Hjelp til nybegynner - 15l tank

Heisann

Jeg har etter mange års opphold bestemt meg for å starte med fisk igjen. Jeg hadde opp mot 10.000 liter (ute og inne) før, men det var min daværende samboer som hadde mesteparten av kunnskapen om fisker. Derfor lurer jeg på om noen kunne ha hjulpet meg litt. Jeg har kjøpt et lite svampebob-akvarie til min 4,5-åring (skal selvfølgelig stå i stuen), i julegave (av denne typen). Det fulgte med en liten pumpe, så det er vel greit nok, men hva annet vil jeg trenge av utstyr? Sand har jeg, men skal kjøpe litt til. Resten av utstyret er jeg dog ikke sikker på hva jeg trenger.

Også lurte jeg på hva jeg kan ha i akvariet. Det er jo som sagt kun 15l, så det blir vel en god del begrenset, men jeg er interessert i mer enn bare fisk (skalldyr etc også). Noen som har noen tips til hva jeg kan ha i der? Karet er jo til min datter på 4,5 år, så jeg tenker at noe fargerikt er kjekt. Ellers bør man vel ha noe som tar hånd om alger og slikt?

Setter stor pris på all hjelp!
Sakurareker og noen fargerike posthornsnegler høres glimrende ut til ditt kar.

Sakurareker er enkle, krever ikke mye plass, og har en flott ildrød farge. Ikke er de spesielt dyre eller vanskelige å få tak i heller, i alle fall ikke privat. Reker i akvarium er ikke så godt kjent for de utenofor akvariemiljøet, og mitt lille rekekar med sakurareker får minst like mye oppmerksomhet som de andre akvariene med fisker. Det er også kjempegøy å oppdage nye minireker, for disse formerer seg uten store problemer.

Til en jente på 4,5, så syns jeg nesten du bør få tak i noen ROSA posthornsnegler også :o)
Jeg er enig med innlegget ovenfor. Akvariet på 15 liter er så lite, at du egentlig ikke har plass til noe fisk. Iallefall ikke mer enn bare èn. Datteren din vil nok like rosa eplesnegler og røde reker like godt som en fisk, skulle jeg tro, og det er større sjanse for at dere slipper dødsfall når dere ikke overbefolker et så lite kar med fisk.

Husk at du må beplante akvariet godt og så sette i gang filteret til innkjøring i fem uker, FØR du har noe levende kryp oppi det. Dette fordi filteret må innkjøres med tanke på filterbakterier. Setter du inn snegler og reker (eller fisk) for tidlig, så kan de dø pga nitritt-forgiftning.

Anbefaler at du skynder deg sakte, og ikke går i den vanlige fella mange nybegynnere gjør, ved at de velger å sette inn fisk, og mange av dem, straks og uten hensyn til innkjøring og giftig vann.

Både eplesnegler og kirsebærreker er algespisere forresten, så du trenger IKKE algespisende fisk. Akvariet ditt er altfor lite for algespisende fisker dessverre.

Ta en titt på bildene folk har postet her på forumet av både akvarie-dvergreker og eplesnegler. Det er fascinerende små kryp, det kan jeg love, og jeg har selv gitt bort eplesnegler til småjenter som har blitt helt ville av begeistring. Er skallet på dem rosa i tillegg øker jo begeistringen til nye høyder

Eplesnegler finnes i fargene knallgult, hvite, brune, lilla, rosa og blå. Samt diverse eventyrmixer av de forannevnte farger, med litt diffuse resultater. De med rene farger er kanskje finest for små barn, som jo gjerne liker litt klare, skarpe farger. Anbefaler deg å kjøpe en gjeng med eplesnegler til datteren din, kanskje dere til og med får oppdrett på de? Eplesnegler legger eggklasen sin over vannlinjen, og så henger de der noen uker før de klekker og massevis av små eplesneglebabyer kommer ramlende ned i akvariet

PS! Får dere eplesneglebabyer kan dere selge dem og få noen kroner for de når de blir store nok til å selges
Sakura reker og rosa posthorn må da være et must for ei lita prinsesse Og det er noe som har falt veldig godt inn til min prinsesse, men ho er jo 6 år da.

Ellers er blå tigerreker også utrolig kule. Det er ikke ofte jeg ser dem i handel i Norge så mine er svenske.

Ellers kan kanskje denne være noe?
Boraras merah
Tvillingmamma80
Ellers kan kanskje denne være noe? [URLBLOCK1]


Det var faktisk et godt forslag til et så lite akvarium. Jeg ser at trådstarter bor i Oslo, og da kan jeg anbefale å ta en tur til Dyrego zoobutikk på toppen av kjøpesenteret Oslo City. Der har de hatt denne og lignende miniatyrfisker før. Spør etter denne Boraras arten der! Du kan sikkert ha ca 4 stk eller noe slikt i 15 literen din, etter innkjøringsperioden, men ikke en full stim (egentlig bør de være ganske mange, da det er stimfisk, men... har man ikke plass, så har man ikke)
(sitat fra fiskebasen)
Siden de er smånervøse av natur, bør man sørge for at stimen er stor nok (minimum 8-10) så de føler større trygghet.

Da syntes jeg egentlig du skal droppe fisk. Jeg er sikker på at det er mer interresant å se på små babyreker og rosa snegler enn det samme + små blasse rosa fisker som gjemmer seg i plantene.

Mitt synspunkt Jeg syntes man skal sørge for at dyr i fangenskap har så like omgivelser som i naturen som mulig.
Takker for mange fine svar. De fiskene som ble nevnt er fryktelig søte, men jeg er litt enig i at karet er litt for lite, spesielt siden det er stimfisk.

Etter å ha sett svarene her, og tittet litt rundt forbi, har jeg kommet fram til det jeg tror vil være litt kult, og skulle gjerne ha visst hva dere syns om ideèn min.

Noen få reker, cardinal eller sakura, 2-3 rosa eplesnegler og 2 rosa posthornsnegler. Også fant jeg en link til noen fantastisk flotte blå hjerteskjell. Jeg finner ingen gode linker til de, så jeg vet ingenting, anna enn ca pris på de (finner de heller ikke her inne). Kan det gå greit med en sånn også, eller blir det da for mye? Trenger den evt større plass enn bare 15 liter?

Om dette ikke blir for mye i karet, hvordan er det da med vann og slikt for de forskjellige artene? Tenker da på temperatur og Ph etc.
ÅshildV
Akvariereker har dem inne: [URLBLOCK1]


Ja, det var der jeg fant de blå hjerteskjellene. Forelsket meg helt. Men vet ingenting om de, og finner ikke ut hvor mye plass de må ha.
Tez Anderssen
[QUOTE=ÅshildV]Akvariereker har dem inne: [URLBLOCK1]


Ja, det var der jeg fant de blå hjerteskjellene. Forelsket meg helt. Men vet ingenting om de, og finner ikke ut hvor mye plass de må ha.

Det står litt lengre ned. Men det står bl.a. 10 liter pr skjell. Og tempen var vel fra 23-29 grader og ph fra 6-8. Ser du litt lengre på infoen nedover så står det litt fakta hva de trenger
Helt korrekt sitat kopiert så ble det sånn:

Opphav: Asia.
Temp: 23 - 29 grader.
pH: 6,5 - 8. (Trives best rundt 7)
Størelse: 6-8 cm.
Trives best i finere underlag da disse også graver seg ned i bunnlaget.
Plassbehov: ca 10l pr stk.
Kan holdes alene eller i grupper.


Bomma litt på ph så jeg. men ikke mye da
Eplesnegler
Er det noen som veit om eplesnegler kan leve bra i stille vann i sammen med 1 kampfisk???
Kampfisk napper tentaklene av eplesnegler, og det setter ikke sneglene pris på.
Noe anna algespiser jeg kan ha da med kampfisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap