Hjelp ved plutselig massiv fiskedød

I dag er en trist dag fordi mange fisker har dødd - og frustrerende fordi jeg ikke aner hva jeg kan gjøre for de som er igjen.

Nybegynner på akvarie. Begynte med et 55 l i november '14.

Etter to måneder ble det ved en feil kjøpt to platy. Det endte med at alle jaget alle, så etter få dager ble de levert tilbake til butikken i går og byttet ut med to nye flekkede pansermaller. Totalt 10 fisk (3 pansermaller, 1 kampfisk, 4 neontetra, 2 kardinaltetra).

I dag døde først en pansermalle, mens den andre nye stadig flyter i overflata. Den siste og eldste flekkede pansermallen har det fint. Neontetraene døde en etter en i løpet av formiddagen. Jeg har i dag byttet ca 35% av vannet (kun 3 dager siden sist vannbytte - da ca 30%) og tilført noen dråper NitrateMinus og noen ml AquaSafe. Som ellers bare ble gitt da akvariet ble satt og etter ei uke.
Nå: Totalt 1 + 0,5 + 0,5 fisk!

Startet med en kampfisk, utvidet senere med en flekket pansermalle og en albino malle. Underlaget var kantete stein, men nå er det fyllt på med finkornet sand (og mallene ser ut til å stortrives med det). Av "møblement" er det to hus, 3 høye planter og tre lave.

Etter en måneds tid kom det til 4 neontetra, 2 kardinaltetra og to pansermaller, hvorav den ene pansermallen så halvdød (stiv) ut allerede da vi tok den ut av posen. Den døde dagen etterpå.
Totalt 9 fisk.

Plutselig en morgen for ei ukes tid siden lå den albino pansermallen opp ned. Det var ellers en meget aktiv malle - hvilket den var kvelden før også. Totalt 8 fisk.

Vi har byttet vann ukentlig og tester med strips et par ganger i uken. Alle verdier er stabile.
Temperatur: 24-25 grader Celsius
Cl2: 0-0,8 (noe høyt)
NO3: 0-10
N02: 0
GH: 4-7 (eneste verdi som har endret seg bittelitt - til det bedre)
KH: ca 3 (noe lavt)
pH: ca 6,8 (noe lavt)

Vi forer 2-3 ggr pr dag - og lite hver gang. Både med kuler (Betta-mat), flak (tetra-mat) og tablett (malle). Vi gir ikke tablett hver dag og varierer på kuler og flak -alt ettersom hvilke fisker som er sultne. Er de ikke interessert i maten hopper vi over et måltid, drøyer det ekstra lenge eller gir veldig lite neste gang. Så jeg håper vi ikke overforer, selv om de overhodet ikke sulter.
Lyset er på 6-10 timer pr dag.
Forstår jeg deg riktig, at karet ikke ble innkjørt før du satte inn fisk ? Det høres ut som fiskene dør av forgiftning, av ammoniakk og/eller nitritt. Dette er dråpetester du bør ha.

Først og fremst : kast stripsene og kjøp JBL dråpetester. Strips er meget upålitelige...de kan vise noenlunde riktig, men også helt galt. Neste prioritet er å bytte vann daglig, ca. 50% hver dag. Bruk Aquasafe for sikkerhets skyld.

Ellers trengs det litt mer info om karet : hva slags bunnlag, innredning og pynt har du ? Hva slags filter og filtermedier ? Ta bort alt av kunstige pynteting, også for sikkerhets skyld. Ligger syke fisk på bunnen, eller henger de i vannskorpen og snapper etter luft ? Er det ellers noen synlige tegn på at de er syke (prikker, flekker, farge-endringer) ?
Takk for svar

Kan så mange dø plutselig samtidig av amoniakk/nitritt? Burde de ikke da vise noe sykdomstegn gradvis ettersom mengde nitritt stiger?

Den første uka hadde vi i 1 kampfisk. Etter to uker 1 malle. Deretter gikk det en måned før flere fisk ble satt i - og en måned til før neste innkjøp. Så nei, det er ikke perfekt innkjørt.

Ingen prikker eller andre synlige skader/sykdommer. Noen lå i overflata, noen sank til bunns - og noen svømte "fortumlet" rundt.

Legger ved bilde.
Ja, både ammoniakk og nitritt er svært giftige, og kan drepe både raskt og over noe tid...det kommer an på konsentrasjonene. Er konsentrasjonene relativt lave, kan de klare seg en god stund, helt til indre skader blir for mye.

Ta bort krukka, for sikkerhets skyld...plastikk-pynt kan avgi stoffer til vannet.
Slottet var allerede tatt ut (etter at bildet var tatt) og nå er krukka tatt ut også.

Det ligger fortsatt en pansermalle opp ned og svømmer i overflata, den andre ser helt normal ut og kampfisken ser ut til å hvile mye nå - et sted den ikke pleier å hvile.

Akvariet er kjøpt brukt, så jeg vet dessverre ikke mer om filter/pumpe. Det er fire filtre, hvorav vattfilteret midlertidig er erstattet med et "blått filter" da butikkene vi har vært i ikke har hatt vattfilter (Tropehagen Rygge, Vinterbro og Vestby).

Takk for litt råd på veien, jeg synes så utrolig synd på fiskene! Jentungen spurte om vi kunne kjøpe nye fisk i morgen (fullstendig uaktuelt), men nå bør det vel få stå og gå seg til igjen noen uker?
Ja, nå bør du få tak i skikkelige tester og få orden på vannet før du setter inn noen fisk.
En liten oppdatering:

Det er igjen 1 tilsynelatende frisk og rask flekket pansermalle. Men det er ingen selvfølge - for h'n "hang med hodet" (var veldig slapp) for et par dager siden - og litt i går.
Kampfisken er også igjen, men ikke i god form. Han virker veldig sliten og vil ikke spise. Men plutselig kvikner han til og svømmer litt rundt, så vi øyner fortsatt et håp.

Halvparten av vannet er byttet hver dag. Vi har hatt i anti-nitritt og anti-springvann (husker ikke navnene akkurat nå). I dag har finnene til kampfisken klistret seg sammen og selv om jeg ikke finner noen som helst fargeforandringer, hull eller flekker, prikker eller andre sykdomstegn er det kjøpt inn middel mot finneråte. Og dråpetest.

Vi har ikke troa på at for mye nitritt var årsaken, men utelukker det ikke. Vi har mer troa på at det ble mye stress i akvariet da platyene kom oppi. Uten at vi helt skjønner hvordan tre dager med "litt kjekling" er nok til at 9/11 fisk dør i løpet av et halvt døgn.
Merete Buerstad
Vi har ikke troa på at for mye nitritt var årsaken, men utelukker det ikke. Vi har mer troa på at det ble mye stress i akvariet da platyene kom oppi. Uten at vi helt skjønner hvordan tre dager med "litt kjekling" er nok til at 9/11 fisk dør i løpet av et halvt døgn.

Kan nesten garanterer deg at fiskene ikke døde av "stress i akvariet" pga. to platyer. Et akvarium som ikke er innkjørt vil 100% sikkert ha ammoniakk og/eller nitritt...å tro noe annet høres ut som vås fra en dyrebutikk-ansatt.
Merete Buerstad
kjøpt inn middel mot finneråte.

Det er ikke lurt å medisinere mot noe, bare for å gjøre det, uten at det er det som faktisk er galt.
Men det må da være måte på hvor mye nitritt det kan bli når vi tilsatte anti-nitritt to ggr første uka og startet relativt rolig med fiskene (om ikke 100% perfekt innkjøring). Vi byttet også 1/3 vann hver 7. dag.
Flere vi kjenner har kjøpt mindre akvarie og puttet oppi mange fisk fra første dag - uten noen tilsetninger eller tester av noe slag. Jaggu yngler ikke et par av dem som kaniner allerede etter få uker også :o Ikke at det er noe mål å tyne akvariet eller fiskene mest mulig, men "helt på bærtur" håper jeg da virkelig ikke at vi har vært mtp nitritten.

Smitter ikke finneråte? Vi vil bare behandle mot det (med mindre dråpe testen tilsier noe annet) - for at det ikke skal smitte mallen eller nye fisker (som ikke kommer i på enda noen uker - slapp av).

Det var helt merkelig det med de platyene, vi kunne nærmest se at temperaturen sank til frysepunktet da vi slapp de uti. Et par timer på dag 2 fikk de bo i håven fordi alle jaget alle den etteemiddagen - og da var stemningen en helt annen oppi der. For den som vil tro på sånt.
Vet ikke hva slags produkt du referer til som "anti-nitritt" ? Nitritt bygger seg heller ikke opp til farlige nivåer før det er gått mer enn 1 uke. Heller ikke 1/3 vannbytte per uke er noe virkningsfullt botemiddel.
Nitritt tar oksygenets plass i fiskens blod og bevirker derved at at organene utsettes for oksygenmangel. Nitritt-forgiftning kalles derfor oogså "brown blood disease". Alle indre organer kan bli skadet, verre jo lengre virkningen varer. Er nitritt-konsentrasjonen stor, blir fisken rett og slett kvalt relativt raskt. Lavere konsentrasjoner over tid fører til at organene sakte ødelegges til fisken ikke klarer mer. Fisker kan overleve lavgrads-forgiftninger, men er da ofte satt tilbake, bukker lettere under for andre sykdommer og får forkortet levetid. NitrateMinus har forøvrig ingen effekt på nitritt...nitrat og nitritt er to vidt forskjellige avfallsstoffer. Nitrat er ikke skadelig for de fleste fiskearter før i meget høye konsentrasjoner, og vil stort sett alltid finnes i et fungerende akvarium fordi det er sluttproduktet i nitrogen-syklusen. Rutinemessig vannbytter er oftest nok til å holde nitratverdien uten kontroll.
NitrateMinus var det det het ja (står visst i første innlegget mitt også). Jeg har tenkt det er NitrittMinus - og det kan jo forklare noe.
Det er de fiskene vi kjøpte først som er igjen nå, enten er de veldig hardføre eller så er det merkelig at disse ikke har blitt utsatt for mer forgiftning enn de andre - og strøk med først.

Det er så frustrerende å ikke vite!
Det er alltid et spørsmål hvorfor noen levende vesener klarer seg bedre enn andre under påkjenninger. Det eneste svaret som er meningsfyllt, er at noen har en sterkere konstitusjon enn andre. Og at de fiskene som kom inn først fikk en slags "tilvenning" til forholdene i karet. De kan imidlertid også være skadet, selv om de "ser friske ut". Slik er fisk skapt...de viser gjerne ikke frem at de er skadet før de nærmest er halvdøde, for ikke å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet.
Dagens dråpetest av nitritt viste mindre enn 0,3. Vi har skiftet en del vann i dag, men regner med å vente et par dager med å skifte neste gang.

Kampfisken virker litt piggere, men jeg ser nå at finnene ikke bare er sammenklistrede, men mister også hud. Finneråte... Dessuten er det nå litt hvitt i tuppene på halefinnen. Sopp regner jeg med. Vi har tilsatt eSHa (etter vannskifte).

Så får vi se hvordan det går.
Mindre enn 0.3 er litt upresist, fordi det er stor forskjell på 0 og 0.3 (selv om det ikke høres så mye ut !) Men det er kanskje Tetra sin test du har. Og du skal ikke være fornøyd med annet enn null

Kampfiskens problem kan være et reesultat av at fisken er satt tilbake. Bakterier og sopp som forårsaker dette finnes i alle akvarium, men får sjelden grep om fisk som er friske og går i et sunt akvarium. Finneråte og sopp er således mer symptom enn sykdom i seg selv. Jeg håper du lykkes med å få den frisk, og anbefaler at du fortsetter med vannbyttene.
Jeg skrev et lengre innlegg, men det ble borte pga mindre enn tegnet... Tetra sin test er ikke mer nøyaktig enn mindre enn 0,3. JBL sin stripstest sier 0 (neste er 0,5, men stripsen er helt klart helt hvit - som er 0).

Mulig dette er sekundært ja, men vi gjør nå vårt beste.
Fint...da har jeg gjordt hva jeg kan
Endelig! Kampfisken er mye bedre i dag! Finnene er mye finere - og han svømmer rundt og koser seg.
Tilsetter du noen form for bakteriekultur etter vannskifte? Jeg skifter vann en gang iuka på mine akvarium, tilsetter akvasafe( eller tilsvarende) etter hvor mye jeg bytter for å ta vekk klor, det må du ha ved alle vannbytter, tilsetter også bakteriekultur to dager etter vannskiftet for å hjelpe til på nedbryting av avfallsstoffer. Ved hyppig vannbytte( ukentlig eller mer) er bakteriekultur lurt å tilsette. Planter gjør også god nytte av avfallsstoffer i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap