Tatt over et akvariet, hva nå??!!

Jeg overtok i dag et akvarie 30L, pga ei som måtte bli kvitt det, noe jeg ikke hadde hjerte til!!
Det er iåforseg ferdig utstyrt med pumpe, tempmåler og lys, og fikk med litt mat og sugeslange.. Men jeg har fra før null erfaring med fisk..! Og siden alt er stengt i dag, lurer jeg på hva jeg må dra å kjøpe i morgen? Kunne tenkt meg å gjøre det litt koseligere oppi der, da det kun er ei rot og en liten figur der fra før.. Ta gjerne med evt forhåndsregler om det er noen på noe jeg bør kjøpe..!

Jeg tror, etter å ha prøvd å lest litt, at den ene fisken (ganske sikker på at alle unntatt en, er guppyer) er gravid!! Den har en svart flekk ved bakparten, legger ved bilde, og den blir litt trakassert av to av de andre tror jeg..

Har og to maller, men aner ikke hva slags?! Så legger ved bilde av de og

Takk for svar
Hei, gratulerer med akvarium og velkommen til denne koselige hobbyen.
I morgen bør du kjøpe mer planter etter min mening, noe hurtigvoksende og tett, noe som yngel kan bo i og som drar til seg næring fra vannet.
Du bør også kjøpe deg tester, type dråpetest, sticks/Strips er meningsløst.
Det må du ha for å holde styr med vannverdiene, spesielt nå som du har flyttet og rotet i karet, da kan det oppstå ammoniakk og nitritt oppblomstring, noe som er giftig for fiskene.
Du bør også ha PH og GH test, siden Guppy krever noe annen vannverdi enn det som er gjennomsnitt i norske kraner.

Vil anbefale deg å lese litt fra "Akvarieskolen".
Guppy, ja
Ja, er nok en guppy, og den kan godt være på vei med yngel.

Hvis du har en hann sammen med et par hunner, kommer 30-literen sannsynligvis til å bli raskt overbefolket, hvis yngelen vokser opp.

Trøsten er at mange, kanskje de fleste, har startet akvariehobbyen med guppy og et akvarium som raskt oppleves som for lite.

Klarer ikke å se mallene på bildene, men vil vel tippe at det kan være ancistrus.

Du trenger egentlig ikke å kjøpe så mye.

Jeg bruker AquaSafe i vannet når jeg bytter vann, men noen mener det er unødvendig.

Et termometer til å måle temperaturen på vannet, kan være lurt i et så lite kar slik at det ikke blir for varmt i vannet, og du kan sjekke at vannet du har i karet når du bytter har samme temperatur som det i karet.

Som du har fått råd om over, kan det være lurt å kjøpe en test som tester nitritt og kanskje en som tester amoniakk. Dette er de to stoffene som er giftig for fisken og de kommer dersom bakteriene i svampen i filteret ikke er mange nok til å spise dem opp.

Hvis akvariet har vært i drift hele tiden mens du tok det over, er bakteriene trolig inntakt. Men hvis filteret har vært stanset i mer enn to timer. Eller svampene er vasket eller har tørket ut, kan du risikere at oppblomstring av amoniakk og nitritt.

Får du utslag på testene over de verdiene fiskene tåler, må du bytte vann og bytte vann og bytte vann hver dag til verdiene er nede på null.

Lykke til med en flott hobby!
Tusen takk for svar
Virker som ting går greit oppi her nå, hatt litt problemer med oksygenmangel, men ikke noe ikke Google fikser :-P alt annet av verdier viser ok
Har og fått kjøpt noen fler hunner, da jeg fant ut at det var fler hanner enn hunner jeg hadde, så ting ser litt mer behagelig ut oppi der nå litt flyteplanter er lagt oppi, også skal jeg få kjøpt noe hullete å ha nedi (sunket skip, slott etc)

Skal vaske akvariet for første gang i morgen, er det noe spesielt jeg skal/må huske på?

Men lurer på om jeg kan ha nedi noen plastplanter istedet for ekte? Har ikke de grønneste fingre, så tror jeg holder meg unna det levende, men koselig med noe oppi der :-P

Også har jeg lagt ved bilder av en liten søt sak jeg ikke aner hva type fisk er, som jeg tenkte kanskje dere kunne hjulpet meg med
Man vasker ikke akvariumene, man tar deltatt bytte, ca 30% vannbytte er vanlig en gang i uken. Ikke rens filterpumpa før du ser den fungerer dårligere, selv da skyller du svampene lett i ei bøtte med akvarievann. Bøtten må ikke være brukt såpe i.
Fisken ser ut til å være dvergrasbora (Boraras maculatus).

Vil absolutt ikke anbefale plasrikk-planter. Et akvarium er (eller burde være !) en mini-biotop som ihvertfall har en viss likhet med naturen. Planter har en viktig rolle i dette, de forbruker blandt annet en del av avfallsstoffene som fiskene produserer. Skaff noen enkle hurtigvoksende planter, som f.eks. gulrotgress, og kanskje litt mose. Dette vil også gjøre det mulig for noen av avkommene til å finne gjemmesteder og overleve.
Beklager feil uttrykk med vask mente jeg da den vattdotten jeg skal dra over glasset med og fjerne algene osv
Har fått høre at filteret skal jeg bare skvise en gang og settes tilbake. Men det har begynt å samle seg litt forran ved innsuget, skal jeg fjerne dette? Isåfall hvordan?
Har en egen bøtte kun til akvariet

Ok, da får jeg kjøpe inn noe levende planter å sette nedi der og, takk for tips om hvilket og det liknet veldig på den fisken har den det fint med guppyene, eller skal jeg ha noen av den typen og?

Vi driver nå å planlegger å oppgradere akvariet til 125l eller noe, tror de hadde satt pris på det ihvertfall når det begynner å komme yngler
Nei, dvergrasbora går absolutt ikke sammen med guppy. De skal ha veldig lav pH, mens guppy skal ha høy pH (og høy GH).

Tror neppe du får glasset rent med en vattdott. Det fins masse spesial-redskaper til algefjerning, men noe jeg syns fungerer ganske bra er en slik dobbel-svamp som du får i pakker på Nille til en billig pris. Til lettere algefjerning holder den myke svampen...sitter det hardt, bruker jeg den grønne baksiden.
Oi såpass ja, hva gjør jeg med den da? Bare la det gå sin gang til den takker for seg?

Ok, for fikk anbefalt det av hun på dyrebutikken ihvertfall, skulle egentlig ha sånn magnetsvamp, men de kommer inn igjen til uka.
Ellers er det uansett sånne svamper jeg har liggende alltid, så da var uansett det i orden

Skal jeg ta ut vann før eller etter jeg har "vasket"?

Må bare få si tusen takk for kjappe og fine svar her, dette er jo et supert forum
Jeg tar algene først, og så lar jeg filteret gå en times tid og fjerne eventuelt smuss i vannet. Så bytter jeg etterpå.
Har du allerede kjøpt dvergrasbora ? vel...da blir jo spørsmålet hvilke vannverdier du faktisk har ?

De fleste ansatte i dyrebutikker har nesten null peiling på akvaristikk...de er selgere først og fremst, og er heller ikke der for å lære deg om akvaristikk. Og hvis du viser interesse for et produkt (f.eks. en fisk) anbefaler de selvsagt den. En gal sammenligning, kanskje, men tror du en bilselger stopper deg hvis du kommer og vil kjøpe en Toyota Yaris til familien din med 4 barn og to bikkjer ? Du må gjøre detektivarbeidet selv, før du handler...enten det gjelder fisk eller akvarieutstyr
SilverShaded
Har du allerede kjøpt dvergrasbora ? vel...da blir jo spørsmålet hvilke vannverdier du faktisk har?


Om du leser innlegget så ser du jeg har tatt over et komplett akvariet med fisk og det hele, så mest sannsynlig har forrige eier gjort det!
Jeg gjør ihvertfall min research først, som du kanskje merker her

Det er stooore forskjelliger på de ansatte, helt klart! Merker hvem som virkelig bryr seg om dyra og hvem som "bare jobber der"...

Men evt til det nye akvariet, hva er best for fiskene (skal ha reker elns etterhvert og) stein, grus eller sand i bunn? Og får man kjøpt det litt billigere enn i dyrebutikker? De er jo rådyre på deko og sånt.!!
Jada, har skjønt at du har tatt over en 30-liter med alt. Tenkte muligens dvergrasbora var kjøpt nå, siden du har handlet fisk.

Hvilket bunnlag som er best for fiskene kommer an på hva slags fisk det gjelder. Guppy bryr seg ikke om det er grus eller sand, men til bunnlevende arter er sand absolutt best. Sand behøver ikke være dyrt, du får billig sand f.eks. på Jula (filtersand til bassenger). Det som er dyrt å kjøpe er alt av kunstige pyntegjenstander (skip, krukker, slott o.l.), som likevel ikke hører hjemme i et akvarium, etter min mening.

Har du målt hva slags vannverdier du har ?
Ok, så med tanke på mailene, så er det best med sand.

Ja, har kjøpt sånne sticks, og de viser ihvertfall alt på ok om det var det du tenkte på?
Sand er absolutt best til maller.

Nei, jeg tenkte ikke på sticks, de er høyst upålitelige. Det eneste som er noenlunde nøyaktig er dråpetester. Og hva slags verdier definerer du som ok ?
Det har jeg fått med meg, men var det jeg hadde råd til akkurat da.. Skal få kjøpt dråpetester, bare vente på lønning først..
Husker ikke verdiene i hodet, men de var innenfor det som var å sammenlikne med på pakken. Desverre det jeg har å gå etter så lenge..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap