- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Utendørs ørretakvarium
Utendørs ørretakvarium
I vinter var jeg ute i en bekk for å hente med meg noe grus til et akvarium. Da jeg kom hjem og begynte å sile den så jeg til min store overraskelse at det lå ørretrogn i den.
Disse har jeg klekket i underetasjen på garasjen, et rom som følger utetemperaturen uten å fryse eller bli for varmt.
Fiskene er delt i to grupper;
1: Disse klekket en stund før de andre. 13-15 fisk som går i en 300 liter for øyeblikket.
2: 30-50 stk som går i en lengdestrømsrenne.
De har fått et tørrfôr basert på reker som de tok ganske kjapt etter startfôring med frossen cyclops.
Foreløpig går det fint mtp plass i karene, men snart vil de vokse ut av disse og kreve et høyere volum. Derfor har jeg tenkt å lage et større kar som skal stå utendørs og danne ene veggen i en framtidig utestue. Akvariet vil bli isolert for å unngå frost og for høy varme.
Målene vil bli ca 2m bredt, 6 meter langt, 1 meter vannstand. Her vil jeg etterligne en elv med tilhørende vegetasjon langs land, muligens en sumpsone med siv o.l. for insekter og skjul for mindre fisk som stingsild.
Jeg tenker å bygge en form med bjelker/kryssfinér som jeg legger noen lag med epoxy/duk på innsiden av. En falsk bunn hvor elvegrus ligger på en rist og jeg kan åpne en ventil i bunn av karet for å flushe ut slam og forurensinger med jevne mellomrom. Hvilket filter jeg skal ha er jeg fremdeles usikker på. Foreløpig heller jeg mot et rent biologisk filter hvor innløpet til filteret står oppe i vannmassene for å iunngå for mye partikler. Men tenker også muligens på et sandfilter for å få både biologisk og mekanisk filtrering. Jeg skal også koble til et innløp for regnvann fra taket på huset og garasjen.
Foreløpig er alt på planleggingsstadiet. Derfor tenkte jeg at det kunne være en god plan å lage en tråd om prosjektet og lufte idéer, stille spørsmål, diskutere løsninger, utveksle erfaringer etc etc..
Alle svar mottas med takk!
Disse har jeg klekket i underetasjen på garasjen, et rom som følger utetemperaturen uten å fryse eller bli for varmt.
Fiskene er delt i to grupper;
1: Disse klekket en stund før de andre. 13-15 fisk som går i en 300 liter for øyeblikket.
2: 30-50 stk som går i en lengdestrømsrenne.
De har fått et tørrfôr basert på reker som de tok ganske kjapt etter startfôring med frossen cyclops.
Foreløpig går det fint mtp plass i karene, men snart vil de vokse ut av disse og kreve et høyere volum. Derfor har jeg tenkt å lage et større kar som skal stå utendørs og danne ene veggen i en framtidig utestue. Akvariet vil bli isolert for å unngå frost og for høy varme.
Målene vil bli ca 2m bredt, 6 meter langt, 1 meter vannstand. Her vil jeg etterligne en elv med tilhørende vegetasjon langs land, muligens en sumpsone med siv o.l. for insekter og skjul for mindre fisk som stingsild.
Jeg tenker å bygge en form med bjelker/kryssfinér som jeg legger noen lag med epoxy/duk på innsiden av. En falsk bunn hvor elvegrus ligger på en rist og jeg kan åpne en ventil i bunn av karet for å flushe ut slam og forurensinger med jevne mellomrom. Hvilket filter jeg skal ha er jeg fremdeles usikker på. Foreløpig heller jeg mot et rent biologisk filter hvor innløpet til filteret står oppe i vannmassene for å iunngå for mye partikler. Men tenker også muligens på et sandfilter for å få både biologisk og mekanisk filtrering. Jeg skal også koble til et innløp for regnvann fra taket på huset og garasjen.
Foreløpig er alt på planleggingsstadiet. Derfor tenkte jeg at det kunne være en god plan å lage en tråd om prosjektet og lufte idéer, stille spørsmål, diskutere løsninger, utveksle erfaringer etc etc..
Alle svar mottas med takk!
Postet 13.05.14 kl 21:35
Postet 13.05.14 kl 21:37
Veldig spennende prosjekt! Denne kommer jeg til å følge med på.
I gjør det selv ånden tenker jeg at noe i stil med å sage av bunnen på bruskasser og så eventuelt legge en netting av plast ovenpå, noe i stil med en tykk myggnetting eller liknende. Så kan den grove kassebunnen stå for bæring og den den finere nettingen stå for holde grusen oppe.
Så også en video av en fyr som laget javamosematter med noe som heter "plastic canvas" som kanskje kunne være noe å se på, ikke noe bæring men tror hull størrelse og mengde kan være god. Aner ikke hva det heter på norsk.
Kassebunnene kan også kappes etter ønske om hvor stort "hulrom" under sanden du vil ha. Bare sørg for å fjerne/dekke til skarpe kanter etter kutting.
Er jo fint å kunne bruke materialer som ikke har en akvarielogo på seg for å holde kostnadene nede litt.
I gjør det selv ånden tenker jeg at noe i stil med å sage av bunnen på bruskasser og så eventuelt legge en netting av plast ovenpå, noe i stil med en tykk myggnetting eller liknende. Så kan den grove kassebunnen stå for bæring og den den finere nettingen stå for holde grusen oppe.
Så også en video av en fyr som laget javamosematter med noe som heter "plastic canvas" som kanskje kunne være noe å se på, ikke noe bæring men tror hull størrelse og mengde kan være god. Aner ikke hva det heter på norsk.
Kassebunnene kan også kappes etter ønske om hvor stort "hulrom" under sanden du vil ha. Bare sørg for å fjerne/dekke til skarpe kanter etter kutting.
Er jo fint å kunne bruke materialer som ikke har en akvarielogo på seg for å holde kostnadene nede litt.
Postet 14.05.14 kl 12:28
Postet 14.05.14 kl 21:15
Et "spenstig" prosjekt!
Norsk villfisk er nok lite utbredd i akvariumverden. En av årsakene kan nok være at det kreves en hel del for å få fiskene til å trives. Men jo større utfordring - desto mer spennende.
Har "puslet" med dette i noen år, og etter en tid fungerer det rimlig bra. Det å få noen fisker til å overleve i akvarium noen uker er ikke så vanskelig, men utfordringene kommer etter hvert: Temperatur-økinger, rensing av grus, fiskene blir territorielle o.l.
En ting er sikkert, det går lettere jo større kar en har. Ørret ( Jeg bruker mest røye ) griser noe forferdelig. Det eneste jeg har fått til å fungere hittil er å slamsuge kara hyppig. I tilleg kjører jeg med store Laguna pumper. Jeg beytter da kar på 500 - 640 l. disse er det overkommelig å komme nedi å få renset.
Problemet med rist og duk, samt grus er at avførig og matrester binder seg sammen og er vanskelige å få til å falle gjennom og ned i bunnen for ut-tapping. Den har tilbøylighet til å feste seg fast i grusen og slipper ikke "taket" før slamsugeren kommer og river den løs. Det flyter også masse partikler rundt i karet og disse blir da filtrert vekk av Laguna pumpene.
Ørret og Røye elsker oksygen-bobler. Jeg benytter masse brusesteiner , gjere opp til 10-15 ganske store i hvert kar. Jo flere jo bedre, la det gjerne boble som "farris".
Ørreten kan ha lett for å hevde revir, da stiller den seg i et hjørne og jager vekk alle andre. Dette motvirkes med en hvis tetthet i karet. Her er Røya suveren da den er mye "snillere".
Villfisken er gaske hardfør mot tempratur svingninger, men liker ikke temp. opp mot 20 gr. Dette kan være et betydelig problem om sommeren. Eneste muligheten er vannkjøler eller sirkulering av kaldt brønnvann.
Selv om det å holde Norsk villfisk i akvarium, nok kan være litt krevende, er det et fantastisk skue å se disse flotte fiskene svømmer rundt.
Jeg ønsker deg lykke til, og skal følge med tråden din.
- Tore -
Norsk villfisk er nok lite utbredd i akvariumverden. En av årsakene kan nok være at det kreves en hel del for å få fiskene til å trives. Men jo større utfordring - desto mer spennende.
Har "puslet" med dette i noen år, og etter en tid fungerer det rimlig bra. Det å få noen fisker til å overleve i akvarium noen uker er ikke så vanskelig, men utfordringene kommer etter hvert: Temperatur-økinger, rensing av grus, fiskene blir territorielle o.l.
En ting er sikkert, det går lettere jo større kar en har. Ørret ( Jeg bruker mest røye ) griser noe forferdelig. Det eneste jeg har fått til å fungere hittil er å slamsuge kara hyppig. I tilleg kjører jeg med store Laguna pumper. Jeg beytter da kar på 500 - 640 l. disse er det overkommelig å komme nedi å få renset.
Problemet med rist og duk, samt grus er at avførig og matrester binder seg sammen og er vanskelige å få til å falle gjennom og ned i bunnen for ut-tapping. Den har tilbøylighet til å feste seg fast i grusen og slipper ikke "taket" før slamsugeren kommer og river den løs. Det flyter også masse partikler rundt i karet og disse blir da filtrert vekk av Laguna pumpene.
Ørret og Røye elsker oksygen-bobler. Jeg benytter masse brusesteiner , gjere opp til 10-15 ganske store i hvert kar. Jo flere jo bedre, la det gjerne boble som "farris".
Ørreten kan ha lett for å hevde revir, da stiller den seg i et hjørne og jager vekk alle andre. Dette motvirkes med en hvis tetthet i karet. Her er Røya suveren da den er mye "snillere".
Villfisken er gaske hardfør mot tempratur svingninger, men liker ikke temp. opp mot 20 gr. Dette kan være et betydelig problem om sommeren. Eneste muligheten er vannkjøler eller sirkulering av kaldt brønnvann.
Selv om det å holde Norsk villfisk i akvarium, nok kan være litt krevende, er det et fantastisk skue å se disse flotte fiskene svømmer rundt.
Jeg ønsker deg lykke til, og skal følge med tråden din.
- Tore -
Postet 16.05.14 kl 00:04
Hva med å bruke sånne garasjegulv rister i plast?
noe som dette f.eks.
http://www.garasjegulv.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=188
noe som dette f.eks.
http://www.garasjegulv.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=188
Postet 16.05.14 kl 08:54
Takk for innspill og lykkeønskninger
Har lest en del i trådene dine, Mountain. Mye info og inspirasjon og hente der.
Har tenkt på dette med at ørreten er veldig aggressiv og territorial. Ser en del av det, men ingen skader enda.
Tempen håper jeg å holde under 16 til enhver tid, må nesten ta det som det kommer mtp kjøling.
Sliter mye med alger som dekker planter og bakterier (blågrønnalger) som binder substratet sammen i akvariet . Skal kjøre gjennomstrømning med regnvann der nå for å se om det kan bedre situasjonen. Hvis dette fungerer håper jeg at grusen klarer å slippe gjennom partiklene før det begynner å gro i den nye tanken. Jeg må også ta stilling til hvor grov grusen skal være. Men jeg frykter at jeg ikke slipper 100% unna heverten.
Har lest en del i trådene dine, Mountain. Mye info og inspirasjon og hente der.
Har tenkt på dette med at ørreten er veldig aggressiv og territorial. Ser en del av det, men ingen skader enda.
Tempen håper jeg å holde under 16 til enhver tid, må nesten ta det som det kommer mtp kjøling.
Sliter mye med alger som dekker planter og bakterier (blågrønnalger) som binder substratet sammen i akvariet . Skal kjøre gjennomstrømning med regnvann der nå for å se om det kan bedre situasjonen. Hvis dette fungerer håper jeg at grusen klarer å slippe gjennom partiklene før det begynner å gro i den nye tanken. Jeg må også ta stilling til hvor grov grusen skal være. Men jeg frykter at jeg ikke slipper 100% unna heverten.
Postet 16.05.14 kl 17:38
Postet 16.05.14 kl 17:39
Som tidligere medelt er det avfallsstoffer ( avføring og overskuddsfor ) som er det store problemet. Dersom en kan løse problemet med å fjerne dette, uten å bruke slammsuging, har en oppnådd mye. En kunne kanskje tenke seg å benytte plastrister med hull tilpasset fiskestørrelsen ( Slik at fiskene ikke kom gjennom ). Og - hoppe over hele grusen. Da ville avfallet lettere komme gjennom. Jeg tror ikke fiskene er avhengige av grusen, en kunne til ex. ha noen små grusbanker her og der. Et problem ville bli at foret ville gå rett gjennom og fiskene ikke få tak i det. Mye av foret blir spist på bunnen ( Pellets ). Den grusen jeg har i karene er temlig grov, og benyttes kun for å binde avføringen slik at den ikke "flakser vilt" i karet.
Tanken på å pumpe ut slammet i bunnen er en god idè. Dette kan nok bli vanskelig med lange akvarium, men dette kan kanskje løses med å sette strømforsterkere med visse mellomrom for å "drive" guffa gjennom.
Spennende om du finner en metode for dette. Men en ting er nok sikkert, det vil aldrig funke med finmasket netting, denne vil tette seg umiddelbart.
Jeg har heller ikke lykkes med noen form for beplanting. Interessangt å se om du får til dette. Jeg beytter masse stein oppbygget i formasjoner, samt trerøtter. Dette er materiale som er lett å holde rent.
- Tore -
Tanken på å pumpe ut slammet i bunnen er en god idè. Dette kan nok bli vanskelig med lange akvarium, men dette kan kanskje løses med å sette strømforsterkere med visse mellomrom for å "drive" guffa gjennom.
Spennende om du finner en metode for dette. Men en ting er nok sikkert, det vil aldrig funke med finmasket netting, denne vil tette seg umiddelbart.
Jeg har heller ikke lykkes med noen form for beplanting. Interessangt å se om du får til dette. Jeg beytter masse stein oppbygget i formasjoner, samt trerøtter. Dette er materiale som er lett å holde rent.
- Tore -
Postet 17.05.14 kl 12:31
Jeg håper å unngå overskuddsfôring så godt jeg kan ved hjelp av automat som fôrer små doser flere ganger om dagen.
Det er et godt poeng at fisken neppe får bruk for grus. Denne brukes vel kun ved gyting og det blir det lite av i dette akvariet tenker jeg. En grov rist som jeg kan plassere mosebegrodde steiner på er jo absolutt en mulighet. Jeg vil ihvertfall ha illusjonen om en bunn ettersom det skal være et selskapsakvarium. Dessuten vil dette bryte strømmen litt og lage soner hvor fisken kan stå i roligere vann.
Når det kommer til beplantning så har jeg en lengdestrømsrenne med mellom 30 og 50 fisk i nå hvor regnvannet renner gjennom. Tidvis god utskiftning av vannet, mens andre perioder går det flere uker uten vannutskifting. Det eneste jeg har av teknisk utstyr i denne er en sirkulasjonspumpe som står i enden og pumper vann tilbake til fronten. Lys får den fra belysningen i rommet, og dette står på 24 timer i døgnet. Det er ikke substrat i rennen, kun noen planter fra en næringsrik elv som holdes nede av løse steiner. Her er faktisk alle plantene algefri. Bunnen og sidene av rennen er dekket av alger/bakterier der hvor lyset treffer, og en markant grense fra skyggesonene hvor det knapt er grodd noe som helst.
Hvis jeg får til å lage en strøm gjennom akvariet vil jeg finne ut om jeg kan unngå alger/bakteriebelegg ved å regulere lystiden. Krysser fingrene
Det er et godt poeng at fisken neppe får bruk for grus. Denne brukes vel kun ved gyting og det blir det lite av i dette akvariet tenker jeg. En grov rist som jeg kan plassere mosebegrodde steiner på er jo absolutt en mulighet. Jeg vil ihvertfall ha illusjonen om en bunn ettersom det skal være et selskapsakvarium. Dessuten vil dette bryte strømmen litt og lage soner hvor fisken kan stå i roligere vann.
Når det kommer til beplantning så har jeg en lengdestrømsrenne med mellom 30 og 50 fisk i nå hvor regnvannet renner gjennom. Tidvis god utskiftning av vannet, mens andre perioder går det flere uker uten vannutskifting. Det eneste jeg har av teknisk utstyr i denne er en sirkulasjonspumpe som står i enden og pumper vann tilbake til fronten. Lys får den fra belysningen i rommet, og dette står på 24 timer i døgnet. Det er ikke substrat i rennen, kun noen planter fra en næringsrik elv som holdes nede av løse steiner. Her er faktisk alle plantene algefri. Bunnen og sidene av rennen er dekket av alger/bakterier der hvor lyset treffer, og en markant grense fra skyggesonene hvor det knapt er grodd noe som helst.
Hvis jeg får til å lage en strøm gjennom akvariet vil jeg finne ut om jeg kan unngå alger/bakteriebelegg ved å regulere lystiden. Krysser fingrene
Postet 18.05.14 kl 18:38
Det er er 2 måter du kan begrense algeveksten på og det er med lysbegrensning og næringsbegrensning. Lysbegrensning er relativt enkelt: Du har svakest mulig lys, kortest mulig tid av døgnet. Da trenger du ikke ta så mye hensyn til næringsforurensing. Men du kan heller ikke ha planter, da disse bare dør. Du kan også mørklegge hele akvariet i perioder for å nullstille algevekst. F.eks vintermørke.
Næringsbegrensning er mye vanskeligere. Triks som brukes her kan være hyppig automatisk vannbytte, f.eks ved regnvann som du nevner. Du kan lage en "scrubber", dvs en dam som vannet fra akvariet pumpes opp i, og renne tilbake. Dammen er ute i lyset og er full av hurtigvoksende planter. Lite fisk er også en god ide. En ørretelv skal jo uansett være et næringsfattig, sparsomt befolket område. Magefølelsen min er at uansett hvor godt du prøver næringsbegrensing så vil du ikke klare å holde vekk de algene som vises i det øverste bildet. De er godt tilpasset lite lys og lite næring (for å være akvarium). Men du kan få dem vekk ved total mørklegging f.eks i vinterperioder. Kombinert med teknikkene nevnt over kan det gå.
Næringsbegrensning er mye vanskeligere. Triks som brukes her kan være hyppig automatisk vannbytte, f.eks ved regnvann som du nevner. Du kan lage en "scrubber", dvs en dam som vannet fra akvariet pumpes opp i, og renne tilbake. Dammen er ute i lyset og er full av hurtigvoksende planter. Lite fisk er også en god ide. En ørretelv skal jo uansett være et næringsfattig, sparsomt befolket område. Magefølelsen min er at uansett hvor godt du prøver næringsbegrensing så vil du ikke klare å holde vekk de algene som vises i det øverste bildet. De er godt tilpasset lite lys og lite næring (for å være akvarium). Men du kan få dem vekk ved total mørklegging f.eks i vinterperioder. Kombinert med teknikkene nevnt over kan det gå.
Postet 18.05.14 kl 19:31
Hei Jon Olav!
Takk for svar og masse inspirasjon
Jeg har vært inne på tanken om å lage en slik "scrubber" som du kaller det. Som igjen førte tankene videre til et hydroponics-anlegg. Det hadde kanskje vært mulig å kombinere dette med et drivhus med hurtigvoksende grønnsaker f.eks.
Planen er også å lage et blomsterbed med vannplanter bortenfor akvariet hvor avløpsvannet vil renne gjennom.
Som lys tenkte jeg rett og slett å ha et gjennomsiktig tak, slik vil både lys og temperatur følge årstidene. Usikker på hvilket materiale jeg skal velge for å få riktig type lys gjennom.
Takk for svar og masse inspirasjon
Jeg har vært inne på tanken om å lage en slik "scrubber" som du kaller det. Som igjen førte tankene videre til et hydroponics-anlegg. Det hadde kanskje vært mulig å kombinere dette med et drivhus med hurtigvoksende grønnsaker f.eks.
Planen er også å lage et blomsterbed med vannplanter bortenfor akvariet hvor avløpsvannet vil renne gjennom.
Som lys tenkte jeg rett og slett å ha et gjennomsiktig tak, slik vil både lys og temperatur følge årstidene. Usikker på hvilket materiale jeg skal velge for å få riktig type lys gjennom.
Postet 18.05.14 kl 21:14
Hvis du kjører drivhustak får du fullt sollys. Da er eneste håpet næringsbegrensing. Mye vannbytter, lite fisk og mye planter er tingen. Dette gir jo uansett finest akvarium etter mening. Om vinteren stenger plantene i naturen fullstendig ned. De fleste visner helt, unnatt alger som vokser under isen. Jeg anbefaler å simulere dette med full mørklegging i 2-3 måneder om vinteren. Da visner algene og når lyset kommer tilbake kjører du noen gode vannbytter og planter mye planter slik at ikke algene får "tak" før seinest mulig. Jeg vil jo anbefale å se om det er mulig å ikke ha tak i det hele tatt. Insekter stimulerer fisken. Regn gyr vannbyttebonus. Men det må være tak og skygge utenfor glasset, ellers ser du ikke noe inn i akvariet. Men det går jo greit siden "utsiden" er innendørs. Husk dobbelt glass forresten. Skal lage en artikkel om hvordan du lager det selv, enkelt og billig.
Postet 19.05.14 kl 09:17
Hm.. Kanskje det vil være bedre med eget lys i så tilfelle.. Utestuen har jeg ingen deadline på enda, så det kan ta en stund før den formes. Tenker da på lys ute kontra lys inne.
Har virkelig lyst å gjøre det jeg kan for at dette skal gå så vedlikeholdsfritt som mulig. Da tenker jeg at lys jeg kan kontrollere selv vil være optimalt.
Planter vil jeg ha uansett siden disse spiser opp næringsstoffer. Plantene jeg fant i elven, hentet jeg i vinter. De var grønne og fine da også, men hvor mye fotosyntese som fant sted vet jeg ikke. Usikker på hva de heter. Har forresten lest et sted at vasspest skiller ut algehemmende stoffer. Den tar jo næring rett fra vannet og er hurtigvoksende. Kan det være en god plante til dette formålet?
Det vil være åpninger i veggene på sidene for at insekter og luft skal komme til. Man må jo ha litt vakeaktivitet på kveldstid
Dobbelt glass for å forhindre kondens regner jeg med du mener da?
Har virkelig lyst å gjøre det jeg kan for at dette skal gå så vedlikeholdsfritt som mulig. Da tenker jeg at lys jeg kan kontrollere selv vil være optimalt.
Planter vil jeg ha uansett siden disse spiser opp næringsstoffer. Plantene jeg fant i elven, hentet jeg i vinter. De var grønne og fine da også, men hvor mye fotosyntese som fant sted vet jeg ikke. Usikker på hva de heter. Har forresten lest et sted at vasspest skiller ut algehemmende stoffer. Den tar jo næring rett fra vannet og er hurtigvoksende. Kan det være en god plante til dette formålet?
Det vil være åpninger i veggene på sidene for at insekter og luft skal komme til. Man må jo ha litt vakeaktivitet på kveldstid
Dobbelt glass for å forhindre kondens regner jeg med du mener da?
Postet 19.05.14 kl 23:14
Om man skal ha kunstig eller naturlig belysning, svak eller sterk, er alltid en vanskelig avgjørelse. Jeg skal ikke forsøke å si hva som er best siden jeg ikke har greid å finne noen god løsning selv. Jeg har bare eksprimentert litt med det.
Men det jeg i alle fall kan si er litt om styrken på naturlig sollys kontra kunstig lys. Jeg hadde et akvarium på nøyaktig 1 kvadratmeter. For å gi plantene et lys som var i nærheten av gjennomsnittlig innstrålet sollys på en dag i det lyse halvåret så måtte jeg ha 6 54 Watts T5 rør med gode måkevingereflektorer over denne ene kvadratmeteren. Hvis du skal ha noe lignende over ditt 12 kvadratmeters kar så vil det være 72 rør, altså 3888 Watt med lys. Og intensiteten blir fortsatt bare som overskyet på en sommerdag. Direkte sollys er langt langt sterkere. Merk at i et næringsrikt miljø som et akvarium vil både planter og alger vokse i eksplosjonsartet fart da. Jeg har sett alger bokstavlig talt fylle akvarier på et par uker under slikt lys. Hvis du går for en typisk "fornuftig" belysning, f.eks 8 doble 36 Watts armaturer så er du nede i 1/7 av det. Da vil planter ha problemer med å vokse, og du vil få veldig saktevoksende alger og cyanobakteriematter som klarer det svake lyset.
Vasspest og mange andre hurtigvoksende planter konkurerrer godt mot alger under riktige forhold. Men de må ha skikkelig lys, og det er andre faktorer som årstider, temperaturer, livssykluser, bunnforhold, strøm som avgjør om de klarer konkurransen. De algehemmende stoffene hjelper bare i liten grad. Algene kan ikke vokse direkte på bladene til en frisk plante, men trådalger vokser slik at de omslutter hele planten uten å ha direkte feste på den.
Ja, jeg mener dobbelt glass mot kondens. Det er greit å ettermontere hvis det trengs, så man trenger ikke tenke på det fra starten av.
Men det jeg i alle fall kan si er litt om styrken på naturlig sollys kontra kunstig lys. Jeg hadde et akvarium på nøyaktig 1 kvadratmeter. For å gi plantene et lys som var i nærheten av gjennomsnittlig innstrålet sollys på en dag i det lyse halvåret så måtte jeg ha 6 54 Watts T5 rør med gode måkevingereflektorer over denne ene kvadratmeteren. Hvis du skal ha noe lignende over ditt 12 kvadratmeters kar så vil det være 72 rør, altså 3888 Watt med lys. Og intensiteten blir fortsatt bare som overskyet på en sommerdag. Direkte sollys er langt langt sterkere. Merk at i et næringsrikt miljø som et akvarium vil både planter og alger vokse i eksplosjonsartet fart da. Jeg har sett alger bokstavlig talt fylle akvarier på et par uker under slikt lys. Hvis du går for en typisk "fornuftig" belysning, f.eks 8 doble 36 Watts armaturer så er du nede i 1/7 av det. Da vil planter ha problemer med å vokse, og du vil få veldig saktevoksende alger og cyanobakteriematter som klarer det svake lyset.
Vasspest og mange andre hurtigvoksende planter konkurerrer godt mot alger under riktige forhold. Men de må ha skikkelig lys, og det er andre faktorer som årstider, temperaturer, livssykluser, bunnforhold, strøm som avgjør om de klarer konkurransen. De algehemmende stoffene hjelper bare i liten grad. Algene kan ikke vokse direkte på bladene til en frisk plante, men trådalger vokser slik at de omslutter hele planten uten å ha direkte feste på den.
Ja, jeg mener dobbelt glass mot kondens. Det er greit å ettermontere hvis det trengs, så man trenger ikke tenke på det fra starten av.
Postet 20.05.14 kl 10:22
Hvis det regnestykket stemmer så glemmer jeg sollys, om enn indirekte. Jeg har et akvarie i stuen som får indirekte sollys, og her sliter jeg med algevekst på ruten.
Selve elvesonen i akvariet blir det kun mosedekkede steiner i bunnen av. En egen plantesone vil være i bakkant hvor det er mye grunnere. Kanskje jeg kunne ha konsentrert plantevennlig lys der, og hatt lys på ~20k kelvin i elvesonen f.eks.
Uansett hvordan jeg gjør det med lyset så er det helt klart at hovedvekten ligger på næringstilgangen. Da jeg startfôret med frossen fôr var det bedre balanse i akvariet; selvfølgelig noe alger, men en naturlig bestanddel, og friske planter. Det var etter jeg byttet til tørrfôr at det eksploderte.
Har du noe erfaring med å fôre kun med levende/frossen fôr med tanke på algevekst?
Selve elvesonen i akvariet blir det kun mosedekkede steiner i bunnen av. En egen plantesone vil være i bakkant hvor det er mye grunnere. Kanskje jeg kunne ha konsentrert plantevennlig lys der, og hatt lys på ~20k kelvin i elvesonen f.eks.
Uansett hvordan jeg gjør det med lyset så er det helt klart at hovedvekten ligger på næringstilgangen. Da jeg startfôret med frossen fôr var det bedre balanse i akvariet; selvfølgelig noe alger, men en naturlig bestanddel, og friske planter. Det var etter jeg byttet til tørrfôr at det eksploderte.
Har du noe erfaring med å fôre kun med levende/frossen fôr med tanke på algevekst?
Postet 20.05.14 kl 20:12
Postet 20.05.14 kl 21:57
Postet 21.05.14 kl 11:11
Jeg sier ingen ting på at noen kan mene at vi er litt "gale" vi som driver med dette. Men problemer er jo en utfordring og til for å løses.
Nå har jeg valgt en litt enklere vei i mitt ørret/røye hold, og derved ikke helt relevant til en del av problrmatikken i denne tråden.
Jeg har valgt å kjøre helt uten planter eller annen vegetasjon, men benytter masse stein, trerøtter og grus i akvariene.
Jeg utsetter heller ikke akvariene for direkte sollys, men de får sin dose dagslys alt etter årstidene. Men en ting er konsekvent, lyssetting 12 timer på og 12 timer av. Jeg benytter helt vanlige lysrør. Er også ganske sikker på at fiskene "trenger" en mørketid som hvilepause. Jeg benytter både selvfanget villfisk og yngel fra oppdrettsanlegg. Førstnevnte startfores med alt fra fiskepudding, reker og favoritten nemlig fiske levver (Bakdelen med denne er at den griser noe forferdelig). Oppdrettsfisken er enklere da denne er vant til pellets.
Med dette "systemet" har jeg 0 algeproblem, kun et belegg etter noen mnd. som er lett å vaske av.
Kondens kan fra tid til annen oppstå, særlig ved vannbytte når det blir stor avstand mellom luft/vann temperatur.
Jeg vet ikke hva du vil gjøre med overdekking, men noe må du ha da ørreten hopper og har lett for å ligge å sprelle på gulvet.
- Tore -
Nå har jeg valgt en litt enklere vei i mitt ørret/røye hold, og derved ikke helt relevant til en del av problrmatikken i denne tråden.
Jeg har valgt å kjøre helt uten planter eller annen vegetasjon, men benytter masse stein, trerøtter og grus i akvariene.
Jeg utsetter heller ikke akvariene for direkte sollys, men de får sin dose dagslys alt etter årstidene. Men en ting er konsekvent, lyssetting 12 timer på og 12 timer av. Jeg benytter helt vanlige lysrør. Er også ganske sikker på at fiskene "trenger" en mørketid som hvilepause. Jeg benytter både selvfanget villfisk og yngel fra oppdrettsanlegg. Førstnevnte startfores med alt fra fiskepudding, reker og favoritten nemlig fiske levver (Bakdelen med denne er at den griser noe forferdelig). Oppdrettsfisken er enklere da denne er vant til pellets.
Med dette "systemet" har jeg 0 algeproblem, kun et belegg etter noen mnd. som er lett å vaske av.
Kondens kan fra tid til annen oppstå, særlig ved vannbytte når det blir stor avstand mellom luft/vann temperatur.
Jeg vet ikke hva du vil gjøre med overdekking, men noe må du ha da ørreten hopper og har lett for å ligge å sprelle på gulvet.
- Tore -
Postet 21.05.14 kl 22:50
Postet 24.05.14 kl 23:59