Varmekolben røk og tok med seg fisk og reker. glovarmt vann i 150 karet.

Idag kom jeg hjem til ett trist syn. Varmekolben har kortsluttet, og varmet opp vannet til en helt ekstrem temperatur.
Det meste av liv i 150 literen ser ut til å være dødt. Plantene er grønne, men jeg er rimelig sikker på at de kommer til å visne i løpet av ett par dager.

Heldigvis var det ingen "dyrebar" fisk i dette akvariet. Kun noen få tetra og noen dvergbotia. Men det gikk en veldig stor rekekoloni i akvariet. Disse ligger nå kokte og strødd langs hele bunnen i karet. Jeg har observert 3 reker og noen sandsnegler som ser ut til å leve enda. Disse har jeg ikke fjernet, da jeg regner med at de får sjokk dersom de kommer i ett av de andre karene.

Nå er jeg veldig varsom med hva jeg skal gjøre framover. Jeg er redd karet skal sprekke. Jeg vil nødigst tørke opp 150 liter fra gulvet..

Det jeg nå har gjort er at jeg først og fremst selvfølgelig har trukket ut varmekolben.
Jeg har ikke tømt oppi kaldt vann. Glasset er veldig varmt.. Ledningene som lå på gulvet er hevet derifra og står oppå ei bøtte, i tilfelle uhellet inntreffer. filteret går som normalt og topplokket er tatt av og vinduet er satt opp for at det skal kjøles ned fortere.
Jeg tenkte å sjekke hvor varmt det er i morra og eventuelt begynne å tømme det da. De rekene som har overlevd tenkte jeg bare skulle gå der.

Eller tror dere at jeg burde tømme karet nå i kveld?
Det er vel unødvendig å si at det lukter temmelig bedritent innpå rommet det karet står akkurat nå...
Opplevde dette en gang i ett 10 liter akvarium, men der gikk det ikke fisk så da var det bare planter jeg mista. Flere som har opplevd dette før? Synes dette var ekkelt. Det kunne jo like gjerne skjedd med 400 literen! Der har jeg jo fisk jeg er redd for!
Hvis det er så varmt at alt håp ernute,hadde jeg tømt det fortest mulig. Men det er meg. Ingen expert på slikt. Men bare du vet hva veldig varmt vil si. Men mye vann hvis det går galt. Var trist lesing.
Kjipt da

Jeg tror jeg ville begynt nedkjøling hvis du mener det er håp. Ta ut en liten mengde vann og fyll på med kaldt, vent en stund og gjenta. Bare ta det veldig sakte så burde det gå bra med tanke på karet hvertfall.

Du kan alltids fiske ut rekene sammen med litt vann slik at vannet de er i kjøler seg ned raskere.
Jeg sjekka ikke tempen på det i går, så hvor mange grader det var vet jeg ikke. 50? 60? Kanskje mer?
Akvariet fikk stå over natten og i dag var temperaturen på normale 25 grader igjen.
De tre rekene som hadde stått trykket oppi akvariets kaldeste hjørne fartet rundt i hele akvariet blant likene av sine artsfrender.
Jeg har tømt akvariet, fjernet de døde dyrene, renset filteret og flyttet de igjenlevende rekene over i ett annet 50 liters rekeavkarium jeg har.
Jeg fyller karet gradvis nå og tar vann fra de andre akvariene mine.

Jeg er veldig spent på om plantene har tålt dette.. Holder en knapp på nei desverre.
Aner ikke hva jeg skal gjøre når akvariet er klart for drift igjen. Første tanke var å sette over og bygge opp en stor rekekoloni igjen men kanskje jeg skal finne noe annet å ha oppi i stedet?

Uansett en veldig trist opplevelse. Mistet nærmere hundre fine reker.
45 grader kjennes ganske varmt ut.
50 grader så smiler du tøft før du skal sette hånda nedi
60 grader så er du tøff ( om du ikke har smedfingre)
Ser plantene ok ut nå har de nok overlevd. Uansett synes jeg det er greit å ikke overdrive størrelsen på varmekolber. Har opplevd kokt fisk selv for mange år siden, og har siden holdt meg til varmekolber som ikke er i stand til å heve temperaturen så veldig mange grader over romtemperatur. Da ser man at temperaturen blir unormalt høy, men ingen katastrofe dersom termostaten sveiser seg, noe som desverre skjer iblandt. Har man 20 grader eller mer i rommet karene står er det ikke så mye varme man behøver å tilføre for å få den temperaturen man ønsker.
Forhåpentligvis har røttene til plantene klart seg, og da vil de kunne fortsette å vokse! Uff, for et kjedelig og trist problem! Når du sa "varmt" så jeg for meg..knapt 40 grader... så høyere enn det, fyttikatta!! Så koselig at du tok vare på de rekene som har klart seg, det setter de nok pris på hehe. Huff, lykke til, hold oss oppdatert!
Jeg sjekket varmekolben. Den var faktisk ikke sprukket. Men den hadde ett merke helt nederst. Nesten ved tuppen. Det ser ett brunt merke og ser ut til å være fastsmeltet. Nesten som små "Bobler" i det.. Kan det være at den har lekket inn litt vann?

Og ja de tre rekene som er igjen har nok vært igjennom en hard dag. Jeg var sikker på at de ville dø i løpet av natten også når temperaturen senket seg igjen. Men de ser faktisk ut til å være rimelig kvikke!
Glasset var såpass varmt at du ikke kunne ta på det så lenge av gangen. Og grunnen til at rekene som overlevde gjorde det er nok fordi døde reker hadde festet seg i filteret så det ble dårligere igjennomstrømning, og dermed noe kjøligere borte i hjørnet hvor de oppholdt seg..
Hvor mange watt er varmekolben det er snakk om på?
Den må kanskje ha vært overdimensjonert til akvariet?

Hvis akvarieglasset var så varmt at det var "vanskelig" og ta på, tror jeg neppe at vannet var kjøligere i det ene hjørnet på grunn av manglende sirkulasjon. Varmen fra varmekolben setter vannet i bevegelse av seg selv. Varmt vann stiger oppover, og vil bidra til vannsirkulasjon i akvariet.
skumle saker dette.
Satt i sofaen en kveld og hører en rar fiselydi akvariet.
Ser da at varmekolben fyller seg opp med vann.
Dette var en akvastabil varmekolbe som sprakk.

Hadde det skjedd en time senere hadde det vært kokt alt her også.

Kondolerer med alle rekene.

Godt karet holdt seg tett.
Varmekolben er kastet nå og husker ikke i hodet hvor stor den var. Har ikke tenkt over at den kan ha vært for stor. Den har ihvertfall vært i akvariet leeeenge.
Regner med at det var kjøligere i hjørnet, siden det var her de tre igjenlevende rekene holdt seg. Og neste dag når vannet var kjøligere travet de jo rundt i hele akvariet som om ingenting hadde skjedd. De er ihvertfall trykt plassert i en annen rekekoloni nå og har det etter forholdene bra!
Espen Andersen
skumle saker dette. Satt i sofaen en kveld og hører en rar fiselydi akvariet. Ser da at varmekolben fyller seg opp med vann. Dette var en akvastabil varmekolbe som sprakk. Hadde det skjedd en time senere hadde det vært kokt alt her også. Kondolerer med alle rekene. Godt karet holdt seg tett.


En varmekolbe som sprekker og tar inn vann vil trolig heller forårsake at sikringen går på grunn av kortslutning, en at vannet koker.

Sikring som går og pumper som stopper er for al del ikke en mye bedre situasjon, men muligheten til å redde fisk, planter og dyr er i alle fall ofte til stede etter en pumpestopp/strømbrudd.
Imponerende at noen av rekene klarte seg. Survival of the fittest

Håper plantene klarer seg og.
Javamosen ser ihvertfall veeeldig shabby ut. Den råtner nok bort er jeg redd. Synd, for den var stor og fin. Men jeg har mye fra andre akvarier som jeg kan ta av. Men jeg har en misstanke om at Javabregna kanskje kan klare seg, samt en annen bregne som hadde røttene ganske dypt. Bladene dens har bleknet, men jeg lurer på å klippe dem av og se om den blomstrer opp igjen. Jeg har pleid å gjort det i perioder fordi jeg synes den ser best ut når det bare er "unge og friske" blader på den.
Det meste av sandsnegler tror jeg også har klart seg, så temperaturen var nok godt kaldere ned i grusen. Det er bare snegler i akvariet nå. Tror jeg skal droppe å bruke det som reke akvarium neste gang. Lurer på å sette over paret jeg har av apistogramma borrealis faktisk.
Må bare spørre hvor kraftig varmepumpe du har. Til å få rundt 50-60 grader så bør den vel være ganske så kraftig?

Skikkelig skummelt ja.. Og det kunne jo ha gått riktig ille og da tenker jeg ikke på de stakkars fiskene og rekene du mistet, men 150l vann på gulvet er en del å tørke opp :S
Lurer også på hvor mange watt varmekolben var på ?

Hvilket merke, og hvor gammel var den ?
Jeg ble nyskjerrig selv og løp ned å gravde frem varmekolben fra søpla.

Merke: Elite
Watt: 150 (Jeg ante ikke at den var stor!!)
Alder: Her er jeg usikker, men jeg vil anslå to kanskje tre år? Den har nok hengt i 150 literen i ett år eller to.

På bildene kan man se skadene jeg oppdaget på kolben.
150W må da være ganske passelig for 150 liter?

60 grader er VELDIG varmt. Var det virkelig såpass?
Har egentlig blitt ganske skremt av alt dette jeg... Lurer faktisk på å kjøpe inn nye varmekolber til alle 7 akvariene...
Ser Webzoo har Eheim/Jäger varmekolber til ålreit pris. Det pleier da å være brukbart merke?
orginal kolben i mitt Juwel Rio 240 er på 200W

Men litt intresant hadde det vært å vite hva som akkurat hadde vært nok for holde dette karet stabilt på 25 grader i en leilighet som stort sett holder.20 grader.

Ved lufting så er det nok kaldere men tempen i karet vil jo ikke synke så mye som i rommet ved en kort gjennomlufting av leiligheten.

Hadde en kolbe på feks 100w klart jobben ??
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap