Hvor mye tid

hei eg er ny her og har sett litt på akvarie. hvor mye tid i uka går til rengjøring og mat i uka ca og er det smart og ha 2 små akvarier i steden for 1 stort vist du vil ha fiske unger.
Hvis du er redd for at det kan ta litt tid, foreslår jeg at du dropper ideen. Uforutsette ting kan dukke opp i akvarieverden, noe som gjør at ting kan ta langt lengre tid enn normalt.
På mine 2x 200l bruker jeg ca: 1-2 timer.
Har også vært oppe i 3 timer.

Når det gjelder spørsmålet om 2x små vs 1x stort:
fiskeungene vokser jo opp, så kommer det gjerne yngel etc... Så om du trenger stort kontra lite, kommer helt an på hvor store fiskene blir.
Til å begynne med, når alt er uvant og man er usikker, så kan det ta lang tid, men hvis interessen er der, så lærer man fort og det går lettere og raskere etterhvert.
Hei!
Så hyggelig at du vurderer akvariumshobbyen, og lurt at du spør litt før du begynner.
Min anbefaling er ett stort akvarium i stedet for to små, det er fordi det er lettere å få gode vannverdier og det er mange flere fisker å velge til f.eks. et 100L kar enn til to 50L.
For å drive med yngel er det et must med gjemmesteder i form av tette og gode planter, der hornblad er et godt alternativ. Den vokser hurtig og er dekorativ i tillegg, og lett å få tak i. Javamose er også bra til dette formålet.

Tidsbruk varierer, etter hvor "hekta" man blir på hobbyen. Noen minimuskrav fins allikevel.

1. For. Fiskene må ha mat, hos meg tar det kanskje 10 minutter hver dag, og jeg har 6 akvarier. ( minimums tidsforbruk) Det er jo stas å se på fiskene mens de spiser, så det hender jeg sitter lenge og titter på mens de får mat. Da ser jeg på fiskene om de ser pigge og sykdomsfrie ut, ser om det er kommet yngel osv.
2. Vannbytter. Det bør/må skiftes 30 - 40 % vann en gang i uka. Med gode rutiner, og avhengig av hvor stort akvariet er, er dette unnagjort på ca 1/2 time pr. kar hos meg.
3. Tester. Det er veldig lurt å følge med hvordan kvaliteten på vannet fiskene lever i, er. Dette bruker jeg dråpetester til, og hver test er unnagjort på ca 10 min. Når alt ser ut til å fungere, gjør jeg dette ca 1 gg. pr. mnd.
4. Rengjøring. Med gode vannbytterutiner og passe mengde for er det ikke en tidkrevende greie. Noen liker (inkl. meg selv) å slamsuge bunnen av karet under vannbytte, og det blir ikke noe ekstraarbeid av det. Jeg bruker hevert når jeg bytter vann, og da fungerer den som en støvsuger, og vannet skal jo ut uansett. Plantene trenger litt luking og stussing, jeg tar det etter behov.
5. Filter. Det må ettersees og rengjøres (sjekk ut hvordan), og hyppighet beror på om du velger utvendig el innvendig filter, og ikke minst at det er stort nok! Tar ikke noe særlig tid, og jeg ser over filteret ved vannbytter, og rengjør hvis det er nødvendig.

Dette er det grunnleggende jeg kan komme på i farta, og når det er sagt, siden dette gradvis er blitt en lidenskap hos meg, bruker jeg mange timer pr. uke på fiskeholdet mitt. Jeg koser meg med å studere fisk og yngel, og bestreber meg på at fiskene skal ha det best mulig, og være friske og fine hos meg.
Og dette er tidsbruken når alt fungerer som det skal, ved sykdom og / eller feile vannverdier kreves det en god del mer tid og arbeid. En god og riktig oppstart er alfa og omega for å lykkes med hobbyen, og ta deg god til å sette deg inn i innkjøring og les deg opp på hvilke behov de forskjellige fisken har. Her på forumet finner du all info du trenger, og jeg syns du har startet i helt riktig ende ved å spørre deg fram før du starter opp. Fortsett å spørre, ingen spm er for dumme.

Jeg håper du får svar fra mange fler enn meg, for tidsbruk er veldig individuelt og betinget av mange forskjellige ting. Og kanskje har jeg utelatt noe viktig.

Det ble et fryktelig langt innlegg, men det var vanskelig å bare sette antall timer. Ta høyde for slingringsmonn.

Lykke til, hilsen Nina

Hvor mye tid det tar er gjerne hva man selv gjør ut av det

Jeg har for tiden 17 kar oppe og går, og noen synes det i seg selv er en heltidsjobb, men jeg har disse i tillegg til både arbeid i full stilling, hus ,barn, hund og andre interesser. Tja, en smule akvaholiker ;p

Det viktigste med denne hobbyen er likevel at man har lyst, plass og tid til hobbyen på sitt eget nivå. Nina3 har sagt det meste, og jeg er enig i at det er vanskelig å angi timer. Med kun et kar i hus vil det neppe ta mye tid

Jeg synes det er mindre arbeid med store kar, da tenker jeg på kar som er 100 liter og oppover. Disse driftes ofte av store utvendige filtre som jeg synes det er langt mindre arbeid med enn innvendige. Har du i tillegg lyst til å drive med oppdrett, så er det kjekt med flere kar.

Det viktigste ved akvariet er å bytte vann regelmessig, og gi fiskene mat. Jeg vil anbefale deg å lese artiklene under Akvarieskolen. Der kan du få mange nyttig tips om oppstart, innredning, vannkvalitet og fôr og fôringsrutiner.

Velkommen til hobbyen, og lykke til
et var ikkje sån at eg ville brukt minst muligt tid men at eg ikkje la på meg sån voldsomt 20 minutt til dagen går fint + ekstra vist noe sjer.
Jeg har tre kar, ett 190liter, ett 46 liter og ett 54 liter. Og det er definitivt minst jobb med det største, så jeg anbefaler ett litt større fremfor 2 mindre.

Som de andre sier er det vanskelig å angi tidsbruk, for det varierer veldig. I starten har du kanskje lyst til å ommøblere, plante om planter, osv, og da bruker man jo fort litt tid.

På ett innkjørt akvarie (les linken til Janne), bruker man ikke mer enn kanskje 5-10 minutter på det daglige "arbeidet". Det er rett og slett mating, og kanskje litt algeskraping av glasset ved behov.
Men du bør regne en dag i uka hvor du bruker mer tid. Da bør man ta vannprøver , og man må ta ett vannbytte på 20-40%. Da kommer det jo selvsagt ann på hvor stort karet er. Ett 100liters kar bør man kanskje bytte 30liter vann på (hvis det ikke er problemer med vannprøvene), og tre 10'liters bøtter går jo fort... Er karet derimot 200liter+, går det jo fort litt lenger tid..

Jeg bruker mellom 1 og 2 timer på vannbyttedagen min, hvis jeg tar vannprøver av alle kar..

I tillegg kommer jo den tiden du skal sitte og glane på de fantastiske fiskene dine Men det ser jeg ikke på som jobb, det er jo kosen med akvarie!

MASSE velkommen til hobbyen!
Hei!
Tok tiden nettopp på utført arbeid på mine to akvarier. Det tok ca 45 minutter med den ukentlige vannbyttingen. Da bytter jeg 25 % av vannet i mine to akvarier, ett på 250 og ett på 430 liter. Det som er det praktiske for meg er at jeg har akvariene i kjellerstua, med kort avstand til vaskerommet. Og derfor er det lett å bruke en hageslange til å tappe ut det vannet jeg skal bytte. Samtidig rekker jeg å sette på en vask, rydde og gjøre andre ting. At det er kort avstand å bære vann på er en veldig stor fordel. Jeg tilfører akvariene vann direkte fra springen via 10 liters bøtter.

I tillegg kommer noe annet arbeid som kan dukke opp. Men hovedsaklig er det vannbyttene som er selve jobben. Og jeg er helt enig med de andre her, det er mye som blir lettere med et større akvarie enn ett lite. Og så lenge man bytter 25 % av vannet ukentlig så er det mange andre problemer og jobber som ikke oppstår.

Forøvrig er jeg helt enig med de andre her, en del av arbeidet er jo selvfølgelig hyggelig....
Vil tro at erfaringene til thankthefishtank i innlegget over representerer sånn midt på treet.

Selv har jeg også 2 akvarier i kjelleren. 540 l. og 375 l. og begge disse er direkte tilkoblet krana. Har også fast-montert utløp direkte til sluk. Så tapper jeg 25 - 30 % i begge kara samtidig, og fyller så opp igjenn begge. I løpet av den timen dette tar, er der god tid til til rydding i bunnen og algefjerning fra glass.

En overkommelig jobb når ting er lagt til rette.

- Tore -
Det kan fort ta mye tid å ha denne hobbyen, men det er jo tid man koser seg med, som regel da.

Men du må regne med at det ikke alltid er kos, fiskene kan bli syke og da blir det både bekymring og masse stress, om man er riktig uheldig kan man jo slite med sykdom i lang tid, før man endelig blir kvitt det igjen.

Jeg bruker nok mye tid på å både rengjøre filtepumper hver måned, stelle planter, plukke ut pestsnegler, vaske over akvarieglass med filtervatt osv, flere ganger i uken, 30% vannbytter 2-3 ganger i uken, teste vannet, og så er det alltid noen småting som dukker opp, så det er klart at det går med en del tid til dette. Men, ikke sånn at man hver eneste dag bruker masse tid, men av og til kan det gå en time eller tre mens man steller med akvariet og akvarieutstyr.

Jeg mater fiskene mine 2 ganger daglig og da pleier jeg å sitte og se på dem og sjekker at alle får litt mat, og så slår jeg av filterpumpene mens de spiser så ikke maten forsvinner rett inn i pumpene.

Skal du ut og reise/ på ferie så er det faktisk enklere å reise fra en katt enn et akvarium, for det å overlate ansvaret til akvariet til andre er ikke så helt enkelt, om de ikke selv er erfarne. Fiskene greier seg vel opptil en uke uten mat og vannbytter etc. når akvariet endelig er god tinnkjørt etter 2-3 måneder, men jeg ville nok ikke stolt på at andre i hjemmet mitt tok seg av dem.

Ved strømstans utbryter det full panikk i heimen, for filterbakteriene begynner jo å dø allerede etter 3 minutter. Så da går det jo med en del tid på å sitte og piske vannet for hånd til strømmen kommer tilbake;D

Så går det selvsagt med en del tid og møye når man skal mellomlagre vann, til vannbyttene, for det gjør jo de fleste av oss, sånn helt for sikkerhets skyld. Mellomlagrer i bøtter eller tønner.

Det enkleste når et gjelder filterpumper, er nok Juwelpumpene, det er så og si ikke noe jobb med disse. Andre innvendige pumper og utvendige, kan fort bli et lite mareritt. Men, Juwelpumpene kan også bli et mareritt dersom du ikke har silikonert imellom akvarieglass og pumpe, for der kan fisk sette seg fast, og da må man regne med mye tid på å få dem løs igjen.

Ja, det tar jo mye tid å ha flere akvarier, selv har jeg nå redusert kraftig på akvarier for jeg synes det ble litt for slitsomt rett og slett å ha fler enn et.

Akvariets størrelse synes jeg ikke betyr så mye for hvor lettvint/mye jobb det er med det. Jeg synes det er like mye jobb med feks 250 liters som med feks 60 liters.

Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap