Grus eller sand, og sending av akvariefisk via Posten

hei!
lurte på om det er best med grus eller sand.
bør jeg ha en luft pumpe og hvor stor bør den være (har et 55liters akvarie)
er det noen andre tips så vil jeg gjerne vite det.
Der spørs hvilke fisker du skal ha, men sand er ofte det beste da alle fisker liker sand, men ikke alle fisker liker grus. I tillegg syns jeg sand er penere, enklere å rengjøre og er ikke like utsatt for alger.

Sand
Hadde i grus i mitt, angret som en hund etter å ha lest litt
Så nå har jeg tatt jobben med å bytte til hvit sand, ser kult og det ser ut til at fiskene liker det bedre
Takk for svar!
Har ancistrus burde jeg bytte til sand? Hadde to men putselig er den ene vekk har ikke funnet den og det e litt siden nå har dere noen svar på det?


Hvilke fisk kan jeg ha når jeg har guppy, molly, seilfinemolly/sølvmolly ancistrus og platy???

pliis svar andre råd blir jeg veldig glad for
Inaktiv bruker
Ikke ha for mange fisker i det lille akvariumet. Lenge siden du satte det opp?
Jeg har kikket på profilen din for å finne ut litt mer om akvariet ditt.
Du registrerte det 20. okt 2012, så da går jeg ut fra at filteret er innkjørt og i orden siden du ikke skriver noe om at du har problemer med sjuke og døde fisk i flertall.

De fiskene du har passer bra til de vannverdiene du oppgir, men vær oppmerksom på at molly og seilfinnemolly som er i handelen ofte er drettet i brakkvann, og skal derfor ha litt salt i vannet. Dette vet jeg for lite om, så der håper jeg noen andre kan uttale seg. De øvrige skal ikke ha salt i vannet.

En annen ting er at akvariet ditt er veldig lite til såpass store fisker som du har, så jeg ville rett og slett ha kvittet meg med alle mollyene. Filteret i fluvalpumpa er ikke veldig stort, og er sårbart for overbelastning. Du kan kanskje sette inn noen flere platy istedet for mollyene, slik at det blir bedre balanse mellom hunner og hanner (2 til 3 hunner på hver hann), men levendefødere yngler villig, så det kan fort bli for mange i en 55 liter.

Den ene ancistrusen du har igjen kan godt være alene uten partner. Skaff den en rot som den kan gnage på dersom den ikke alt har en. Om du skal skifte bunnlaget fra grus til sand må du nesten bare vurdere selv. Jeg har ancistruser i to akvarier, grus i det ene og sand i det andre. De som går på grus, graver ikke fullt så mye som de på sandbunn. De har det med å grave huler under røttene.

En ting du skal tenke på dersom du skifter fra grus til sand, er at grusen ofte inneholder kalk som hever GH og pH, og det gjør ikke den sanda som de fleste bruker (Biltemasand).

Hvis du har mulighet for det, så mål GH og pH i kranvannet, så får du greie på om du kommer til å få lavere GH og pH med sandbunn.

For å svare på det siste spørsmålet ditt: Du bør ikke ha flere andre slags fisk i det lille akvariet.

Om du skal skaffe en (ekstra?) luftpumpe som pumper luft ned i akvariet, vil jeg si at det ikke er nødvendig. Plasser fluvalfilteret så høyt i akvariet at utblåset skaper god bevegelse i overflaten, så blir det mer enn nok oksygen i vannet.
Takk for enda flere svar!
det har vært endel døde fisk og ærlig talt aner jeg ikke vann verdiene så jeg skulle få det uder søkt. men glemte det så jeg så her på vannverdiene til de forskjellige fiskene.


yngel har jeg i et kar men når kan de komme ut i det store karet?

mange sier sand er best så jeg tenkte å kjøpe det til jule gave tol fiskene mine.

plantene er blitt litt brune så leste jeg i en bok at du kunne ta av det råttende og det ville komme ut nye. trenger fortsatt rot men trenger jeg noe mere i vannet siden det bli ''bløttvann''
Hei! Yngelen kan flyttes når den er så stor at den ikke lenger passer i munnen på de voksne fiskene. Når du får plantene tette og frodige er det like greit å la det fødes og vokse opp i hovedkaret. De er veldig gode til å gjemme seg.

Kjøp vanntester i julegave til deg selv og fiskene, det er en smart investering. Ph og nitritt er de aller viktigste til å begynne med.
kjøper jeg vannmåler i dyrebutikker?

kan jeg bare gi fiskene til dyrebutikken og jeg vil bytte til blødt vanns fisk men kan jeg ha ancistrus da? hvilke fisk kan h ablødt og an jeg bare ta i ei rot?


rot med planter hvor får jeg tak i det?
Algeeteerre
Hvilke alge etere kan jeg ha i 55liters kar? Jeg liker maller de er så morsomme så hvis det er noen tips svar svar svar pliiis
Du kan ha ancustrus i 55 ltr, det går bra. Ang tester, så anbefaler jeg at du kjøper det på nettbutikk, feks aquamanias, eller webzoo osv. Det er mye rimeligere.

Går sikkert også greit å ha en gruppe corydoras, men de MÅ ha sand.
Fisk fra nett butikk??
Går det ann å sende fisker i posten eller er det bare tull
Det er ikke tillatt å sende levende dyr eller fisk i posten...
Dette er en sannhet med hvisse modifikakasjoner.

Dette temaet er oppe fra tid til annen. Kom over en ganske utførlig ut-greiing av Nils Vollestad, skrevet i mars i år. Det finnes ikke noe direkte forbud mot å sende fisk, men det kan oppstå problem i henhold til Dyrevelferdsloven. For å oppfylle dette, må det taes en del hensyn ikke minst til embalering og avstander. Selvsagt er dette også berørt av årstidene.

Nå er ikke Posten eller Bring som den nå heter, det samme som det var for noen få år siden. Posten leverer ikke lengere bare over "skranke" men har etter hvert også et ganske godt utbygget transportsystem, med både små og store biler. Det godset som tideligere ikke kunne sendes pr. Post sendes nå gjennom dette systemet. Noe avhengig av hvor en bor og hvor pakkene skal, tror jeg ikke en fiskeforsendelse lenger det er det helt store problemet.
Vi sender jo fisk over hele verden.

Noe helt annet er hva det koster, men det er jo heller ikke gratis å kjøre 20 - 30 mil for å hente fiskene.

- Tore -

Vet jeg har spurt om dette før:p
grus eller sand?



er det sant at dyrebutikken ikke har peil på fisk? de burde jo det siden de jobber i en butikk med fisk. de sa grus var best men jeg vil gjerne høre hva dere mener hvis dere har mer peiling på det. vil bytte til bløttvanns isker det no lurt?



PLIIIIIIIIIIS SVAR
kjøpw hva på nettbutikk?
At butikkansatte aldri har peiling på fisk er ikke riktig. Det finnes en del fantastisk kunnskapsrike akvarister i slike butikker. Men det er viktig å huske på at de er i mindretall. Mange ansatte i slike butikker er yngre mennesker hvis interesse kanskje ligger på helt andre dyr enn fisk. Og deres råd vil sjelden være gode. Man skal derfor ta alt man hører i butikkene med en klype salt med mindre den ansatte det er snakk om er en du kjenner og stoler på. Man skal dessuten alltid huske at butikkene lever av å selge. Det er penger tapt for dem å si "Du må vente 6 uker".

Jeg anbefaler å bruke den moderne teknologi for det den er verdt. Ser du en fisk du er interessert i å kjøpe så sjekk via mobilen din hva som står på nett om den. Spør derefter i butikken. Om svarene er samsvarende er det mye som tyder på at de i butikken vet hva de snakker om. Om de sier at kampfisk og en enslig tigerbarbe er en gøyal kombinasjon så vet du at du aldri trenger spørre dem om noe som helst igjen.
I forhold til grus vs sand vil det avhenge litt av hva slags fisk du ønsker og hva du synes er penest. Men normalt er sand et bedre valg fordi det er veldig få fisker som ikke trives i sand, og et ganske anseelig antall fisker som vil mistrives med grus.
Truls O. Bjørhei
I forhold til grus vs sand vil det avhenge litt av hva slags fisk du ønsker og hva du synes er penest. Men normalt er sand et bedre valg fordi det er veldig få fisker som ikke trives i sand, og et ganske anseelig antall fisker som vil mistrives med grus.


Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke fisker er det som ikke liker sand?
Inaktiv bruker
Lutefisk? ;P hihih kunne ikke dy meg...

Fra spøk til revolver, hvilke fisker liker ikke sand egentlig?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap