Når fisker ikke passer sammen..

Fant mange tråder om spørsmål om anskaffelse av fisk som passer sammen i forkant, og det er jo vel og bra. Men hva gjør man når man har kjøpt fisk, og de ikke passer sammen?

Dette har jeg gjort I går kjøpte jeg en slørhale, og tok den oppi akvariet. Alt var vel og bra, de 'gamle' fiskene var bortpå litt av nysgjerrighet, men det gikk egentlig ganske bra.
Men i dag når jeg sto opp, så drev hovedsakelig to gullbarber (type sachsii (har også semifasciolatus, men de var ganske ok med slørhalen i forhold) og jagde slørhalen.
Kort sagt, slørhalen er nå flyttet i et eget kar.
(I retrospekt burde jeg kanskje ha undersøkt deres kompabilitet litt bedre..)

Men hva gjør man så? Hva gjør dere når dere finner ut at fiskene ikke går sammen? Beholder nyfisken(e) i et eget kar? Gir dem bort/selger dem?

Jeg sitter her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Slørhalen klarer seg vel som det er nå, (men ikke noe filter i akvariet, ei heller varmekolbe (men kolben er vel ikke noe problem med slørhaler?)), men etter hvert vil størrelsen bli et problem.
Jeg vil nødig kvitte meg med noen av dem, men en av dem må vel bort, tror jeg, siden jeg ikke har plass til et nytt større kar..
Slørhaler passer kun sammen med andre gullfisker, så enkelt er det. Skaff et nytt stooort kar til den og noen artsfrender, eller gi den til noen som har...
Gå tilbake til butikken med slørhalen.
Du har flere muligheter.

Den enkleste er å gå tilbake til butikken og prøve å få byttet den i fisk som passer bedre hos deg.

Du kan la den gå der den er nå, dersom akvariet ikke er altfor lite. Den bør i alle fall ikke ha mindre plass enn ca 100 liter så lenge den er liten. Jeg er usikker på hvor fort gullfisker i akvarium vokser, så på sikt må du nok prøve å få omplassert den, ettersom du ikke har plass til et akvarium som er stort nok. I mellomtiden bør den få selskap med noen artsfrender, og akvariet få et filter.

Jeg ville ha satset på det første alternativet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap