Problemer med fluval chi

Kjøpte nylig et slikt kar - tror det er på 25 l. Monterte påfølgende pumpe- og lysarmatur. Det virker imidlertid som pumpen ikke sirkulerer vannet godt nok, selv om vannstanden er på anbefalt nivå. Fisken ble meget slapp. Klarte å redde dem ved å flytte dem til et annet kar. Har renset, byttet vann og ikke overforet. Tilsatt vannforbedringsmiddel. Allikevel er det nitritt i karet og vannet ser veldig stillestående ut.

Er det dessuten noen som vet om det går an å få lokk til dette karet?
For å svare på det siste først:
Jeg fant dette ved å google Fluval Chi. Klikk på de små bildene under hovedbildet i annonsen. Det viser hvordan dekkplaten ser ut. Kanskje det går an å lage noe tilsvarende selv.

På det første spørsmålet er svaret kanskje at filteret ikke var innkjørt og klargjort før du slapp fisk oppi, og at det derfor ikke finnes tilstrekkelig av de nødvendige nedbrytningsbakteriene i filtermaterialet. Disse bakteriene være tilstede for å holde den biologiske rensingen av avfall fra fiskene i gang.

Det kan også hende at filteret rett og slett ikke er dimensjonert stort nok. Jeg vet jo ikke hva slags fisk du hadde og hvor mange.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så les artiklene i akvarieskolen (ligger under den grønne knappen som heter ARTIKLER øverst på siden her) om bl.a. oppstart av akvarium.

Akvariet ser ikke ut til å være noe passende hjem for fisk, med sin noe spesielle form (liten grunnflate og stor høyde). Det er mer passende til reker og/eller snegler.

Ser at du er helt ny på forumet, så velkommen hit.
Fluval chi
Tusen takk for svar! Bra og høre at det lar seg gjøre å få tak i lokk. Jeg er klar over det med filter og bakterieflora. Jeg hadde bare noen få fisk i karet - platy og guppy. Jeg har hatt akvarium i mange år uten å ha støtt på slike problemer. Har et kar på ca 100 liter hjemme og et på ca 18 liter på jobben. I det lille karet har jeg sikkert alt for mange fisk, uten at det samme problemet oppstår. Enten er mitt eksemplar av Fluval Chi ødelagt, eller så er hele konstruksjonen dårlig. Ser helt klart ditt poeng når det gjelder lite hensiktsmessig form for fisk. Jeg handler heldigvis i verdens beste dyrebutikk, så jeg kan få levere tilbake karet, hvilket jeg vurderer sterkt.

Gleder meg for øvrig til å se mer på denne flotte siden
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap