Livredd fisk

Spørsmål: Perleguramiene mine er redde og gjemmer seg under pumpa i et hjørne. Hva skal jeg gjøre for at de skal føle seg mer trygge?

Historikk: Har et perlegurami par der begge er fullvoksne. Jeg kjøpte dem for et og halvt år siden. De svømte rundt i 110 L selskapsakvarium (samme som de er i nå). De trivdes såpass mye at de lagde skumrede og etter å ha flyttet de over i 60 L ble de foreldre til fire. Jeg flyttet de tilbake til 110 L og de hadde det like bra som før.

Etter sommeren i år hadde jeg lyst til å prøve å få noen flere yngel og flyttet de til 60 L. Hannen lagde skumredet, hunnen la egg. Siden så få hadde overlevd sist så ville jeg vente med å flytte de ut til etter at yngelen var klekket. Dum ide, skumredet ble ødelagt og ingen yngel ble å se denne gangen så jeg flyttet de tilbake til 110 L, slik at hunnen fikk en pause.

110 L hadde blitt veldig plaget av pensel alger siden sist så jeg måtte fjerne mye planter, akvarium var nå mer åpent. De var skye i starten med en gang de kom tilbake (ikke like ille som nå), og jeg trodde at det skulle bli bedre når plantene grodde til og de ble vant til karet igjen. Det ble ikke bedre, men verre og de begynte å gjemme seg under pumpa som står i det ene hjørnet.

Hannen er verst, hvis jeg går nærme akvariumet kan han skvette til og setter fart mot motsatt hjørne, kræsjer på en måte i glasset før han drar tilbake til skjulestedet under pumpa. Under pumpa er det ikke noe direkte lys fra armaturet, de vises godt fra foran akvariumet og det er mer beplantet andre steder i karet. Jeg trodde at det var mangelen på planter så kjøpt flere. Godt begrodd er det nå med planter som blant annet høye vallisneria som strekker seg til vannoverflata.

Andre fisker de er sammen med: Guppy (ca 5-8 stk, varierende siden jeg gir bort når de blir mange), 2 Platy og 3 ancistrus som har vokst siden starten.
Fisker som har vært innom karet: ottoer og flekkete corydas.

Håper noen har orket og lest gjennom teksten og har noen forslag til hvorfor de oppfører seg sånn og hva jeg kan gjøre for at de skal trives igjen?

Takk på forhånd
Kjip fisk...
Har du prøvd røde mygglarver?
Mine perlegurami er også akkurat sånn (spesielt hannen her også). Jeg har ikke innvendig pumpe, men der hvor innsuget til pumpa er har jeg en del planter (så man ikke skal se det grønne røret), og der gjemmer han seg hele tiden... Veldig synd, for han er så fantastisk fin! Den eneste gangen han kommer frem er ved mating, og da må jeg sitte helt stille, for hvis jeg beveger meg skvetter han tilbake til hjørnet sitt igjen.. Vet ikke om det er typisk for disse??

Mine er ett par som er i en 190liter sammen med 4 ancistrus, 2 honninggurami og 10 Otto...

Så jeg hiver meg på tråden og håper noen har forslag
Morten Rønning
Har du prøvd røde mygglarver?

Ja, forer med mygglarver minst en gang i uka og da er det guppiene som svelger det på høykant. Guramiene virker ikke så interesserte i larvene
Min han er helt lik TS sin. Den gjemmer seg under pumpa og nekter å komme frem. Raske turer opp for å trekke luft, og så rett tilbake igjen til under pumpa. Har 2 jenteguramier og de svømmer fredelig rundt.

Noen som har noen triks på å få hannen mer trygg på tilværelsen?
Hva har du av planter og gjemmesteder?
BlueWater Saltvann
Hva har du av planter og gjemmesteder?

Akvariet er nokså nytt (kun et par uker), så plantene mine er litt små av vekst enda. Men jeg har både plantet en del i sanden, og har noen flyteplanter som ligger i det ene hjørnet av overflaten.

Har også en stor rot som de kan gjemme seg bak, samt en figur som står inntil den ene langsiden, slik at det ville kunne gå å gjemme seg der også.

Jeg ser at plantene burde vært større og nådd helt opp til overflaten, men det er jo vanskelig å strekke de ut

Hvordan ønsker perleguramiene at det skal se ut i et akvarium.
Har du noen bilder som viser et perfekt beplantet/dekorert akvarie hvor perleguramier ville trivdes hadde jeg blitt superglad.
Her kan du lete etter akvarier med perlegurami

Vær også oppmerksom på at gurami ikke liker sterk strøm i akvariet.

Edit: Beplantningen i dette akvariet gir perlegurami gode forhold.
De aller fleste guramier lever i sumpområder med stillestående vann og mye vegetasjon, nedfalne grener og løv osv. Plantene er ofte høye/lange, og det er flyteplanter på overflaten. De er veldige nervøse når de ikke har "dekning" over seg...derfor velger de å stå under pumpa. Naturlig nok passer de derfor veldig dårlig i nyoppsatte akvarier, der vannet er "nytt" og plantene dårlig utviklet. Guramier trives heller ikke så bra med store vannbytter, det er bedre med små og hyppige bytter. Mye strøm og livlige/aggressive med-innvånere liker de heller ikke.
Tove H
[URLBLOCK1] Vær også oppmerksom på at gurami ikke liker sterk strøm i akvariet.

Takk, ja jeg leste det her om dagen og forsøkte da å justere utblåsningen fra pumpa for å gi minimalt med strøm, men samtidig bryte overflaten. Usikker på om jeg har lyktes med det. Har jo et hjørne-akvarie, så vanskelig å gi deler av det helt stille vann.

Det er bevegelse i overflaten hele tiden, men svak nok strøm til at sveveplanter ligger forholdsvis stille i motsatt hjørne av pumpa.

Hannen har vært ute i kveld og sondert terrenget litt, og virker spesielt nysgjerrig på området ved den sveveplanten. Han lunter etter jentene og tøyser litt med dem. Håper det er et godt tegn.

Alle råd og tips ang. disse perleguramiene mottas med stort takk. Jeg vil så gjerne at fiskene skal trives godt, og ikke bare 'være der' for min skyld.
SilverShaded
De aller fleste guramier lever i sumpområder med stillestående vann og mye vegetasjon, nedfalne grener og løv osv. Plantene er ofte høye/lange, og det er flyteplanter på overflaten. De er veldige nervøse når de ikke har "dekning" over seg...derfor velger de å stå under pumpa. Naturlig nok passer de derfor veldig dårlig i nyoppsatte akvarier, der vannet er "nytt" og plantene dårlig utviklet. Guramier trives heller ikke så bra med store vannbytter, det er bedre med små og hyppige bytter. Mye strøm og livlige/aggressive med-innvånere liker de heller ikke.

Takk. Tror du vil være en god idè å kjøpe flere flyteplanter og legge de litt lagvis nedover fra overflaten, evnt finne en måte å få de 'stripset' til noe på. Sånn inntil ting begynner å gro litt ordentlig, eller er det 'overkill'?
Tove H
Jeg lette frem et bilde til deg. [URLBLOCK1]

Tusen takk! Ja, ser jeg definivt har en vei å gå.. Blir nok nødt til å kjøpe flere planter! Anbefalinger på plantenavn/ steder å handle fra?
Som en midlertidig løsning tror jeg ditt forslag kan fungere bra. Hovedsaken er at fiskene føler seg trygge, da blir de mindre sky. Se på bildet fra Toves link...der ser du akkurat hva jeg mener : god dekning oppover, og tykke kratt å gjemme seg i. Samitidig er det også fri svømmeplass foran i karet.
Jeg har god erfaring med hurtigvoksende stilkplanter som
Hygrophila polysperma,
Ludwigia repens
og Limnophilia sessiliflora

Alle disse vokser fort, og legger seg villig utover vannoverflaten når stilkene blir lange nok.
En ulempe er at de må trimmes jevnlig. De kan fort ta over et akvarium og gjøre det om til en ugjennomtrengelig jungel.

Jeg tror de fleste akvariebutikker har dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap