Frontosa- rød ved gjellene + har sluttet og spise
Hei.
Jeg har et kar med 10 Frontosa som har vært oppe nå i ca 6-7 uker.
Fiskene er relativt ung, 4-5 cm.
Av andre fisk i karet er det kun 2 pleco.
Vannverdiene er bra, og de har spist godt frem til for 4-5 dager siden.
Nå har de sluttet og spise, og jeg ser at de er litt rød ved gjellene og litt bakover, noe de ikke har vært før.
Jeg ble rådet av Midttun Zoo til å tilsette EKTOZON salt i vannet, og jeg mistenker at dette kan være årsaken, da alt var fint før dette ble tilsatt.
Igår skiftet jeg 2/3 av vannet for å få ut igjen saltet.
Er det noen som vet hvordan Frontosaer reagerer på EKTOZON og vil dette gå over igjen når vannet blir byttet?
Er denne rødheten ved gjellene symptom på en sykdom slik at jeg bør iverksette noen tiltak/medisinering?
Jeg har et kar med 10 Frontosa som har vært oppe nå i ca 6-7 uker.
Fiskene er relativt ung, 4-5 cm.
Av andre fisk i karet er det kun 2 pleco.
Vannverdiene er bra, og de har spist godt frem til for 4-5 dager siden.
Nå har de sluttet og spise, og jeg ser at de er litt rød ved gjellene og litt bakover, noe de ikke har vært før.
Jeg ble rådet av Midttun Zoo til å tilsette EKTOZON salt i vannet, og jeg mistenker at dette kan være årsaken, da alt var fint før dette ble tilsatt.
Igår skiftet jeg 2/3 av vannet for å få ut igjen saltet.
Er det noen som vet hvordan Frontosaer reagerer på EKTOZON og vil dette gå over igjen når vannet blir byttet?
Er denne rødheten ved gjellene symptom på en sykdom slik at jeg bør iverksette noen tiltak/medisinering?
Postet 11.12.15 kl 22:58
Postet 11.12.15 kl 23:08
Jeg har lest, husker ikke lenger hvor dessverre, at en del salt vil styrke visse arters immunforsvar (brukte metoden på mine guppyer) og hjelpe mot noen sykdommer. Men om MZ hintet om de visste hvilken sykdom det var, hadde det vært interessant å høre navnet. Om de ikke visste det, kan det vel være et generelt virkende tiltak uten å nødvendigvis ta ut sykdommen.
Postet 11.12.15 kl 23:28
Fiskene kan være angrepet av parasitter, eller det er noe galt med vannverdiene eller kosten. Hvis de har sluttet å spise kan det absolutt komme av feil foring...hva gir du dem ?
Angående "salt":
Litt salt kan være bra å ta til som støttebehandling i et nødstilfelle hvor fisk allerede har problemer med pust/gjeller, altså med å opprettholde osmotisk balanse, og i forbindelse med sykdom (parasitter, sopp o.l). I slike tilfeller er det bedre å gi fiskene et kort bad i saltet vann. Og fisk som lever i områder hvor det stadig er innsig av saltvann kan ha godt av bittelitt salt i vannet, ihvertfall viltfanget fisk.
Ellers klarer fiskene fint å opprettholde sin osmotiske balanse selv. Salt har heller ingen effekt på immunsystemet som sådan, det er en myte (skapt av produsentene ?)...hvordan skulle da fisk i naturen klare seg i de områdene der det ikke er tilsig av saltvann ? Naturen har ordnet fiskenes kropper slik at de passer til det vann de er skapt for...ferskvann, brakkvann og saltvann. Immunsystemet (man kan like gjerne si "fiskenes helse") holdes best ved like ved å sørge for at fiskene har et stress-fritt miljø med riktige vannverdier, får artsriktig og variert kost og at akvariet vedlikeholdes godt (med vannbytter, slamsuging og god filtrering).
I det lange løp har salt til ferskvannsfisk på permanent basis flere skadelige effekter enn positive, men har en positiv effekt på akvaristen (som tror at han/hun gjør noe "bra" for fiskene sine). Hvis man ikke kan holde fiskene sine friske uten permanent "støttebehandling", er det en fallitt-erklæring fra akvaristen. De fleste planter setter dessuten liten pris på dette.
Ektozon er dessuten ikke bare "salt" som i NaCl. Det inneholder mest natriumperborat (bleke-/desinfeksjons-middel) og magnesium peroksyd, også et sterkt oksydasjonsmiddel, som brytes ned til magnesiumhydroksyd og hydrogenperoksyd (derav påstanden om at Ektozon øker oksygen-innholdet i vannet).
Angående "salt":
Litt salt kan være bra å ta til som støttebehandling i et nødstilfelle hvor fisk allerede har problemer med pust/gjeller, altså med å opprettholde osmotisk balanse, og i forbindelse med sykdom (parasitter, sopp o.l). I slike tilfeller er det bedre å gi fiskene et kort bad i saltet vann. Og fisk som lever i områder hvor det stadig er innsig av saltvann kan ha godt av bittelitt salt i vannet, ihvertfall viltfanget fisk.
Ellers klarer fiskene fint å opprettholde sin osmotiske balanse selv. Salt har heller ingen effekt på immunsystemet som sådan, det er en myte (skapt av produsentene ?)...hvordan skulle da fisk i naturen klare seg i de områdene der det ikke er tilsig av saltvann ? Naturen har ordnet fiskenes kropper slik at de passer til det vann de er skapt for...ferskvann, brakkvann og saltvann. Immunsystemet (man kan like gjerne si "fiskenes helse") holdes best ved like ved å sørge for at fiskene har et stress-fritt miljø med riktige vannverdier, får artsriktig og variert kost og at akvariet vedlikeholdes godt (med vannbytter, slamsuging og god filtrering).
I det lange løp har salt til ferskvannsfisk på permanent basis flere skadelige effekter enn positive, men har en positiv effekt på akvaristen (som tror at han/hun gjør noe "bra" for fiskene sine). Hvis man ikke kan holde fiskene sine friske uten permanent "støttebehandling", er det en fallitt-erklæring fra akvaristen. De fleste planter setter dessuten liten pris på dette.
Ektozon er dessuten ikke bare "salt" som i NaCl. Det inneholder mest natriumperborat (bleke-/desinfeksjons-middel) og magnesium peroksyd, også et sterkt oksydasjonsmiddel, som brytes ned til magnesiumhydroksyd og hydrogenperoksyd (derav påstanden om at Ektozon øker oksygen-innholdet i vannet).
Postet 12.12.15 kl 01:32
PH er 8
GH 15
Nitritt og nitrat er så vidt gult.
Bruker Tetra sine tester.
Av for får de Tetra cichlid mini granules + av og til krill.
Ha også begynt å introdusere de for New Life Spectrum sitt ciklider for, men dette har ikke slått helt an ennå.
Rådet fra MZ var og bruke dette som forebygging, da fiskene var helt fine.
I forhold til det du skriver Silvershaded ser jeg ikke så mange fordeler ved å bruke ektozon...
Får prøve og bytte vann litt hyppig og håpe det går over.
GH 15
Nitritt og nitrat er så vidt gult.
Bruker Tetra sine tester.
Av for får de Tetra cichlid mini granules + av og til krill.
Ha også begynt å introdusere de for New Life Spectrum sitt ciklider for, men dette har ikke slått helt an ennå.
Rådet fra MZ var og bruke dette som forebygging, da fiskene var helt fine.
I forhold til det du skriver Silvershaded ser jeg ikke så mange fordeler ved å bruke ektozon...
Får prøve og bytte vann litt hyppig og håpe det går over.
Postet 12.12.15 kl 08:08
Tror Silver skriver mest om "rent" salt, og jeg og BlueWater bommer litt på ballen. Er det ikke noe som står på Ektozon-pakken om innhold o.l., eller er det bare salt gitt et varemerke..?
Silver: Er vel ingen som påstår man skal ha salt i vannet konstant...?
--
Tror uansett jeg skal holde munn om dette nå, da jeg aldri har brukt medisin utover salt
Silver: Er vel ingen som påstår man skal ha salt i vannet konstant...?
--
Tror uansett jeg skal holde munn om dette nå, da jeg aldri har brukt medisin utover salt
Postet 12.12.15 kl 08:52
Endret: 12.12.15 kl 08:54
aemblem : Nei, jeg ville iallfall ikke hatt disse stoffene i vannet mitt. Som sagt, hvorfor bruke "medisin" på permanent basis ? At butikken vil ha folk til å gjøre det, overrasker meg ikke...det selger produkter, og 'forebyggende' lyder fint !
@ Livsforvalteren : Det står om NaCl, ja...samme salt som i saltvann. Var det ikke dette DU mente da du snakket om salt ? (Veldig få her på AF som bruker ordet "salt" i den kjemiske betydningen.) Og jo, mange som bruker dette permanent...du sa jo f.eks at du brukte det på guppy ?
Nederst står det jo om Ektozon...som altså ikke er rent havsalt (NaCl), det har de nevnte innholdsstoffene i tillegg, men kalles "akvariesalt". Omtalte dette fordi TS nevnte at han bruker det, og fordi de fleste tror det er rent salt. Tror ikke det står noe på pakken om hva det inneholder...har en pakke her, som riktignok har ligget i 20 år, og den står det nada på. Produsenten (Hobby/Dohse) deklarer det heller ikke på sine hjemmesider, det ville kanskje skremt noen...
@ Livsforvalteren : Det står om NaCl, ja...samme salt som i saltvann. Var det ikke dette DU mente da du snakket om salt ? (Veldig få her på AF som bruker ordet "salt" i den kjemiske betydningen.) Og jo, mange som bruker dette permanent...du sa jo f.eks at du brukte det på guppy ?
Nederst står det jo om Ektozon...som altså ikke er rent havsalt (NaCl), det har de nevnte innholdsstoffene i tillegg, men kalles "akvariesalt". Omtalte dette fordi TS nevnte at han bruker det, og fordi de fleste tror det er rent salt. Tror ikke det står noe på pakken om hva det inneholder...har en pakke her, som riktignok har ligget i 20 år, og den står det nada på. Produsenten (Hobby/Dohse) deklarer det heller ikke på sine hjemmesider, det ville kanskje skremt noen...
Postet 12.12.15 kl 09:13
Bare som et tillegg : Vi snakket om dette før, da du spurte etter Life Spectrum. Men ligg helst unna Tetra-for hvis du kan...dette er ikke høyverdig fiskemat. Hvis du absolutt må bruke tørrfor, så velg bedre merker. Jeg har nevnt Paradigm, og Hikari har også bedre produkter. Også JBL vil jeg si er bedre.
Postet 12.12.15 kl 09:33
Postet 12.12.15 kl 10:25
Endret: 12.12.15 kl 10:27
Postet 12.12.15 kl 10:33
Skjønner Skulle nok spesifisert litt bedre, men husket ikke grunnen til eget bruk i farten og var fokusert på hvorfor MZ kunne anbefalt noe slikt. Takk for at du er her så mye og kan hjelpe oss med justeringer og innsikt! Om du bommet litt på mitt tilfelle, har jeg og flere som leser dette nok lært en del! Bare trist vi ikke kunne sette fingeren på aemblems problem :/
Postet 12.12.15 kl 10:59
Jeg er veldig fokusert på informasjon...selv om det helt klart hadde vært enklere å holde kjeft. Klarer ikke helt det når jeg ser at folk er på feilspor.
Umulig å fjern-diagnostisere fisk med så generelle problemer. Jeg har gitt noen innspill til mulige årsaker...lenger kan man ikke komme. Men fisk som går fra maten er vanligvis i dårlig form.
Umulig å fjern-diagnostisere fisk med så generelle problemer. Jeg har gitt noen innspill til mulige årsaker...lenger kan man ikke komme. Men fisk som går fra maten er vanligvis i dårlig form.
Postet 12.12.15 kl 11:10
Hva med ammoniakkforgiftning pga. mangelfull innkjøring? Har du målt NH3 etter at du hadde fisk i akvariet, aemblem?
Postet 12.12.15 kl 11:11
Postet 12.12.15 kl 11:57
Postet 12.12.15 kl 12:52
Postet 12.12.15 kl 13:01
Postet 12.12.15 kl 13:08
Jeg har sett det blitt hevdet Malawi fisker tåler saltkonsentrasjoner opp mot 1 promille, som mer eller mindre betyr det ble hevdet de kan overleve å være I full brakkvann, som østersjøen. I alle fall en periode.
Så ett par skjeer med Ektozon bør ikke ha effekt I det hele tatt om du skifter vannet nå, etter en periode med litt salt. (For å få 1% , sammenlignet mot havets 3%, må du dosere 1/3 av saltvannsakvarie dosering, tror jeg?), kan du ha fått nitritt/ammoniakk i vannet?
Bør nevne "Malawi salt" er ikke salt, men buffer stoffer for PH/KH. Jeg gjorde verre tabber som begynner, som å dosere en skje salt i uka til et akvarie med maller i.
Så ett par skjeer med Ektozon bør ikke ha effekt I det hele tatt om du skifter vannet nå, etter en periode med litt salt. (For å få 1% , sammenlignet mot havets 3%, må du dosere 1/3 av saltvannsakvarie dosering, tror jeg?), kan du ha fått nitritt/ammoniakk i vannet?
Bør nevne "Malawi salt" er ikke salt, men buffer stoffer for PH/KH. Jeg gjorde verre tabber som begynner, som å dosere en skje salt i uka til et akvarie med maller i.
Postet 12.12.15 kl 13:13
KuledrømMerket meg også at nitrat synes å ligge på null? Det rimer ikke helt med innkjørt filter - har du gjort noen form for filterrens i det siste, eller byttet veldig mye vann? Er det mye planter (lite sannsynlig i Tanganyika-kar, kanskje...)?
Tetra sin nitrat test er gult opptil 0.3 mg pr liter og det er der verdien ligger nå. Hva skal det ligge på ved innkjørt filter da?
Har ikke renset filteret, men byttet to tredeler av vannet forleden dag. Men nitrat var det samme før vannbyttet.
Har anubis-planter
Postet 12.12.15 kl 13:23
Postet 12.12.15 kl 13:42
Endret: 12.12.15 kl 13:44