Innkjøring av kar- gode råd

 
Jeg føyer meg med dette inn I klubben som har fått dårlige/mangelfulle råd angående innkjøringen av akvariet.

Jeg ble fortalt at det var godt nok å lå det gå I et par uker før jeg satte inn fisk.
Alt utstyret er nytt.
Kan jo tilføye at jeg har hatt akvarie før og gjort det på denne måten uten fiskedød.

Nå er det ca 6 uker siden jeg fikk vann I karet og satte det I gang.
For 1-2 uker siden kom det gradvis fisk idet, og frem til nå er ingen døde.
Har 10 små frontosaer og vannverdine er som følger:
 Nitritt
Hei, aemblem! Om jeg ikke tar feil forsvinner innlegget ditt p.g.a. at du bruker "større/mindre enn"-tegn, aka krokodillemunn, noe forum-motoren ikke liker av en eller annen grunn... Antageligvis fordi krokodiller spiser fisk...?
Prøver igjen uten krokodille
 Takk for tips livsforvalreren!


Jeg føyer meg med dette inn I klubben som har fått dårlige/mangelfulle råd angående innkjøringen av akvariet.

Jeg ble fortalt at det var godt nok å lå det gå I et par uker før jeg satte inn fisk.
Alt utstyret er nytt.
Kan jo tilføye at jeg har hatt akvarie før og gjort det på denne måten uten fiskedød.

Nå er det ca 6 uker siden jeg fikk vann I karet og satte det I gang.
For 1-2 uker siden kom det gradvis fisk idet, og frem til nå er ingen døde.
Har 10 små frontosaer og vannverdine er som følger:
Nitritt opptil 0.3-0.3
PH 8.3
GH 16

Har byttet ca 1/3 av vannet hver uke siden starten
Fiskene ser ut til å trives, det eneste er at de er litt bleike.
Nå har jeg lest litt om innkjøring her på forumet,og kjenner at angsten kommer krypende, og lurte på om det er nok bakteriertil å bryte ned avfallsstoffene i karet.

Hva er lurt å gjøre slik situasjonen er nå? Vil bakteriene komme etter noen uker med fisk?

Hadde det vært lurt å fylle filteret opp med vann fra et annet tanganiykia kar med de samme verdiene hvis jeg får tak i?
Er det noe annet jeg burde gjort/tilsatt?
Ja, bakteriene vil vokse frem sakte men sikkert. Imens bør du måle ammoniakk og nitritt ofte, og gjøre store vannbytter hvis verdiene stiger. Begge disse skal være på null, som du sikkert har lest deg frem til.

Å fylle vann fra et annet kar har ikke så mye for seg, siden filterbakterier ikke er frittsvømmende i vannet. De slår seg ned i kolonier på faste overflater, hovedsaklig i filteret. Litt filterguffe fra et annet friskt kar kan derimot hjelpe en god del.
Supert.
Hvis jeg får tak I litt filterguffe, bør jeg da la det stå litt I filteret, eller starte filteret igjen med en gang?
Du kan gjerne la det stå litt i filteret, men ikke mer en en halvtimes tid. Vær også obs på at det antagelig vil komme en del "grums" fra filterutløpet når du starter filteret opp igjen...har du mulighet til å fange opp det verste i de første par literne, er det bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Oscar Støleggen
Reklame for plussmedlemskap