Kardinal eller noentetra ?

Hei igjen.. Siden vi mistet alle guppyene våre pga for mye nitrit i vårt lille 50L kar, og at jeg nå har fått høre at de guppyene man kjøper ibutikken som regel er mye svakere osv.. vurderer vi å kjøpe en type tetra når alle vannverdiene er bra.. Så står vi mellom valget neontetra eller kardinal, lurer da på om den ene er bedre enn den andre... Samt så på den optimale Phv-erdien og den lå på opp mot 6 og vi har 7,5 i både kar og kranvann, hva gjør vi da???
Med såpass høy ph i kranvannet, så må dere endten senke ph, eller droppe tanken om kardinaltetra. Lettere med neon, men de vil også ha lett surt vann. Eikeblader og orekongler i karet kan løse dette problemet. Men da passer det ikke for guppy igjen da
Kanskje prøve å få guppyer privat? Jeg har en del yngel nå og overrasket over hvor lite frafall. Både litt endlers og vanlig guppy :P Og ser som jeg sa stor forskjell på butikk i Norge, butikk i Sverige og oppdrett privat ja. Legger du ut ønsket annonse kan det hende du får noe privat også. Det var i alle fall det jeg fikk da jeg kjøpte mitt. Kjøpte mye den gangen og nå er det kremt, fult Skal bare sette opp et kar til, sortere og så tenkte jeg å forsøke å selge litt. Men pumpa må jo stå seg til så det tar jo noen uker. Så har litt dårlig oversikt over hva jeg har så ikke laget noe annonse ennå.
Hmm, vansklig detta med å velge fisk.. Vi får få orden på vannkvaliteten først, så får vi velge hvilke fisketype etterpå.. Er jo begrenset av hva vi kan ha av fisk oppi der også siden det bare er på 50L.. men har noen noe forslag på en vanlig og enkel algespiser jeg kan ha sammen med tetra og i det lille karet mitt?
Personlig ville jeg gått for kardinal (min 20) en gruppe med corydoras (6-10) og ansictrus sp. oppdrett eller L-144 (2 små)

Alle disse klarer seg fint i ph 7,5>.
Selv bruker jeg alltid bare kranvann og her i Oslo er det ph8, GH/KH er begge veldig lave så ph dråpper rimelig enkelt.Men jeg gjør ikke noe annet med det.
Og alle disse mener du får plass i mitt 50 liters kar?? Hadde vært gøy m så mange fisk da )
Å velge en type stimfisk er jo nødvendig å ha 10 eller flere, antall kommer jo an på hvem type stimfisk du velger. corry ville jeg neppe hatt mer enn 6-7 av om du skal ha ansictrus sp. oppdrett også. L144 trenger dessverre mer plass selv om de er små trenger di litt plass vil nå jeg si. Ser det på mine både store og små

Hemmeligheten er vel å velge fisk som du har i alle lagene, bunnsjikte er jo fint med cory/reker og ansictrus som en renholder, stimfisk er jo fint i midt og tippsjikte. Viktig å se til at det ikke bare blir oppe eller nede for da blir karret for lite fort ja
Så hvis jeg velger kardinal(10stk) corry (6 stk) og en type malle, har jeg da dekket karet mitt, samt at de får nok plass i 50 litern min??
Syntes du med fordel kan ha noen flere av fiskene. 20 kardinal og 10 cory høres ut som et godt forslag. En stim med for få fisk i ser ofte litt spinkel ut og fiskene stimer sjelden bra når de er for få. Coryene går jo på bunnen og krangler ikke om plassen med kardinalene, så det er ingenting i veien for å ha opp mot 10 av de.
Siden cory egentlig trenger 60 liter og oppover (avhengier litt av hvem, har ikke sett noen under 60 liter, men så har jeg ikke sett på alle som står i databasen) vill jeg lagt meg på en liten gruppe og personlig synes jeg da 10 blir for mye.

I 72 literen har jeg en liten stim på 15 fisk, og det er mer enn nok i det karet etter min mening. Også stimer de akkurat passe nok. Skal være litt mulighet for å bevege seg. Så jeg ville nok prøvd meg litt frem ja, og har du plass til mer kan du jo suplere opp
Plussmedlem
En corydoras er ikke bare en corydoras.
F.eks. er corydoras sterbai en stor corydoras. Du kan ikke ha 10 stykker av denne i 50 liter.

Hva er målene på karet? Enkelte kar er høyere enn de er lange. I slike kar er det ikke store bunnarealet.

Hva slags bunnsubstrat har du? Hvis du har grus så er ikke corydoras noe man vil anbefale.

Hva slags filter har du i karet? Skal du ha en større fiskemengde så må du ha et godt filter.
I et 50-liters "start-kar" så er det sjelden det følger med noe særlig godt filter.
Det kan være en av grunnene til at du sliter med nitritt.
Karet mitt er lengre enn høyden, og så har jeg grus i bunn, så da er det vel ikke aktuelt med corry... Hvilke andre forslag har dere da til en lett bunnfisk som passer? Og filteret jeg har nå er stort, da det som sto i sluttet å fungere... Vil så gjerne gjøre dette riktig når vannet mitt er klart, og nå stoler jeg iallefall ikke på de i butikken.. Det gledlige er at de 3 kinesiske algespiserne virker fortsatt helt fine, de spiser, skiter og svømmer rundt Vet jo at jeg må kvitte meg med de da karet mitt er for lite, men de er fortsatt små så da venter jeg til noen kan overta dem
Hvordan høres dette ut: 10-15 stk kardinaltetra, og et par L-144 eller 3-4 Otto? Har jeg fått dekket de 3 sjikta da ?
Plussmedlem
Hege Strand
Og filteret jeg har nå er stort, da det som sto i sluttet å fungere...

Har det et navn/nummer?
Plussmedlem
Otto anbefaler jeg ikke. De tåler ikke mye, og en nybegynner mister som regel disse raskt.

10 - 15 kardinaltetra er ok.

Jeg ville vurdert å skifte ut grusen med sand. Det er fort gjort.
Ikke alle fisk trives i grus, men "alle" fisk kan trives med sand.
L144 trenger rundt 120 liter og oppover bare så det er sagt.

ansictrus sp. oppdrett vil passe fra 50 liter og oppover flinke renholdere også og jeg synes de er flinkere enn L144. mulig jeg har vært uheldig med L144.
L.144 og sp. oppdrett er så å si samme fisken og de går greit i 50l kar.

L-144
Sakset rett fra databasen:

Ancistruss sp Oppdrettsvariant
Min. størrelse i cm:
50 cm

Min. størrelse i liter:
50 Liter

Temperatur:
20-30o C

PH i vannet:
6.0 - 8.0

GH (Hardhet):
0 - 12o dH

Maks. størrelse fisk:
15.0 cm

L144
Maks. størrelse fisk:
11.0 cm

Min. størrelse i cm:
80 cm

Min. størrelse i liter:
120 Liter

Temperatur:
21-27o C

PH i vannet:
6.2 - 8.0

GH (Hardhet):
0 - 8o dH

********

Jeg hadde L144 en kort periode i 90 literen og det ble for lite for to voksne så de fikk flytt i større kar. Så jeg så i alle fall behovet for større karr på disse. Den lille yngelen jeg har er foreløpig i 72 literen og det ser passe ut, enn så lenge. Den dagen man snakker mer enn noen få cm går den opp i større karr ja
Tvillingmamma80
Sakset rett fra databasen: [B]Ancistruss sp Oppdrettsvariant[/B] Min. størrelse i liter: 50 Liter Maks. størrelse fisk: 15.0 cm [B]L144[/B] Maks. størrelse fisk: 11.0 cm Min. størrelse i liter: 120 Liter


Det henger jo ikke på greip.. Større fisk som krever mindre plass?
L144 er sannsynligvis kun en variant av Ancistrus sp, så så stor forskjell på de vil jeg ikke påstå at det er..

Man skal ikke se seg helt blind på basen her inne
Nå er jo jeg en evig amatør, og skal vel ikke risse svaret inn i stein.

Men adferd har vel også litt og si når det regnes ut hvilket volum en fisk bør ha??
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap