For sterk pumpe?

Hei. Jeg er helt i oppstartsfasen i akvariehobbyen. Startet relativt stort (synes jeg) med et 950 liters ferskvannsakvarie som jeg fikk praktisk talt gratis. Jeg har en Dolphin C-1300 utvendig filterpumpe og en Voyager HP 9 sirkulasjonspumpe. Det jeg lurer på er om sirkulasjonspumpen er for kraftig i akvariet mitt?

Står på esken at den pumper 13500 liter i timen og når jeg setter den på så synes jeg det blir litt vel stri strøm. Har ikke noe fisk eller planter oppi enda. Skal også få en innvendig filterpumpe av en kompis, beregnet til 1000 liter. Usikker på om det blir nødvendig med alle sammen.

På forhånd takk for alle svar.
Plussmedlem
Sirkulasjon kommer helt an på hva du skal ha av fisk.

HP 9 er vel teknisk sett en wavemaker av konstruksjon og til sammenligning har jeg hatt 5000l/t wavemaker i en 112liter. Sef til sitt bruk....

Innvendig filter BEREGNET til 1000liter kjenner jeg ikke til, innvendig filter som GIR 1000l/t er jo noe helt annet....

Hvis karet er på 950liter så hadde jeg for min del (rent personlig) kjørt det med 2 utvendige filtre i første omgang. Boyu EF45, AmTop3338 osv hva angår str....
Takk for svar. Mente at den gir 1000 l/t. Er som sagt helt fersk i denne hobbyen. Tenkte å ha ciklider, men har ikke bestemt hvilke enda. Jeg vil ha fisk som har nogenlunde samme krav til temperatur og vannkvalitet som kinesiske trekjølskilpadder da det er en god sjanse for at disse kanskje blir lovlige innen et års tid og om de blir det så kommer jeg til å skaffe meg et par.

Når du sier at du ville kjørt 2 utvendige filtre, mener du at det er mye bedre enn det jeg tenkte med en utvendig og en innvendig? Den utvendige jeg har gir 1150 l/t og den innvendige jeg skulle få gir 1000 l/t

Jeg bare spør for jeg tror ikke lommeboken min klarer filtre i den prisklassen for øyeblikket. Da må jeg i så fall sløyfe både fisk å planter. :P
Milo: Regner med du tenker med full besetning? Filterkapasiteten må vel ikke nødvendigvis følge selve volumet i karet?

Magnus:

Sprøe meg (les min personlige tråd som ser ut for å gå imot alle gode råd tenkte jo med en gang på et eksperiment du kunne gjort i det jeg mistenker er et kar med plenty plass for en nybegynner:

Å bruke wavemakeren til å lage et bunnfilter i en hjørne/endedel. Fyll dem med et dypt lag av grovere og mindre grovere grus, evt. også faktisk filtermedie, og WMen rettet ned i et hjørne/endedel av seksjonen, ville grusen etablert seg som et biofilter.

Et problemet med løsningen er at grus vil akkumulere skit; derfor ville jeg bruke utblåset med en duckbill/strålerør og lage en bred strøm over grusområdet så det blåser vekk det aller meste av fallende partikler. Den innvendige pumpen ville jeg brukt til å skape strøm på overflaten og sikre oksygentilførselen, i en retning som bidro til en sirkelformet strøm i hele karet.

Utfordringer som jeg anser som løsbare er; fisk kan bli blåst nedimellom grusen (et lag eller redningsnett kanskje?), filterkapasiteten er ukjent (Må sette gradvis inn fisk og ta hyppige målinger i en periode etterpå?), substrater ved siden av vil sige inn i den grove grusen (gjerder?).

Grattis med nytt oppsett, btw! Kjenner jeg er ganske så misunnelig... Hva er målene?

Hold oss oppdatert da
Om du har tenkt og holde de skilpaddene (om det blir lovlige), tror jeg du skal glemme fisk, disse skilpaddene er kjøttspissere og vil nok ta det meste av fisk.
Livsforvalteren
Milo: Regner med du tenker med full besetning? Filterkapasiteten må vel ikke nødvendigvis følge selve volumet i karet? Magnus: Sprøe meg (les min personlige tråd som ser ut for å gå imot alle gode råd :) tenkte jo med en gang på et eksperiment du kunne gjort i det jeg mistenker er et kar med plenty plass for en nybegynner: Å bruke wavemakeren til å lage et bunnfilter i en hjørne/endedel. Fyll dem med et dypt lag av grovere og mindre grovere grus, evt. også faktisk filtermedie, og WMen rettet ned i et hjørne/endedel av seksjonen, ville grusen etablert seg som et biofilter. Et problemet med løsningen er at grus vil akkumulere skit; derfor ville jeg bruke utblåset med en duckbill/strålerør og lage en bred strøm over grusområdet så det blåser vekk det aller meste av fallende partikler. Den innvendige pumpen ville jeg brukt til å skape strøm på overflaten og sikre oksygentilførselen, i en retning som bidro til en sirkelformet strøm i hele karet. Utfordringer som jeg anser som løsbare er; fisk kan bli blåst nedimellom grusen (et lag eller redningsnett kanskje?), filterkapasiteten er ukjent (Må sette gradvis inn fisk og ta hyppige målinger i en periode etterpå?), substrater ved siden av vil sige inn i den grove grusen (gjerder?). Grattis med nytt oppsett, btw! Kjenner jeg er ganske så misunnelig... Hva er målene? Hold oss oppdatert da :)
Tusen takk for nyttig svar.
Var relativt heldig med det karet ja. Det er 2 meter langt, 80cm bredt og 60cm høyt. Betalte bare 1500 for det da forrige eier skulle pusse opp og måtte ha det ut av huset kjapt. Skal oppdatere med bilde så fort jeg har fått det som jeg vil oppi der.

BlueWater Saltvann
Om du har tenkt og holde de skilpaddene (om det blir lovlige), tror jeg du skal glemme fisk, disse skilpaddene er kjøttspissere og vil nok ta det meste av fisk.
Noen har hatt suksess med fisk og sumpskilpadder før. Trikset er å ha fisk som er stor nok til at de ikke angriper dem og/eller rask nok til at de ikke får tak i dem. Men selfølgelig er det jo en viss risiko.


Blir et slags paludarium (land+vanndel) da, eller? Svimler med mulighetene man har med 2 meter! Du var heldig som hadde anledningen :p

Så selv etter muligheten for å ha frosk el.l. på en landdel, men har gitt det opp. Snegler og insekter er ikke så tiltalende, spesielt ikke etter jeg så en snutt med en kneler som fanger og spiser en gullfisk levende o.O
Livsforvalteren
:) Blir et slags paludarium (land+vanndel) da, eller? Svimler med mulighetene man har med 2 meter! Du var heldig som hadde anledningen :p Så selv etter muligheten for å ha frosk el.l. på en landdel, men har gitt det opp. Snegler og insekter er ikke så tiltalende, spesielt ikke etter jeg så en snutt med en kneler som fanger og spiser en gullfisk levende o.O
Blir både land og vanndel ja. Jeg sliter litt med å få til landdelen for øyeblikket da jeg ønsker å fylle karet helt opp så landelen blir i så fall over selve akvariet. Men som sagt så sliter jeg litt med å få det til som jeg vil så det kan hende det blir lavere vannstand og landdel på den ene siden.

Knelere er ganske stilige da. Jeg har ingen selv, men jeg har 15 taranteller og 2 skorpioner så leddyr og insekter plager meg ikke. frosker kan også være av interesse men de er også ulovlige intill videre tror jeg.
Mye tøffe paludarier der ute, men dessverre ikke så mange bilder/rapporter om den typen jeg og du tilsynelatende tenker på.

Merk: Jeg vil ikke helt ut av karet (din høres mye kulere ut men jeg vil ha topp). De fleste paludarier jeg har funnet har mye mer fokus på landdelen enn vanndelen, og lite dyr. Undres hva grunnen til dette er.

Hmm... Edderkopper og skorpioner... Litt utenfor min komfortsone, men kjenner fristelsen nå. Litersyke med spredning..?

Ser du nevner det kan skje noe med loven om ett års tid? Vil afrikanske dvergfrosker o.l. bli lov og da? Har du noe kilde/sted jeg kan lese mer om dette?
Livsforvalteren
Mye tøffe paludarier der ute, men dessverre ikke så mange bilder/rapporter om den typen jeg og du tilsynelatende tenker på. Merk: Jeg vil ikke helt ut av karet (din høres mye kulere ut men jeg vil ha topp). De fleste paludarier jeg har funnet har mye mer fokus på landdelen enn vanndelen, og lite dyr. Undres hva grunnen til dette er. Hmm... Edderkopper og skorpioner... Litt utenfor min komfortsone, men kjenner fristelsen nå. Litersyke med spredning..? Ser du nevner det kan skje noe med loven om ett års tid? Vil afrikanske dvergfrosker o.l. bli lov og da? Har du noe kilde/sted jeg kan lese mer om dette?
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forskrift-om-fremmedartede-dyr--mulig-forskriftsendring/id2453980/

Er en pdf fil i bunnen der som går i detaljer om lovendringen og har en liste over arter det gjelder. Om du vil holde deg oppdatert så stikk innom reptilfreaks.no en gang i blant da de holder nøye oppsyn med saken.
Nå måtte jeg inn på mattilsynets sider og lese høringsuttalelsen (fikk ikke opp annet enn regjeringens skriv til Mattilsynet på linken din). Ser at skjeggagame er nevnt på positivlista! Hurra! Har ønsket meg en slik i mange mange år!

Uansett, skal du ha skilpadde trenger du god filtrering. De griser noe voldsomt.

Grattis med et riktig røverkjøp, forresten!
Spennende å følge med på tråden din fremover.
Cruzidull
Nå måtte jeg inn på mattilsynets sider og lese høringsuttalelsen. Ser at skjeggagame er nevnt på positivlista! Hurra! Har ønsket meg en slik i mange mange år! Uansett, skal du ha skilpadde trenger du god filtrering. De griser noe voldsomt. Grattis med et riktig røverkjøp, forresten! Spennende å følge med på tråden din fremover.
Trekjøler er ikke fullt så ille har jeg hørt. Terrapiner er de verste men de blir aldri lovlige siden de kan overleve og etablere i norsk natur. Men skal som sagt ha de filtrene jeg har nevn over her og sikkert et utvrndig filter til etter hvert.

Jo takk for det. Det var litt utenfor sin normale prisklasse kan du si. :P
Takk for link
Magnus Ruud
Trekjøler er ikke fullt så ille har jeg hørt. Terrapiner er de verste men de blir aldri lovlige siden de kan overleve og etablere i norsk natur. Men skal som sagt ha de filtrene jeg har nevn over her og sikkert et utvrndig filter til etter hvert.


Jeg kjenner ikke til trekjøler, men ser for meg at fisken du velger til også vil ha potensielt høyt grisepotensial, slik som Oscar, eller en rekke maller. Med mindre du skal ha en absurd stor stim med bitte små fisk? Man vet jo aldri?

Jeg fikk plutselig ikke opp førsteinnlegget ditt, men du får et bilde av filterkapasiteten i forhold til hvor mange ganger vannmassene i akvariet vil sirkulere i timen. Syns du det blir for mye strøm kan du strupe utblåsninger på ulike sett, fekk ved å montere et rør med flere små hull. Dette finner du ut når du bestemmer deg for hvilken fisk du vil ha, for som det vel ble sagt her, noen vil ha sterk strøm, mens andre igjen trenger roligere tilstander i sirkulasjonen.

Filtreringen har jo også både en mekanisk og biologisk funksjon. Biologisk ved at bakterier i filtermaterialet håndterer avfallsstoffer i vannet (og da er kunsten å finne rett sirkulasjon/hastighet vannet dras gjennom filtermediet), mens den mekaniske samler grums og drit. En god sirkulasjon vil også kunne forhindre at du får dødsoner hvor graps samler seg, slik at du ihovedsak vil måtte tømme/skylle den mekaniske filtreringen for at karet visuelt skal se rent ut.

Håper ikke jeg bare tværer på selvfølgeligheter nå. Jeg syns likevel det er litt vanskelig å uttale meg basert på at jeg ikke vet verken om du skal ha fullt opp med vann eller halv tank, og når det er ukjent hvilke fisk du tenker deg.

Plussmedlem
-->Livsforvalteren
Når jeg ikke vet noe om hva som skal være i karet, så må jeg svare på generell basis. Og det utvendige filteret han har er etter min mening uansett ikke nok til å drifte karet alene. Det er bedre å ha for stor filterkapasitet enn å ha for liten. I lengden er det mye billigere også.

Den løsningen med bunnfilter i et hjørne slik du beskriver, ser jeg egentlig ikke annet enn problemer med sånn over tid. Da er det andre løsninger som vil være mer holdbare.

-->Magnus
Filter er vel det aller viktigste i forbindelse med akvarium og noe det ikke lønner seg å være gnien på. Dårlige eller for små filter vil bare koste dyrt over tid.
F.eks AmTop AT3338 får du nytt fra en tusenlapp og oppover. Da er det bedre å spare andre steder i oppstarten.

Men alle gjør jo som de selv vil.

Skilpadder er ikke et av mine felt, blant annet av den grunn at de er ulovlige. Derfor er det sånn formelt sett også "forbudt" med skilpaddediskusjoner her på forumet. Men du gir helt klart uttrykk for at du venter med å anskaffe til forbudet er opphevet og fram til det kun vil planlegge og da ser jeg det som helt greit. For slik du nå fremstiller det så viser du ansvarsfølelse og respekt for hobbyen.
Men vær klar over at i det øyeblikk folk begynner å diskutere pågående ulovlig hold, så ryddes tråden for ALT skilpaddesnakk.
Mattilsynet la jo frem positiv-listen med bl.a. en del slange- og amfibie-arter på. Alt var forsåvidt klappet og klart...inntil landbruks-/mat-ministeren bare sa kontant "nei, dette er ikke aktuelt". Lurer på hvordan de har tenkt å komme forbi dette hinderet denne gangen ?
Milo:
Ser den, og er enig i din M.O., men kan være greit å få frem at man ikke MÅ ha all filterkapasitet på plass allerede fra oppstart når noen virker relativt ansvarlige Om bunnfilter er den løsningen jeg skisserte absolutt ikke ideel, spesielt over tid, men en måte å filtrere midlertidig ved oppstart til TS får midlene til å skaffe bedre filtrering. Jeg ville heller ikke basert et kar på en slik "åpen" filterløsning med så kraftig strøm, da er bøttefilter mye mer aktuelt.

Av nysgjerrighet: Hva tenker du ville blitt problemene over tid? Jeg er som du kanskje har fått med deg ganske fersk og uerfaren selv.
SilverShaded
Mattilsynet la jo frem positiv-listen med bl.a. en del slange- og amfibie-arter på. Alt var forsåvidt klappet og klart...inntil landbruks-/mat-ministeren bare sa kontant "nei, dette er ikke aktuelt". Lurer på hvordan de har tenkt å komme forbi dette hinderet denne gangen ?

ny landbruksminister?
Hvis man noengang trenger god filterkapasitet, er det i oppstarten, imho. Eventuell "ekstra-filtrering" på bunnlag/flater i karet er da dårlig etablert, og systemet er ikke balanse og ganske sårbart.

Helt enig med milo i at Dophin-filteret ikke på langt nær holder til karet. Fatter ikke hvor 13500 l/h kommer fra ? Oppgitt pumpekapasitet på norsk strøm er 2300l/h. Dette tallet må også definitvt taes med en klype salt, med filtermedier og litt grums pumper ikke denne 2300l/h, men kanskje 1800. Medievolumet er også relativt lite, sett i forhold til pumpekapasiteten. Det vil si at den ikke klarer å snu vannvolumet mer enn knapt to ganger i timen. Som milo sier...karet burde ha 2 filter av denne kapasiteten.
SilverShaded
Hvis man noengang trenger god filterkapasitet, er det i oppstarten, imho. Eventuell "ekstra-filtrering" på bunnlag/flater i karet er da dårlig etablert, og systemet er ikke balanse og ganske sårbart. Helt enig med milo i at Dophin-filteret ikke på langt nær holder til karet. Fatter ikke hvor 13500 l/h kommer fra ? Oppgitt pumpekapasitet på norsk strøm er 2300l/h. Dette tallet må også definitvt taes med en klype salt, med filtermedier og litt grums pumper ikke denne 2300l/h, men kanskje 1800. Medievolumet er også relativt lite, sett i forhold til pumpekapasiteten. Det vil si at den ikke klarer å snu vannvolumet mer enn knapt to ganger i timen. Som milo sier...karet burde ha 2 filter av denne kapasiteten.
13500l gjalt sirkulasjonspumpa. En voyager Hp 9.
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap