Tok en test, like forvirret som før!

Inaktiv bruker
Jeg har nå mistet alle de dragefiskene og to ottoer (ja det kan være fordi de var for få).
Nå døde plutselig kampfisken også, fikk tak i tester i dag.
Fikk fra ei venninne, det er aquavital multitest 6 in 1 heter den.

De svarene jeg fikk var:

Nitritt (NO3 mg) = 10 (nr 2 på testen)
Nitritt (No2 mg) = OK

Så er det fire som er "sammen" hvor det står "dgh = total hardness 1* GH = 1,78* TH. 1 GH = 1,253* e. 1* GH = 17,8* ppm)
Der var det 4, 4-7 (et sted i mellom), 14 og 6.

Så er det "Corbanet hardness. 1*KH = 1,78. TAC = 21,8 ppm."
-Der var svarene: 6 og 6,8.

CI2 mg, der var det 0,8.

Forstår ingenting jeg!! Noe er jo galt... hva skal jeg gjøre?!
De strips-testene er unøyaktige Skaff deg dråpetester. Du trenger NO2, NH3/NH4 og PH.
Inaktiv bruker
Hva er vitsen med å selge noe som ikke funker da?
Nei jeg gir opp, legger ut akvariumet på finn.no, jeg orker ikke mer.

Når testene som koster hele grisen ikke funker! Jeg gir opp
Ikke gi opp. Jeg tenkte sånn i starten, når all informasjon om hva som var rett og galt kom bombende på meg, og jeg ville gi opp, men det gjorde jeg ikke, og jeg er super glad for det! Jeg startet på nytt med et nytt, større akvarium, og det føltes skikkelig bra å få en sjanse til å gjøre tingene rett. Les deg opp og spør her på forumet (ikke dyrebutikken), og jeg kan nesten garantere at du ikke vil angre på det, når all gleden ved denne hobbyen tar over!

Hvorfor de fortsatt selger dette, er ikke godt å vite, men jeg tenker at de gjør det fordi det selger.
Inaktiv bruker
Jeg har spurt her mange ganger. Men svarene er så vage og forskjellige.
Skal google "hvordan få det stygge akvariumet til å oppføre seg normalt", og om det ikke funker så selger jeg det. Er ikke verdt bryet og alle pengene som går i dass.
Kjære dragetrener...du har fått vite før at slike strips-tester ikke duger, og at du bør skaffe deg dråpetester.

Det som er galt og har gjort at fiskene dør, er ganske sikkert at filteret/akvariet ikke var innkjørt. Fiskene forgiftes da av sine egne avfalls-stoffer, nemlig ammoniakk (NH3/NH4) og nitritt (NO2). Alt dette har du blitt fortalt eller fått linker til å lese om. Du fikk også råd om å gjøre vannbytter for å bedre på denne tilstanden.

Alle råd du har fått her på AF har vært gode råd og ikke forvirrende eller sprikende. Du sier at det er søsteren din som har satt opp og ordnet alt sammen, men tydeligvis mangler også hun kunnskap. Og vi kan vanskelig hjelpe deg når du ikke følger de rådene du får, desverre.

Inaktiv bruker
Dråpetester er SVINDYRT! Jeg har ikke penger til å dra til legen en gang! Uke nummer 2 med ørebetennelse og jeg har ikke 200kr + buss til å dra til legen. Tror du virkelig jeg har 500+/- for dråpetester, fordi strimler er unødvendig dritt som ikke burde selges? Jeg fikk strimlene gratis. Da selger jeg heller akvariet så får noen andre sløse bort flere tusen kr.

Jeg har lest sider opp og sider ned. Jeg har skiftet ut et par kopper med vann om dagen, har prøvd å skifte 1/3 i uken, og 1/2 i uken. Ingenting hittil har funket.

Det koster ca 200kr for nitritt tester og en dyr frakt, i butikken er det like dyrt, også må du ha en for det og en for det. Det blir fort ganske dyrt.
Jeg fikk fisker og akvariumet gratis, det var aldri planen om at dette skulle bli et dyrt prosjekt.
Jeg har kjøpt 7 fisker, pumpe, spesial dråper, ny sand, termometer og planter!
For folk sier "kjøp det" og "kjøp det også". Allikevel så blir det aldri bra nok!

Og søsteren min har hatt 4 akvarium, aldri noe problem!
Ingen tvinger deg til å kjøpe dette. Det er bare trist når noen slutter, siden det er en sånn fin hobby. Jeg vil ikke at du skal slutte, men hvis du ikke har penger til å gi fiskene dine gode forhold, er det bedre at fiskene får bo hos noen andre. Dette er en dyr hobby, og det må man takle når man begynner. Kanskje starte igjen når du har bedre råd?

Vil bare nevne at ingen kunne vite hvordan du har det pengevis. Vi prøvde bare å gi råd for at fisken og akvariet skal ha det bra, så syntes det ikke er helt riktig at du tar det personlige ut over andre.
Inaktiv bruker
skal selge den siste fisken, så skal jeg rengjøre hele akvariet og la det stå i noen måneder med vann og ingen fisk. Så skal jeg få noen fisker fra søsteren min, hun har flere yngel.

Dette blir siste sjansen, om det ikke går så er det slutt. Aldri mer akvarium.
Da bør du iallfall bruke den tiden til å kjøre inn filteret skikkelig.
Kan nevne litt om forskjellen på strips vs dråper.

Jeg kjøpte strips og dråpetest bare for å se om det sprikte så mye som folk sier det gjør. Og ja det kan jeg si det gjør.....

Ifølge stripsene hadde jeg Ph på 9. Gh på 15 og nitritt på 90!

Dråpetesten viste imidleritid ph på 6,5 gh på 10 og nitritt på under 10.

Så skulle jeg gått utifra stripsen ville jeg endt opp med helt feil fisk. Og antageligvis fisk som ville dødd etter kort tid.

Det og ha akvarium koster litt. I allefall til å kjøre inn med.

Jeg gjorde mange ganske kostbare feil til å begynne med. Dyrebutikken var så flinke til å gå råd så... Som feks at akvariet bare måtte kjøres inn i 2 dager! Splitter nytt!

Og etter det dumpa vi opp litt over 40 fisker av diverse slag....

Joda, jeg plukka døde fisk i mange uker. Idag ut av de nærmere 40 fiskene har jeg 3 som har overlevd.

Dette er veldig sterke fisker som ikke er sarte for vannverdier heldigvis og var tilpasset springvannet mitt.
Men kan nevne at jeg måtte plutselig litt opp i størrelse når jeg fant ut hvor store gibbiceps blir.
Sitter med et akvarie i dag som er over 6 ganger størrelsen jeg hadde tenkt meg.

Kan dog nevne at har du interessen så er desto større kar du har mye enklere og holde stabile verdier i. Alt trenger ikke være nytt er mye fint på finn også....
Du sier du vil google på "hvordan få det stygge akvariumet til å oppføre seg normalt".
Det er nok slik at akvariet "oppfører seg" i henhold til behandlingen det får. Å gi akvariet skylden for dårlig resultat vil ikke hjelpe deg videre.

Det synes å fremgå av tråden at du også tidligere har fått råd du har valgt å ikke følge. Det er ditt valg, men da kan du faktisk ikke forvente et godt resultat.

Dersom det er slik at akvariet ikke er riktig innkjørt, noe som vil gi altfor høye verdier av ammoniakk og nitritt og forgiftning av fiskene, så hjelper det ikke å bytte "et par kopper om dagen eller 1/3 i uka eller 1/2 i uka". Da trengs det helt andre mengder - f eks halvparten av vannet HVER DAG - helt til testdråper viser normale verdier.

Jeg får intrykk av at du blir sint i stedet for å følge gode råd du har fått. Dét er iallfall ingen farbar vei til suksess.

Før du gjør et nytt forsøk med fisker, så sørg for innkjøring over en 4-5 ukers periode, med fortløpende måling av vannverdiene. Her på forumet vrimler det av beskrivelser av hvordan dette bør foregå.

Stephan

Inaktiv bruker
Jeg skal nå gi bort den siste fisken, kommer noen neste mandag.
Så skal jeg rengjøre akvariet, fjerne all matrester og slik. Så skal det få stå tomt (med vann, og pumpen går) i et par måneder.

Jeg har jo prøvd vannbytting vær dag, jeg har prøvd halvt og en tredjedel i lengre tid.
Men nå skal jeg tømme det helt og la det stå.
Filteret vil da ikke bli innkjørt, siden det ikke fins mat som filter-bakteriene kan leve av. Du må gjøre noe aktivt for å kjøre inn karet, f.eks bruke Salmi-metoden.
Inaktiv bruker
Der det vanlig salmiakk som skal brukes? sånn som du kjøper på butikken?
Leste om den metoden, men det sto ikke noe om det var noe spesielt som skal brukes...

Har lest den artikkelen mange ganger men står ikke noe om det er spesiell salmiakk..
Det står lilleborgs salmiakk flere steder. Den inneholder kun vann og ammoniakk. Tror du kan få tak i denne i vanlige butikker.

Før du kjøper en salmiakk må du sjekke at den ikke inneholder noe vaskemidler eller lignende, kun ammoniakk og vann. For å regne ut startsdosen med salmi må du kunne vite prosent ammoniakk i flaska.

Her er en formel på startsdosen, og hvis du blar ned er det flere spørsmål og svar om innkjøringsprosessen.
Inaktiv bruker
oh ok, bruker å kjøpe coop sin jeg så viste ikke det var noe forskjell.

Men takk for linken, skal sjekke den ut
Vi anbefaler Lilleborg Salmi fordi den garantert inneholder kun ammoniakk løst i vann. Enkelte andre merker kan være tilsatt såpe og/eller parfymestoffer, og det vil vi ikke ha !
Inaktiv bruker
ok, må kjøpe det i morgen

Så skal jeg lese igjennom de to artiklene en gang til også får jeg starte opp når fisken drar neste uke
Når du kjører inn med Salmi metoden er det veldig viktig at du regner ut dosen NØYE. Spesielt siden du har såpass lite akvarie.
Det er en fin fin metode som fungerer for mange om du får det til. Det går også ann og gjøre det på en litt annen måte.
Jeg lot det nye akvariet kjøre og gå, uten salmi. Jeg slapp oppi litt mat nå og da. Dette blir brytt ned og gjort om til mat for filterbakterier.
Salmi krever hyppig måling av vannverdier. Med dråpe tester. Dette for å vite når vannet er klart for å motta fisk.
Fiskefor metoden er litt mere random og kan la deg feks ha et par planter i karret eller noe mens du kjører inn.
Krever dog noen målinger til slutt typisk etter 4-5 uker for å se hvordan du ligger ann. Det kan også være en metode du vil prøve om du syntes salmi metoden blir for vanskelig.
Den kan være noe krevende for en nybegynner.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap