- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kan noen gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker?
Kan noen gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker?
Hei, jeg elsker fisker, så derfor har jeg begynt å planlegge litt.
Men jeg er bare 12 år, så jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker som er best. Jeg er litt erfaren fra før, så jeg vil velge noe litt mer større enn guppy.
Jeg setter stor pris på andre tips!
Men jeg er bare 12 år, så jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker som er best. Jeg er litt erfaren fra før, så jeg vil velge noe litt mer større enn guppy.
Jeg setter stor pris på andre tips!
Postet 26.04.13 kl 07:52
Endret: 02.05.13 kl 21:45
Så hyggelig at du vil begynne med denne fine hobbyen
Når du skal kjøpe deg akvarium, så ikke kjøp noe bittelite. Veldig små akvarier er faktisk vanskeligere å holde i biologisk balanse med hensyn til vannverdier og alt. Gå for et akvarium som er på over 100 liter, kanskje 120-160 liter. Da har du plass til mange slags interessante fisker ! De koster litt mere enn de bittesmå, men du vil tjene på det i lengden og få mye mer ut av hobbyen din.
Mens du planlegger, bør du lese masse om oppstart og drift av akvarium. Her på Akvaforum har vi Akvarieskolen, der er det mange fine artikler. For eksempel :
Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium
Oppstart av akvarium
Akvarium for fiskenes skyld ?
Vannverdier
Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden
Når du begynner å skjønne dette med vannverdier, kan du måle hvordan vann dere har i kranene hjemme hos deg. Da kan du planlegge hvilke fiske-arter du kan i akvariet ditt. Fiskene har sine egne sider her på forumet : Fiskebasen, og der står det hva slags betingelser hver art har for å trives.
Og så kan du alltid komme tilbake hit og spørre når det er noe du lurer på.
Lykke til !
Når du skal kjøpe deg akvarium, så ikke kjøp noe bittelite. Veldig små akvarier er faktisk vanskeligere å holde i biologisk balanse med hensyn til vannverdier og alt. Gå for et akvarium som er på over 100 liter, kanskje 120-160 liter. Da har du plass til mange slags interessante fisker ! De koster litt mere enn de bittesmå, men du vil tjene på det i lengden og få mye mer ut av hobbyen din.
Mens du planlegger, bør du lese masse om oppstart og drift av akvarium. Her på Akvaforum har vi Akvarieskolen, der er det mange fine artikler. For eksempel :
Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium
Oppstart av akvarium
Akvarium for fiskenes skyld ?
Vannverdier
Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden
Når du begynner å skjønne dette med vannverdier, kan du måle hvordan vann dere har i kranene hjemme hos deg. Da kan du planlegge hvilke fiske-arter du kan i akvariet ditt. Fiskene har sine egne sider her på forumet : Fiskebasen, og der står det hva slags betingelser hver art har for å trives.
Og så kan du alltid komme tilbake hit og spørre når det er noe du lurer på.
Lykke til !
Postet 26.04.13 kl 08:40
Hei!
I tillegg til de sidene som er nevnt tidligere vil jeg anbefale:
http://www.tropica.com
Her får du en god innføring i hvordan du kan få plantene til å trives.
I tillegg til de sidene som er nevnt tidligere vil jeg anbefale:
http://www.tropica.com
Her får du en god innføring i hvordan du kan få plantene til å trives.
Postet 26.04.13 kl 10:44
Postet 26.04.13 kl 13:36
Hyggelig å kunne hjelpe. Og hatten av for deg som er så smart at du undersøker, beregner og planlegger FØR du begynner ! Mange som tror at glasstank+vann+fisk=akvarium. Fullt så enkelt er det ikke...men tar du de nødvendige grep og lærer deg litt om hvordan et slikt lite økosystem fungerer, så får du mye fler gleder og mindre sorger i denne hobbyen..
Postet 26.04.13 kl 19:57
Postet 26.04.13 kl 20:15
Endret: 26.04.13 kl 20:16
Personlig vil jeg ikke anbefale deg et akvarium som er så "firkantet". Du får veldig lite bunnareal i forhold til volum, det er vanskeligere å finne gode løsninger for belysning og det er vanskeligere å innrede. Et 160 liters akvarium bør ha mål som ligner 100x40x40 cm. Men det er litt smak og behag, mange her som Lido-type akvarier.
Når du skal kjøpe måleutstyr, bør du absolutt handle på nett ! Det er veldig mye billigere enn i dyrebutikken. Her finner du f.eks. de testene som mange her bruker : JBL vanntester. Du trenger tester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2) og pH. I tillegg er det fint å ha tester for nitrat (NO3) og hardhet (GH/KH).
Når du skal kjøpe måleutstyr, bør du absolutt handle på nett ! Det er veldig mye billigere enn i dyrebutikken. Her finner du f.eks. de testene som mange her bruker : JBL vanntester. Du trenger tester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2) og pH. I tillegg er det fint å ha tester for nitrat (NO3) og hardhet (GH/KH).
Postet 26.04.13 kl 20:36
Postet 26.04.13 kl 21:32
Har slitt og planlagt mye!
Den siste timen har jeg slitt og planlagt masse om hvilket akvarie jeg bør ha osv.
Med stor hjelp fra SilverShaded har jeg kommet frem til det du ser på bildene.
Arialet av akvariet er (som vist på øverste bilde) 3116,49 cm2, og høyden er 55,5 cm.
Jeg har også funnet diverse målere og selvfølgelig litt dekorasjon. Jeg vet ikke helt hvilke planter, vet dere om noen?
Jeg har også tenkt litt på engelfisk (scalare/angelfish). Har lest en del om den, og syntes den er veldig fin.
Hvis det er noe du vil si, eller syntes jeg burde endre på, så bare si ifra! Jeg venter med å kjøpe akvarie til jeg har fått mest mulig gode råd fra dere!
(PS: akvariet skal ikke stå på gulvet! Det skal stå på et bord der jeg har markert på bildet)
Kanskje skal jeg spare til et eget mini akvarie der yngel kan vokse opp i fred og ro uten noen trussel, men da bør jeg nok bli litt mer kjent med hobbyen først.
Med stor hjelp fra SilverShaded har jeg kommet frem til det du ser på bildene.
Arialet av akvariet er (som vist på øverste bilde) 3116,49 cm2, og høyden er 55,5 cm.
Jeg har også funnet diverse målere og selvfølgelig litt dekorasjon. Jeg vet ikke helt hvilke planter, vet dere om noen?
Jeg har også tenkt litt på engelfisk (scalare/angelfish). Har lest en del om den, og syntes den er veldig fin.
Hvis det er noe du vil si, eller syntes jeg burde endre på, så bare si ifra! Jeg venter med å kjøpe akvarie til jeg har fått mest mulig gode råd fra dere!
(PS: akvariet skal ikke stå på gulvet! Det skal stå på et bord der jeg har markert på bildet)
Kanskje skal jeg spare til et eget mini akvarie der yngel kan vokse opp i fred og ro uten noen trussel, men da bør jeg nok bli litt mer kjent med hobbyen først.
Postet 26.04.13 kl 22:43
Endret: 26.04.13 kl 22:55
Du er flink med planleggingen, ja. Ser ut som du er bestemt på akkurat dette akvariet, som jeg altså ikke syns vil være det beste for deg. Men det er du som bestemmer..
Har du sett i Fiskebasen på hva slags krav Scalare har til akvariet ? Der ser du at for det første trenger de et kar på over 200 liter, og for det andre trenger de mere LENGDE å svømme på. 100 cm lengde er angitt som minstemål. Nettopp det jeg snakket om når det gjelder korte og høye akvarier. De fleste fisk liker litt lengde å strekke ut på. Dybden derimot er mindre viktig, så lenge den står i forhold til fiskens størrelse. Dette er fordi mange fisk holder seg mer eller mindre i ett eller to lag av akvariet, f.eks. midt-sjikt og øvre sjikt. Dermed blir ikke dybden så kritisk. Meget store fisk som Discus stiller mere krav til dybde i akvariet. Mens en fisk som hovedsaklig lever på bunnen er ikke så nøye med hvor dypt det er ..
Planter er ikke det helt store problemet. Hovedsaken her er å starte med hurtigvoksende planter, for de opptar overskuddsnæring fra vannet slik at det blir lite "mat" igjen til alger. Pluss at de tåler det meste av "mishandling". Etter hvert som akvariet kommer i balanse kan man sette inn mer langsomtvoksende og krevende planter. Valg av plantearter er nokså avhengig av hva slags lysmengder man kan tilby dem, så lyset må være i boks før planter velges.
Har du sett i Fiskebasen på hva slags krav Scalare har til akvariet ? Der ser du at for det første trenger de et kar på over 200 liter, og for det andre trenger de mere LENGDE å svømme på. 100 cm lengde er angitt som minstemål. Nettopp det jeg snakket om når det gjelder korte og høye akvarier. De fleste fisk liker litt lengde å strekke ut på. Dybden derimot er mindre viktig, så lenge den står i forhold til fiskens størrelse. Dette er fordi mange fisk holder seg mer eller mindre i ett eller to lag av akvariet, f.eks. midt-sjikt og øvre sjikt. Dermed blir ikke dybden så kritisk. Meget store fisk som Discus stiller mere krav til dybde i akvariet. Mens en fisk som hovedsaklig lever på bunnen er ikke så nøye med hvor dypt det er ..
Planter er ikke det helt store problemet. Hovedsaken her er å starte med hurtigvoksende planter, for de opptar overskuddsnæring fra vannet slik at det blir lite "mat" igjen til alger. Pluss at de tåler det meste av "mishandling". Etter hvert som akvariet kommer i balanse kan man sette inn mer langsomtvoksende og krevende planter. Valg av plantearter er nokså avhengig av hva slags lysmengder man kan tilby dem, så lyset må være i boks før planter velges.
Postet 26.04.13 kl 23:42
Endret: 26.04.13 kl 23:45
Hmm... Jeg trodde jeg hadde lest alt om scalare, men jeg hadde visst ikke det
Jeg skjønner godt hva du mener og det var VELDIG bra du sa ifra! Jeg la ikke merke til det, siden jeg er så ny her på siden.
Jeg prøver å finne så stort og trivelig akvarie som mulig, men det er ikke så lett, for min lokale dyrebutikk selger kun 60 liters akvarier og mindre. Dessuten er det akvariet det eneste akvariet jeg har plass til, for dessverre har jeg ikke så stort rom.
Jeg skal prøve å finne et ennå større akvarie som er minst 250 liter og 100 cm bredt, men da trengs det en skikkelig om-møblering og en god del sparing.
Jeg har ventet helt siden barnehagen å få et akvarie, så jeg gir ikke opp så lett! Bare kjør på å skriv tips!
Jeg skjønner godt hva du mener og det var VELDIG bra du sa ifra! Jeg la ikke merke til det, siden jeg er så ny her på siden.
Jeg prøver å finne så stort og trivelig akvarie som mulig, men det er ikke så lett, for min lokale dyrebutikk selger kun 60 liters akvarier og mindre. Dessuten er det akvariet det eneste akvariet jeg har plass til, for dessverre har jeg ikke så stort rom.
Jeg skal prøve å finne et ennå større akvarie som er minst 250 liter og 100 cm bredt, men da trengs det en skikkelig om-møblering og en god del sparing.
Jeg har ventet helt siden barnehagen å få et akvarie, så jeg gir ikke opp så lett! Bare kjør på å skriv tips!
Postet 27.04.13 kl 18:11
Jeg synes karet ser fint ut, og er uansett av god størrelse i forhold til det mange skaffer seg som første kar. Dersom det er dette du har plass og råd til nå, synes jeg absolutt du kan kjøpe det. Du må bare tilpasse hva slags type fisk du har i det. Lurt at du leser mye på fiskebasen her før du kjøper. Det er ikke alltid så gode råd man får i butikken. Når du har bestemt deg for en type fisk du er helt sikker på at du vil ha i det (kanskje ikke scalare dessverre, enig i at det er nydelige fisker, men jeg har heller ikke akvarium som passer til disse..), så spør her på forumet hva slags andre typer fisker som passer sammen med den du har sett deg ut. Da unngår du kanskje tragedier med fisk som ikke passer sammen i akvariet, det er så stusslig...
Ønsker deg masse lykke til videre!
Ønsker deg masse lykke til videre!
Postet 27.04.13 kl 19:10
Postet 27.04.13 kl 19:14
Postet 27.04.13 kl 19:32
Sletter tråd.
Takk for gode råd og tips, jeg har nå brukt en hel dag på planlegging, så jeg har kommet frem til hva jeg skal kjøpe. Derfor sletter jeg tråden ca. kl. 20:00 eller noe.
Takk til alle jeg fikk tips av! Dere er snille som hjelper meg!
Takk til alle jeg fikk tips av! Dere er snille som hjelper meg!
Postet 27.04.13 kl 19:35
Det er veldig mange dyktige akvarister (kanskje noen av Norges aller dyktigste?) som holder til i området Karmøy / Haugesund. Kanskje noen av de kan hjelpe deg med å komme igang med et brukt kar, til en billig penge..... Bare vær sikker på at det er greit for foreldrene dine først, så skal du se det ordner seg....
Postet 27.04.13 kl 19:37
Postet 27.04.13 kl 19:40
Postet 27.04.13 kl 22:21
Endret: 27.04.13 kl 22:25
Postet 28.04.13 kl 00:25
Postet 28.04.13 kl 20:14