Valg av bunnlag, flere forskjellige lag?

Hei.

Ser at noen på nettet bruker forskjellige typer substrat i bunnen. F.eks grovkornete i bunnen og fin sand på toppen.

Er dette noe jeg burde gjøre i mitt nye akvarium?
Forskjellig grus
Etter kort tid vil de fine partiklene ligge nederst, og de grove øverst. Lagdeling blir det jo, men omvendt av det du vil ha.
Det kan gå å legge forskjellig kornstørrelse i terrasser, du ser hvordan jeg gjorde det i en Juwel Vision 450 i innlegg 103 og 104 i bratt-læringskurve-tråden min. Tanken var grov sand til store planter, middels til de litt lavere og en fin hvit mateslette uten næringssubstrat der det kunne slamsuges til bunns og søl ville legge seg oppå. Grov feil forøvrig, limte ikke liggeunderlaget godt nok fast, og vil ikke heldekke på den måten igjen. Ikke fullt så grov feil var filtervatt på baksiden av "murene", gjør ikke noe før du får det for deg at sverdplanten står feil

Det gikk helt fint med litt forsiktig omgang med slamsugeren, men så satt jeg inn en diger flokk Corydoras virginiae. De bulldozer den grove sanda rundt i hele karet, det er bare å gi seg har jeg funnet ut...
Takk for svar!

Jeg ser at webzoo selger fertisoil som kan brukes sammen med annen sand...
Bør man bruke fertisoil? Jeg kommer ikke til å ha særlig mange planter i akvariumet...
Skal du ha rosettplanter som Echinodorus og Cryptocoryne er det gøy med bunnlagsnæring, de har hovedopptak fra røttene og trives med jevn tilgang. Stengel- og rhizomplanter tar opp fra vannet, så da er det ikke mye vits. I tillegg er det jo avhengig av hva slags fisk du vil ha, er det gravende fisk blir det bare tåke av næringen...

Men planter er latskap satt i system da, mye mindre pes og mye lettere å holde stabilt. Synes jeg som har plantedilla
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap