Innredning av 250l. hva, hvordan, hvorfor ?

Hei hei.

Jeg har etter lange tider fått ihus et Akvarie igjen.
sist jeg hadde akvarie, var det et 180l med en salig blanding av alt mulig. Gikk ganske greit.

Nå vil jeg ha mye av det samme igjen. har satt i en JUWEL Stone Clay bakgrund, og skal ha sand som bunnmatriale. ispedd noen felter av grus og noe mørkere sand her og der.
syntes det er veldig fint med masse røtter og planter. har tenkt mer på det enn hvordan eventuel fisk jeg skal ha i ^^ Vil ikke ha et overbefolket karr. Men vil ha en stim med noen fine litt mindre fisk. og kansje noen større blikkfang. samt noe småtteri som reker kansje snegler. Det som er viktig er at det må være ganske greit å ikke bare holde liv i, men å få de til å trives.

Noen som har lyst til å komme med forslag og bilder på alt ifra oppsett (design) til fiske forslag ?
Første som slo meg når du beskrev bunnlaget, var at "dette vil sannsynligvis ikke gå så bra" Dessverre. For bunnlag blander seg. Uansett,over tid. Du vil ikke kunne beholde den oppdelingen du legger opp til når du fyller i. Etter kort tid er alt et salig kaos uansett, og bunnlaget blir ikke pent. Det aller peneste er etter min mening et helhetlig, ensfarget bunnlag, uten for mye spetter og salt & pepper utseende. Det gir et mye mer harmonisk utseende å ha et ensfarget bunnlag

Kan varmt anbefale deg å bruke sand på hele bunnen, og ikke bruke grus. Veldig mange akvarister bruker denne sanden og er kjempefornøyde Anbefaler sand fordi alle fisk kan trives med sand, men ikke alle vil trives så godt med grus. Med sand kan du altså ikke trå feil.
Spesielt viktig er det med sand om du har tenkt å anskaffe deg en gjeng sjarmerende maller med bart Corydoras roter rundt i bunnlaget og holder det rent og friskt, og fritt for matrester. Ancistrus (også kjent som "algespiser") trives også med sand, selv om de ikke er like avhengige av det som pansermallene er (Corydoras).

Sanden du kan kjøpe er Biltemas grove sand med varenr 175425. Det står "grov" men den er ikke det Det er 17 kg pr sekk, og det er et rimelig kjøp (sett i forhold til hva zoobutikkene forlanger for sand i sekker).

Hvilke fisk du bør satse på er litt vanskelig å foreslå, fordi dette er så veldig smaksavhengig. Men det jeg kan gi deg råd om, er å satse på fisk som har samme krav til temperatur og ph og gh. Hvis du ikke vet hvilke vannverdier du har i krana hjemme, sjekk det (med dråpetester), og se hva du får av resultater. Det forenkler fiskeholdet ditt hvis du kan velge fisk som har sitt trivselsområde innenfor de vannverdiene du får rett fra springen.
Ellers er det selvsagt ingen big business å tillempe og endre på vannverdiene, for å få dem til å passe de fiskene man virkelig vil ha. Jeg gjør det selv. Jeg senker ph på alt vannet jeg bruker i akvariene mine, fordi jeg har for høy ph i vannkrana for de Sør-Amerikanske fiskene jeg aller helst vil ha.

Kjenner som sagt ikke smaken din, men siden du ber om forslag så kommer jeg med det
Du har et såpass stort akvarium som 250 liter, og da kan du velge litt mer fritt. Jeg foreslår at du satser på et Sør-Amerikansk tema, og velger kun fisk fra det kontinentet der. Det forenkler en del ting. Fisk derfra har gjerne til felles at de trives i de samme vannverdiene, og det gjør jo ting lettere. Men merk at Amazonas er et enormt stort område som brer seg over mesteparten av kontinentet, så noe variasjoner i trivselsverdier er det.

Hva med å ha en gruppe kullsvarte scalarer som hovedfisk? Så kan du live opp litt og skape mer bevegelse med en stim av en eller annen tetra. Det bør kanskje ikke være den minste tetra-arten, da scalarer spiser det som passer inn i kjeften. Men det er hundrevis av tetra-arter, fargerike og flotte, så det er mange å velge mellom. Hva med f.eks. Keisertetra? Nydelig tetra, hannene har safirblå øyne og hunnene har smaragdgrønne øyne.
Jeg liker også de knalloransje ildtetraene, men jeg er usikker på om de er trygge for scalarene etterhvert som scalarene blir store... Men det er jo lov å prøve. Har du mye planter og tett i tett av dem som strekker seg helt til overflaten, vil stimfiskene lett finne skjul og da vil det nok gå bra.
Neontetra er så utrolig vanlig, og "alle" velger den, så den ville jeg ikke foreslå da jeg synes den er kjedelig Men det er mange som liker den, friskt rød og blå. De kan bli litt små, de også, for scalarene. Men mange prøver likevel. Igjen er det beplantning som kan avgjøre hvorvidt det går bra i lengden.

Velger du sand på bunnen, må du selvsagt også ha en gruppe av min favorittfisk; Corydoras! (pansermaller) Det finnes hundrevis av arter å velge mellom, det er stort sett smak og tilgjengelighet som avgjør hva du ender opp med. Kan jeg foreslå en av de fineste? Corydoras adolfoi er kjempelekker. I en 250 liter kan du sikkert ha 20, men om det blir for dyrt, kan 10 også gjøre en god jobb med å holde bunnarealet rent og pent for deg Og bare for å ha understreket det: det er ikke kun en "nyttefisk" dette her, de er fisk i sin egen rett og skal ha egen mat som alle de andre fiskene. Så pass på at det alltid faller ned nok fôr til dem også!

Til slutt vil jeg også nevne det at jeg anbefaler ikke at du velger mer enn to arter stimfisk. Du vil ellers fort oppdage at alt blir kaos og akvariet blir en "suppe" med ulike fisk som virrer hit og dit uten å stime. Det blir for mye ganske enkelt, det er ihvertfall slik jeg følte det da jeg hadde et par 250 litere. Jeg synes akvariene mine (hadde 2 x 250) ble mye mer harmoniske å se på da jeg ryddet opp og gikk ned til kun to arter stimfisk.
Rosentetra og Smykketetra (Nannostomus marginatus) var det jeg valgte å beholde som stimfisk (Sør-Amerikanske). Den sistnevnte er forresten et godt forslag til deg som jeg glemte i farten Rosentetra er også fin, men blir lyset for skarpt har de en tendens til å bli litt grå. I rett belysning, litt dunkelt og mye planter og skygge, blir de nettopp det navnet sier; rosenfarget

Nå ble dette fryktelig langt, beklager det, men jeg har en tendens til å prate i vei når noen spør om sånt og jeg får sjansen til å anbefale noen av yndlingsfiskene
Lykke til uansett hva du velger.


Mona O har fått med kjempemasse bra informasjon !

Jeg synes det er pent med naturlige ting, som røtter og planter. Mange fisker liker tett beplantede kar, og føler seg trygge da. Det står at en del fisk liker mørk bunn, men jeg tror nok de også fungerer om bunnen er lys. For å skape mørkere felter så er jo flyteplanter som Pistia kjempegreie til dette. Og småfisk liker å svømme mellom røttene deres som henger ned i karet Røtter kan de svømme under og rundt. Corydorasene liker godt å vrimle rundt under naturlige "rot tuneller".
Hei hei.
det tok Laaaang tid før jeg fikk gjort no mer med akvariet mitt.
nå har det stått med vann, pumpe, varme, sand og røtter siden forrige innlegg her.
så i går fikk jeg svingt meg rundt å kjøpt planter og noen fisk.
alt ser ut til å gå veldig bra, testet vannet for Nitrit og det er aldeles perfekt ^^

det jeg lurer litt på er hvilken fisker jeg skal gå for vidre.
har kjøpt inn:

6 små Scalarer
3 Dverg gurami
1 Øreål
2 Anstrictius eller hva de nå heter maller.


planen var vel å holde meg til Sør Amerika, men det røyk jo rett ut døra når kona ville ha no fisk oppi også :P
vann temp er 25c.

Vil ha en ganske voksen stim av noe slag. (lurte på Cardinal Tetra) og noen sånne corry saker som romsterer rundt på bunn.
hvor mange bør jeg ha av hver ?

også har jeg litt lyst på noen andre ting, men vet ikke om det er no særlig lurt. Tenker på reker/snegler ect ?

legger ved 2 bilder tatt i farten.
Hm...
Jeg tror det er en erfaring som flere har at scalarer har en tendens til å forsyne seg med små stimfisk. Kardinaltetraene kan nok overleve inntil scalarene blir store nok. Øreål er kanskje også tilbøyelig til å spise noen av de fiskene du kanskje har lyst på...

Det som hjelper er hvis akvariet er tett beplantet, slik at det finnes gjemmesteder for fiskene. Er enig med Mona i at keisertetra er en fin art. Så er jeg ikke objektiv
Gratulerer med fin hobby.

Lurer på en sak. Du skriver at akvariet har stått med vann, sand og røtter fra mars(?) til nå, at du nettopp har kjøpt noen planter og fisk og at nitritt er helt fin.

Hva har du gjort med karet i mellomtiden for å få vekst av de gode bakteriene som skal bryte ned fiskenes avfallsstoffer? Om du ikke har satt til noe som kan være/bli næring til bakteriene, vil du ikke kunne måle noe nitritt, simpelthen fordi det ikke finnes nok bakterier og heller ikke noe som kan brytes ned til nitritt.

Dette er litt skummelt, fordi det første som dukker opp etter at du har satt inn fisk, er ammoniakk (hvis pH er over 7) og det er minst like giftig som nitritt. Om du ikke tester for dette (NH3/4) vil fiskene kunne ta skade uten at du skjønner hvorfor. Ca 14 dager etter at du ser ammoniakk, vil ammoniakk bli brutt ned til nitritt som da gir fiskene en ny "kilevink".

For å gjøre en lengre historie litt kortere, hvis du ikke har kjørt inn filteret, bør du nå bytte ca 30% vann daglig, holde øye med både ammoniakk og nitritt i 4 - 5 uker fremover og ikke sette inn ny fisk før du ser at filteret kan håndtere de avfallsstoffene nåværende fisk produserer. Når det er tid for å sette inn flere fisk, bør du ikke ta for mange på en gang, filteret bør få sjanse til å henge med og øke antall bakterier. Det tar kortere tid enn i starten, en håndfull dager, ettersom doblingstiden for disse bakteriene ligger på fra 6 - 8 til 12 - 14 timer. (Det er to typer bakterier som jobber for deg, en som bryter ned ammoniakk til nitritt og en annen som bryter ned nitritt til nitrat, NO3, det siste fjernes ved ukentlige vannbytter eller når den blir over 25 - 30.)

Les gjerne om Innkjøring, så vet du mye mer om hva som foregår av kjemiske prosesser i akvariet ditt. Det kan spare deg for mange bekymringer og en god del penger!

Lykke til.
Fiskene mine dør med ugjevne mellomrom ?
jeg syntes jeg mister veldig mye fisk veldig uregelmessig.

Nitirt verdier ect er helt innafor, temp ligger stabilt på 25c.

Men siden start så har jeg mistet 3 scalarer og 2 guramier.
alle har vært tilsynelatende i fin form før de plutselig er døde. ingen skjev svømming eller andre tegn jeg som ekstrem amatør kan se. ingen har død samtidig eller noe, vannbytter blir gjort, ca 1/3 tank pr uke.

Bruker vanntilsetning når jeg bytter.



Var akvariet inkört när du satte in fiskarna? Eller började den först när du satte in fisk? Läs Sigmunds inlägg ovan. Han kan det där.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap