Syk sommerfuglciklide?
Inaktiv bruker
Hei! Har hatt en sommerfulghann noen måneder. Flott og sprek og litt hissig, nå med ny partner etter han var ugrei mot forrige. Disse har gått bra sammen en stund.
Han holdes i 60 L med 10 stk kileplettrasbora og ymse bunnfisk (ancistrus, kuhli-ål, pansermaller), samt en frisk og fin sommerfuglciklidehunn han egentlig virker litt uinteressert i. Akvariet har hatt disse innvånerne i halvannen måned eller så.
I går la jeg merke til at han sto på skrå opp mot innvendig pumpe. Han virker slappere, noe blassere, men svømmer nå rundt. Alle de andre fiskene virker pigge, og vannverdiene var ok. Litt høy PH for sommerfugler (7,5), men neppe noen krise.
I hvert fall - slapphet, spiser ikke, blasse farger, står noe på skrå opp mot pumpa. Byttet ut 10 liter vann sånn uansett, ser ingen endring. Bytter mer i morgen. Noen som vet noe?
Han holdes i 60 L med 10 stk kileplettrasbora og ymse bunnfisk (ancistrus, kuhli-ål, pansermaller), samt en frisk og fin sommerfuglciklidehunn han egentlig virker litt uinteressert i. Akvariet har hatt disse innvånerne i halvannen måned eller så.
I går la jeg merke til at han sto på skrå opp mot innvendig pumpe. Han virker slappere, noe blassere, men svømmer nå rundt. Alle de andre fiskene virker pigge, og vannverdiene var ok. Litt høy PH for sommerfugler (7,5), men neppe noen krise.
I hvert fall - slapphet, spiser ikke, blasse farger, står noe på skrå opp mot pumpa. Byttet ut 10 liter vann sånn uansett, ser ingen endring. Bytter mer i morgen. Noen som vet noe?
Postet 14.05.13 kl 23:24
Postet 15.05.13 kl 00:04
Inaktiv bruker
Jeg tror ikke det, ettersom hunnen er så frisk og rask. Dvs jeg tror på at de skal ha lavere PH, men har vondt for å se at akkurat dette ble krise sånn helt over natten, for bare en av dem. De har vært veldig friske og livlige frem til nå.
Nå har han utstående gjeller. Noen hevdet et sted at de kan få kjeven ut av ledd. Stemmer dette, og er det noe å gjøre med det? Eller er dette noe helt annet? Tviler på at jeg har særlig god tid på meg til å gjøre grep nå...
Nå har han utstående gjeller. Noen hevdet et sted at de kan få kjeven ut av ledd. Stemmer dette, og er det noe å gjøre med det? Eller er dette noe helt annet? Tviler på at jeg har særlig god tid på meg til å gjøre grep nå...
Postet 15.05.13 kl 16:36
Endret: 15.05.13 kl 16:36
Inaktiv bruker
Mat han har fått er ørlite rå søtpotet (til mallene, mulig han bare snuste), frossen artemia og tørrfôr. Røde mygglarver også, men det er en uke siden sist.
De utstående gjeldene hans virker litt vel rødlige også. Mulig akkurat dette er innbilning.
De utstående gjeldene hans virker litt vel rødlige også. Mulig akkurat dette er innbilning.
Postet 15.05.13 kl 16:54
Inaktiv bruker
Den er veldig slapp. Tenkte kanskje det var forgiftning, selv om ingen av de andre er rammet, så jeg byttet akvarium (nesten like verdier og temperatu) på ham. Han er nesten svart i øynene. Noen som vet noe?
Postet 15.05.13 kl 19:56
Inaktiv bruker
...og der døde han. Skjønner veldig lite. Han var ung, alle de andre fiskene har det bra, og vannverdiene virker saklig. Litt høy PH (7.5), men hunnfisken er kvikk og rask og pen. Han ble blek, "svart i øynene", og veldig slapp. Sluttet å spise, og døde på 2-3 dager.
Postet 16.05.13 kl 13:46
Inaktiv bruker
Syk sommerfuglciklide, svømmer skrått oppovervendt
Har ganske likt sommerfuglproblem igjen nå. Temmelig ny hann, virrer rundt helt oppe i overflaten, veldig "på skrå". Denne er det mer futt i, og han spiste iallfall bra i går, men helt bra er han helt klart ikke. Denne hannen hadde jeg i et annet akvarium enn den som døde for noen uker siden, sammen med to hunner og en annen hann, og de tre andre er friske og fine og flørter og jager og står på.
Jeg flyttet ham i dag til fra 160 L til selskapsakvarium på 180 L sammen med den enslige hunnen, men han oppfører seg likt der. Ingen av de andre fiskene viser tegn på noe som helst, og samtlige vannverdier er solide i begge akvarier. Jeg flyttet ham fordi han ble jaget noe i "artsakvariet", og selskapsakvariet har bare snille fisk om dagen. Han virker tynn.
Noen tips?
Jeg flyttet ham i dag til fra 160 L til selskapsakvarium på 180 L sammen med den enslige hunnen, men han oppfører seg likt der. Ingen av de andre fiskene viser tegn på noe som helst, og samtlige vannverdier er solide i begge akvarier. Jeg flyttet ham fordi han ble jaget noe i "artsakvariet", og selskapsakvariet har bare snille fisk om dagen. Han virker tynn.
Noen tips?
Postet 31.05.13 kl 10:36
Sommerfugl ciklider er ganske sensitive fisker så det er super viktig at vannverdiene er der dem skal være for disse fiskene. Selv om hua virker frisk og kvikk nå så kan immunforsvaret svekkes sakte men sikkert over tid og hun vil bli syk og dø etterhvert.
Regner med at hannen du har nå kommer til å stryke med etterhvert også. Om du har andre fisker som ikke kan gå i disse vannverdiene som sommerfugl ciklidene skal så vil jeg anbefale deg å selge sommerfugl cikliden du har igjen eller skaffe deg ett nytt akvarium til disse artene. Om fiskene du har kan gå i så lav ph som 6 så senk den gradevis nedover over noen dager og kjøp en ny hann da du har fått de riktige verdiene. De er også viktig at de får den riktige kosten dem skal ha.
Bruk extra lang tid på tilvenning av vannet da du får fisken, vet det står alt fra 15 min til 30 min på fiskeposene, men bruk gjerne 1-2 timer.
Regner med at hannen du har nå kommer til å stryke med etterhvert også. Om du har andre fisker som ikke kan gå i disse vannverdiene som sommerfugl ciklidene skal så vil jeg anbefale deg å selge sommerfugl cikliden du har igjen eller skaffe deg ett nytt akvarium til disse artene. Om fiskene du har kan gå i så lav ph som 6 så senk den gradevis nedover over noen dager og kjøp en ny hann da du har fått de riktige verdiene. De er også viktig at de får den riktige kosten dem skal ha.
Bruk extra lang tid på tilvenning av vannet da du får fisken, vet det står alt fra 15 min til 30 min på fiskeposene, men bruk gjerne 1-2 timer.
Postet 31.05.13 kl 10:59
Inaktiv bruker
Men dersom tilvenningen går for fort, og dermed galt, så dør han vel i løpet av kort tid? Eller hvordan forløper det seg? Flyttingen til nytt akvarium var nok preget av lett panikk, men verdiene er temmelig like i karene.
Postet 31.05.13 kl 11:09
Har alltid brukt lang tid på mine tilvenninger så hvor lang tid vet jeg faktisk ikke. Men om ph'n din fortsatt er på 7.5 så kan det være grunnen til at den blir svekket og dør. Noen fisker er seigere enn andre.
Flytting av fisk stresser også så om fisken er svekket og man flytter den så kan det gjøre verre en godt i fleste tilfeller. Ta en PH og GH test og se hva du har så finner du sikkert grunnen til at dem ikke overlever (regner med at du har tatt tester av både det ene og det andre da du skriver vannverdiene er fine)
Flytting av fisk stresser også så om fisken er svekket og man flytter den så kan det gjøre verre en godt i fleste tilfeller. Ta en PH og GH test og se hva du har så finner du sikkert grunnen til at dem ikke overlever (regner med at du har tatt tester av både det ene og det andre da du skriver vannverdiene er fine)
Postet 31.05.13 kl 11:17
Inaktiv bruker
Jepp. PH 7. GH 2
Postet 31.05.13 kl 11:18
Da er Ph'n 1 grad for høy noe som er ganske mye så det kan være grunnen.
Vet ikke om du har lest infoen som står om disse her inne. , hvis ikke så er det kanskje ikke så dumt
Vet ikke om du har lest infoen som står om disse her inne. , hvis ikke så er det kanskje ikke så dumt
Postet 31.05.13 kl 11:56
Inaktiv bruker
Har lest, men slitt med å få ned PH-en. Har kjøpt inn en del catappablader nå, som jeg har spredd rundt i begge akvariene - krysser fingrene for at de gjør ting bedre. PH-en kunne godt gått ned for samtlige av innvånerne i selskapsakvariet (scalarer, serpatetra, ancistrus, kuhli-ål og golden nugget)
Gjemmesteder osv er det nok av. Men takk for innspill! Tenkte kanskje denne "skråstillingen" var noe andre hadde opplevd hos disse ciklidene, og at det betød noe spesifikt, men det er kanskje bare et generelt sykdomstegn...
Gjemmesteder osv er det nok av. Men takk for innspill! Tenkte kanskje denne "skråstillingen" var noe andre hadde opplevd hos disse ciklidene, og at det betød noe spesifikt, men det er kanskje bare et generelt sykdomstegn...
Postet 31.05.13 kl 12:00
Du skal nok ha enormt mange catappa blader om du skal ned så mye. Bruker selv catappa blader og må si at jeg ikke syns at det tar ned PH'n noen særlig. Samt at du får veldig brunt vann av det.
Da syns jeg mangrove røtter senker ph'n mer, men selvfølgelig ikke nok.
For å få ned ph'n så mye som 1 grad kan jeg anbefale at du kjøper deg denne .
Jeg bruker selv Steins Eikebark ekstrakt til ene sør amerikanske karet mitt og det skal veldig lite til før jeg fikk 1 grad ned så du må gå forsiktig frem da du blander og ta det over langet.
Da syns jeg mangrove røtter senker ph'n mer, men selvfølgelig ikke nok.
For å få ned ph'n så mye som 1 grad kan jeg anbefale at du kjøper deg denne .
Jeg bruker selv Steins Eikebark ekstrakt til ene sør amerikanske karet mitt og det skal veldig lite til før jeg fikk 1 grad ned så du må gå forsiktig frem da du blander og ta det over langet.
Postet 31.05.13 kl 14:18