på er 'varmt vann'. Når man jobber med gjær skal man alltid prøve å holde vannet på 37 grader (ish).

Det andre er flaske nr2, den bør fylles 2/3 med vann. Regner med at du bruker den som rens/dråpeteller?

Det gjelder å få systemet 100% tett fra første flaske til karet. Det er mange måter å spre boblene i vannet på, litt av poenget er å holde boblene nede i vannet så lenge som mulig, for å få mest effekt av co2'n.

Bare å google, står haugevis om dette på nettet og mange guider.
Tingen med sukker / gjær er at du kan øke og minke disse for å få en sterkere reaksjon eller en mer langvarig reaksjon.
Hvis du ikke ønsker DIY så ser det ut til at denne butikken har et du trenger
jeg bruker det som renser, god i det med boble-teller, men hvor mange bobler pr sek i mitt akvarium? (115l)
jeg skal ta vekk den ene flasken, slik at det ikke blir for mye.
Jeg bruker JBL Proflora u401 i et 128l og det funker fint. Ikke gratis, men relativt rimelig om du bestiller det fra Aquaristikshop i Tyskland. Det finnes hos Aquamanias også, men da litt dyrere.
Men bør vanligvis ha 1 boble per sekund.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap