Valg av fisk

Har en 860 liter akvarium. Til nå har jeg disse type fiskene i akvariumet.

- Pansermaller Panda
- Platy
- Molly
- Rød Tetra
- Maller

Har lyst på litt mer fisk. Noen anbefalinger? Mulig for meg å ha scalere? Tenker å kjøpe noen Corydoras aeneus.
Det ser ikke så heldig ut med cory, levendefødere og tetra i samme akvarium. Levendeføderne vil gjerne ha en god del høyere pH og GH enn cory og tetra. Så spørsmålet er hva slags vannverdier du har i dette karet ?

Scalarer kan du godt ha, HVIS vannet passer (lrelativt lav GH og pH).
Ok. Det var jo ikke så bra da. Hvordan er scalere mot andre fisker som jeg har? Kan de være aggresive mot de?

PH: 7,5 - 8
GH: 3-4

Slik jeg har sett når gjelder PH virker det som alle fiskene mine er innenfor. Eneste er vel gjerne GH'en som ikke er helt optimal til alle fiskene. Bør jeg da kvitte meg med noen av de?
"Innenfor" kan vel diskuteres....det er ihvertfall på kanten for både tetra og cory. Scalare bør også ha pH under 7. At fisker tåler en noe høyere pH behøver ikke nødvendigvis bety at de stortrives.

Scalarer er ciklider og har iboende territorial og aggressiv adferd, særlig hvis de er i pardannelse og eggleggingmodus. De vil også ta molly- og platy-yngel. Men med såpass størrelse på akvariet burde det fungere, så lenge karet ikke overbefolkes.
Ok. Kjiperen. Ønsker jo at fisken skal ha den beste kvaliteten.

PH anbefalinger fra akvaforum:

Black Molly: 7,0-8,2
Platy: 7,0-8,0
Cory: 6,0-7,5
Rød Tetra: 5.0 - 7.8

Tenker hvis jeg kan stabilisere PH på rundt 7,0 vil ikke det da være "ok"? Eller anbefales det å bli kvitt en type fisk? Hvilken kunne jeg erstattet med?


Det der er et evig dilemma. Hvis du senker pH til 7, blir det på kanten for levendeføderne. Sånn som det er nå, med pH nærmere 8, er det på kanten for de andre (og scalarer hvis du velger dem).
Hvis du har mulighet, ville det aller beste være å sette levendeføderne i et eget kar med høy pH og GH, og så senke pH til rundt 6.5 for de andre.
Oki. Kjipt dilemma det der

Så hvis jeg går for denne ordningen vil det gå bra?

- Scalare
- Pansermaller Panda
- Corydoras aeneus
- Rød Tetra
- Siamesiske algespisere
- Kardianltetra
Hmmm, enig med alle utenom Panda...
Corydoras Panda er en av få cory arter som trives i det lavere tempsjiktet 21-22 grader, mens de fleste andre liker 24-28 grader.. De andre artene du har valgt liker også det øvresjiktet..
Men..... du har også valgt 2 forskjellige corydoras typer og dette er igrunn ikke bra.. Kryssning er fyfy siden vi ønsker rene arter.. Er ikke sikkert du har fått med deg det at disse er begge corydoras.. Men meg bekjent så kan disse krysses.... SilverShaded?? Mona???
Uansett så er det finere og bedre med 1 cory art, så hvorfor ikke doble antall aeneus
Panda går fint i medium temperatur, 22-25C.
Panda og aeneus tilhører ikke samme clade, så de vil nok ikke hybridisere.
Okay, lærer no nytt hver dag Men den trives uansett i lavere temp en de andre på listen.. Så dette vil ikke være optimale forhold for Panda..
Og du har selv skrevet ved flere tilfeller at det er forskjell på om fisken overlever eller at den trives..
Foreslår fortsatt flere av aeneus istedet..
Dinnaz :
Aenus anbefales holdt på ca. 24C (den finnes i meget variable biotoper !), panda 22-25 (Begge iflg. PlanetCatfish).
Rød tetra kan bety to arter, slik jeg ser det:
Flammetetra : 22-28
Serpatetra : 22-26
Scalare : 24-28
(de tre siste iflg. FishBase)

Så dermed er det like kritisk for aeneus, da....siden du vil godta den, men ikke panda

Skulle man protestere på noe rent temperaturmessig, så må det bli scalaren, som gjerne vil ha det noe varmere.
Tror ikke 24-25C vil være noe krise for noen av dem. Det du siterer meg på er helt riktig, men der tror jeg vannverdier (pH/GH) er viktigere enn en grad eller to i temperatur, så lenge en ikke er langt utenfor. Jeg ville for eksempel ikke finne på å holde mine Scleromystax i 24-25C.


Hmmm, Aeneus trives best i 24 grader var noe du nettopp leste ikke sant Du liker en diskusjon iallefall, det er sikkert
Joda, det stemmer nok som du skriver, men det var en corymann som sa det at panda trives best rundt 21 grader og da leker de som gale.. Og siden han ikke driver med annet så tok jeg det for "go fisk" he he Ville bare Panda's beste jeg
Men blir stadig imponert over kunnskapen din Silver
Nei, PlanetCatfish er jeg innom hver dag, og aeneus har jeg selv
At panda leker som gale i 21C er ikke noen overraskelse, de lever i vann der temperaturen er lav i visse tider på året, og kaldtvannsbytter er en velkjent leks-trigger.
Jeg har rødtetra eller serpatetra om du vil kalle det

Her på akvaforum står det at ideell temperatur for pansermallene er 22-23 grader. Er vel rundt der jeg ligger i dag. Synes de leker godt hos meg i hvertfall.

Min fiskesammensetning er slik i dag:
4 Ancistrus sp. (Ca. 5 cm)
2 Ancistrus sp. L144 (2-3 cm)
12 pansermaller
16-18 rødtetra
Noen molly, black molly og red coral platy. (Ca. 5-6 stk av disse). Må finne ut en god løsning på disse.

Drømmeakvariumet mitt ville da vært følgende:

Ancistrus sp
Pansermaller
Rødtetra
Corydoras aeneus
Scalare
Kardianltetra
1 gibbiceps (Kan gibbiceps gå med corydoras og andre maller mtp at den blir stor?)
SIA

Hva tenker dere i forhold til dette? Mtp sammensetning? Blir det for mye fisk? For mye fisk evt på bunn?

Slenger med et bilde av mitt akvarium.
Jeg tror gibbicepsen kan gå sammen med Corydorasene foreløbig iallefall, siden du har hele 860 liter å ta av. Det gir stort bunnareal, og burde være nok plass til at alle kan finne en plass å søke ly uten å trenge seg på andre maller.
Det som ofte skjer med sugemaller og Corydoras når det skjærer seg, er at plassen er for liten og antall skjulesteder/hvilesteder er for få.
De stakkars Coryene skjønner seg ikke på dette med territorium overhodet, mens sugemaller generelt (særlig hannene) er veldig opptatte av nettopp det. Vanlige Ancsitrus søker ofte under trerøtter og hulrom, akkurat som Corydorasene. Den som har mest muskelkraft og munn som kan skade, vinner.... og det er ikke Corydorasene. De har myk munn og kan ikke skade noen. De surrer forvirret rundt og forstår ganske enkelt ikke hvorfor de blir jaget vekk fra trerota de liker så godt, og forsøker stresset å svømme tilbake under rota for å gjemme seg, bare for å bli møtt av en gretten og ilsken sugemalle som ikke vil ha dem der...

Siden du har så stort akvarium, har du mer enn nok plass til å innrede akvariet med rikelig med røtter, slik at alle kan finne hver sin og gjemme seg. Årsakene til krangel og uvennskap mellom maller, ciklider og Corydoras minsker derfor i takt med antall gjemmesteder.

Corydoras liker gjerne å ligge i skyggen under overheng av røtter, slik at de ikke blir sett ovenfra. F.eks. en stor mangroverot som går i en bue over bunnen, så det blir åpent under den. Det liker Coryene.
Sugemaller liker huler og trange passasjer med en åpning, dvs uten åpning i begge ender. F.eks. skiferhuler, kokosnøtter eller leirhuler (selges ferdig mange steder, inkl under annonseforumet her på AF)
Ciklider liker litt forskjellig, avhengig av art, men akkurat scalarene som du nevner bruker ikke huler eller røtter overhodet, men holder seg i øvre vannlag og går derfor fint sammen med både sugemaller og Corydoras.
Ok. Kjekt å høre. Synes Gibbicepsen er en kul fisk, og så er det litt gøy å kunne hatt en malle med litt størrelse Har en del mallehuler allerede. Har vel 2 skiferhuler, 1 leirhule, og 1 kokosnøtt. Kommer til å investere i en større mallehule hvis jeg får en gibbiceps.

Har to store røtter i akvariumet. Kanskje ikke så mye åpen plass under røttene, siden det ikke er noe bue under de. Har i tillegg til røttene en liten steinrøys hvor maller kan gjemme seg. Takker for info. Gjerne ta en gjennomgang å se om jeg kunne laget litt flere gjemmeplasser

Lest at scalare liker mye planter? Ser du ok for min del? Alle plantene er så å si nye, så de kommer jo til å vokse en del, tenker jeg. De skal heller ikke ha sterk strøm? Akkurat nå bruker jeg fluval fx5 pumpe, 2 luftpumper, og 1 wavemaker. Kanskje roe meg litt ned hvis jeg får scalare?

Ellers tenker jeg å kjøpe 10 corydoras aeneus, 1 gibbi på ca. 22 cm, og gjerne 4 scalare? Er det noe regler på kjønn eller anbefalinger på scalarene?

Forresten: Hva anbefaler dere av corydoras egentlig? Har lyst på noen som er litt større enn pansermaller. Har sett litt på corydoras rabauty.
En gang for alle : Corydoras (alle artene) ER pansermaller

Plantene trenger litt strøm, men de skal ikke ligge flate. Akvariet trenger sirkulasjon for å få fordelt næring og oksygen i alle vannlag. Dessuten vil sirkulasjon sørge for at avfall kommer dit det skal, nemlig til filteret.

Luftpumper er ikke noen umiddelbar fordel når det gjelder planter, boblene lufter CO2 ut av vannet og plantene må ha CO2 for å kunne leve og vokse. Har du bra krusninger i overflaten og god sirkulasjon i vannet får fiskene oksygen nok. Og scalarer liker ikke masse strøm. Så det vil være fornuftig å ikke ha sterk strøm ihvertfall i øverste halvdel av akvariet.

Du kan vel forsåvidt velge hvilken Corydoras du selv syns er finest, så lenge du ikke går for en av dem som vil ha veldig kjølig vann. Masse flott å velge i
iamolemartin
........gjerne 4 scalare? Er det noe regler på kjønn eller anbefalinger på scalarene?

Kjønn er dessverre ikke mulig å se på scalarer, så der må man bare gamble og satse på at en gruppe man kjøper inneholder begge kjønn. Først ved egglegging (hvis man er vitne til det) så kan man bli 100% sikker på at eggleggeren iallefall er en hunn.

Statistisk sett øker oddsene for at man får begge kjønn er tilstede i gruppen hvis man kjøper 6 stk. Oddsen øker for hver fisk utover det. Men 6 stk scalarer kan bli litt mye i noen kar, da de danner par og blir territoriale. Løsningen da kan være å kjøpe en gruppe på seks små scalarer, la dem vokse til og så danne par naturlig senere. Da kan man beholde paret som har dannet seg, og selge resten, evt beholde to par hvis man får det.
Husk at de blir veldig territoriale under lek og egglegging, så det kan bli litt fight og jaging om man har for mye fisk i karet. Scalarer er fredelige nok ellers, men de forvandler seg når de har planer om å legge egg og under vokting av egg og yngel.

Med maller i akvariet slipper du at territoriale atferden varer særlig lenge om gangen, da maller spiser eggene til scalarene om natten.
Ok. Takk for info fra dere begge. Veldig nyttig!

Hvordan er det med gibbi når de blir store. Trenger de veldig mye bunnplass?

Vurderer å kjøpe noen Crossocheilus langei. Ser at disse gjerne skal ha en annen GH (5 - 15o dH) en de andre fiskene jeg vurderer. Vil det være et problem? Bør jeg ikke kjøpe denne fisken?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap