Hjelp syk scalare!

Da oppdaget jeg i går at min nest største scalare har store prb med svømme ferdighetene sine, den går mye med nesa opp i været og virker som den ikke har så mye styring med oppdrift! da den er mye nede på bunnen, han kom opp på morgenen for å spise,
så da at det var tungt for han og svømme opp, virker ikke som han har kontroll på annet en de små finnene bak hjeller! nå holder den seg mest i et hjørne på bunnen.

hadde en måling av vannet hos webzoo den 29.12. den var litt gul på toppen, så har fått beskjed om og foreta litt ekstra vannskift! skal ta det tredje vannskift nå.

Noen som kjenner igjen symptomene han har?

kunne lagt ut en video snutt, men hvordan for jeg til en sånn grønn link til en video her, er litt grønn på det der jeg
Gul på toppen? Hva er det de har målt? Det er enklere for deg er å ha eget utstyr for å teste vannet.
Bytt gjerne 40-50% hver dag i minst en uke.
Vannskifte
BlueWater Saltvann
Gul på toppen? Hva er det de har målt? Det er enklere for deg er å ha eget utstyr for å teste vannet. Bytt gjerne 40-50% hver dag i minst en uke.

å bytte vann var den anbefaling jeg fikk av Webzoo med den forhøyet målingen jeg hadde av det jeg ikke husker er litt fersk enda på dette, men skal sette meg bedre inn i dette nå.
han sa jeg kunne bytte ut 30% hver dag, i dag byttet jeg ut ca 45%, støvsugde litt og rengjorde filter, ga de litt mat etter vann fylling, den syke scalaren svømte opp for å få seg litt mat! så appetitten er det ikke no galt med, heller svømme ferdighetene/balanse, mye nesa opp?

legger ut en video link jeg har lastet opp på youtube på morran.

Takk for svar Bluewater
Dessverre så tror jeg du har gitt deg selv mer jobb nå.
Rensing av filter bør kun skje når det er mer eller mindre tett.
Hvis du renser filteret ofte blir det ubalanse i karet og problemet vil fortsette.
Hvilket filter har du og hvordan og hvor ofte renser du det?
Uheldig med filter-rens akkurat nå, ja. Ser en del vannbytter i din umiddelbare fremtid...du er egentlig helt avhengig av å ha dråpetester selv, så du kan holde kontroll på problemet med vannverdiene. Vet du hva slags pH og GH du har i karet ?

Fisken ser ut til å være i dårlig form. Den klemmer finner og virker kraftløs. Legger merke til at den også ser veldig tynn ut. Hva mater du med ? Egentlig ser det ikke ut som dette kommer av forgiftning...mer et resultat av dårlig almentilstand over lengre tid, kanskje mindre bra vannverdier over tid.

PS : Ser også at du holder corydoras på grov grus...ikke bra ! Og den ser enslig ut (?), dette er fisk som skal leve i grupper på minst 6.
Filter rens
BlueWater Saltvann
Dessverre så tror jeg du har gitt deg selv mer jobb nå. Rensing av filter bør kun skje når det er mer eller mindre tett. Hvis du renser filteret ofte blir det ubalanse i karet og problemet vil fortsette. Hvilket filter har du og hvordan og hvor ofte renser du det?

Hei BlueWater jeg har et utvendig fluval 304 filter, og jeg renser når jeg merker den begynner å bli litt tett, å det var den nå!
jeg har brukt og skylle filter svampen med frisk vann, men ikke denne gangen, for har fått med meg noen råd her inne så nå klemte jeg forsiktig svampene med vannet fra akvariet i ei bøtte, hørtes dette bra ut BlueWater?
Takk for svar
Vann kvalitet
SilverShaded
Uheldig med filter-rens akkurat nå, ja. Ser en del vannbytter i din umiddelbare fremtid...du er egentlig helt avhengig av å ha dråpetester selv, så du kan holde kontroll på problemet med vannverdiene. Vet du hva slags pH og GH du har i karet ? Fisken ser ut til å være i dårlig form. Den klemmer finner og virker kraftløs. Legger merke til at den også ser veldig tynn ut. Hva mater du med ? Egentlig ser det ikke ut som dette kommer av forgiftning...mer et resultat av dårlig almentilstand over lengre tid, kanskje mindre bra vannverdier over tid. PS : Ser også at du holder corydoras på grov grus...ikke bra ! Og den ser enslig ut (?), dette er fisk som skal leve i grupper på minst 6.

Hei SilverShaded og takk for svar,
Jeg mater med Tetramin en brun boks! andre forslag mottas gjerne
Ja jeg må innrømme at jeg har fått dårlige vannverdier over tid, hadde en mistanke om det pga litt grønne steiner! og tok med vann prøve til webzoo i Heggedal, så fikk beskjed om og foreta vannskifte 30% hver dag!

Når det gjelder corydoras som du lærte meg navne på nå så har jeg en livlig gjeng på 5 stk, jeg kan gått kjøpe noen flere vist du mener det?
jeg har 2 typer grus i akvariet, jeg kan godt bytte til enda finere vist det er det de skal ha. tenker jeg for dra til webzoo i morgen og kjøpe test utstyr+ opplæring idet

Jeg må innrømme at vannverdiene er min egen feil å har hatt dårlig samvittighet for dette, men har ikke hatt het kontroll på ting etter at jeg fikk ptsd i fjor! men tror det skal ordne seg nå framover.
Hilsen Buddhafisk
For det første trenger fisk, akkurat som mennesker, variert kost for å holde helse og fordøyelse i orden. Flak-for er heller ikke god kost for corydoras. Du bør skaffe deg bedre for, f.eks Hikari Sinking Wafers (fint til bunnfiskene), noe granulat fra Dr. Bassleer Biofish Food, og JBL Discus Bits. I tillegg bør de få noe frossent levendefor et par ganger i uka, som artemia, dafnier og mygglarver.

For det andre er ikke Tetra sin fiskemat noe særlig å skryte av. Det er dårlig kvalitet, og flak-mat har en tendens til å svelle i mage/tarm og føre til forstoppelse, som igjen kan gi stygge infeksjoner.

Grusen i karet er alt for grov til Corydoras. Den bør ligge på under 1mm kornstørrelse. Coryene sin naturlige matleting er å rote i sanden, ta den opp i munnen og sile den ut gjennom gjellene. Dette går selvsagt ikke med grov grus, og man fratar dem altså muligheten til å utøve sin naturlige adferd. Dessuten ødeleges ofte bartene deres av å rote i grus.
Ny mat å ny grus/sand
SilverShaded
For det første trenger fisk, akkurat som mennesker, variert kost for å holde helse og fordøyelse i orden. Flak-for er heller ikke god kost for corydoras. Du bør skaffe deg bedre for, f.eks Hikari Sinking Wafers (fint til bunnfiskene), noe granulat fra Dr. Bassleer Biofish Food, og JBL Discus Bits. I tillegg bør de få noe frossent levendefor et par ganger i uka, som artemia, dafnier og mygglarver. For det andre er ikke Tetra sin fiskemat noe særlig å skryte av. Det er dårlig kvalitet, og flak-mat har en tendens til å svelle i mage/tarm og føre til forstoppelse, som igjen kan gi stygge infeksjoner. Grusen i karet er alt for grov til Corydoras. Den bør ligge på under 1mm kornstørrelse. Coryene sin naturlige matleting er å rote i sanden, ta den opp i munnen og sile den ut gjennom gjellene. Dette går selvsagt ikke med grov grus, og man fratar dem altså muligheten til å utøve sin naturlige adferd. Dessuten ødeleges ofte bartene deres av å rote i grus.

Takk for god info SilverShaded
ny mat og ny grus/sand skal kjøpes inn i morgen den dag
jeg driver og skal bygge opp et nytt akvarie, så har tenkt på det og kunne ha flere typer fisk tilpasset deres behov, men jeg er veldig fersk enda, fikk overtatt et akvarie fra en kamerat for et par år siden, og for en mnd tid siden fant jeg et aquael hjørne kar på en ca 350l baki en bil noen hadde kastet! så det måtte jeg jo ta vare på og etter at jeg ble medlem her for noen uker siden, har jeg brått fått litersyken tror jeg
Men kan jeg bruke biltema sand SilverShaded ? ser en del sier det er ok her inne!!
Det er mange som bruker biltema-sand og syns det fungerer greit. Jeg bruker den ikke til mine coryer, fordi den har for stor spredning i kornstørrelsene...små korn legger seg imellom større og gjør at bunnlaget kan bli for tett. MEN, jeg har heller aldri brukt den selv, så kan ikke si noe fra eller til. Den er billig og fungerer sikkert. Men Jula har bassengfilter-sand som jeg mener er mye bedre...ren kvarts med kornstørrelse 0.4-0.8 mm, helt ideelt til coryer. Ikke dyr heller !
Sand
SilverShaded
Det er mange som bruker biltema-sand og syns det fungerer greit. Jeg bruker den ikke til mine coryer, fordi den har for stor spredning i kornstørrelsene...små korn legger seg imellom større og gjør at bunnlaget kan bli for tett. MEN, jeg har heller aldri brukt den selv, så kan ikke si noe fra eller til. Den er billig og fungerer sikkert. Men Jula har [URLBLOCK1] som jeg mener er mye bedre...ren kvarts med kornstørrelse 0.4-0.8 mm, helt ideelt til coryer. Ikke dyr heller !

Tank you var akkurat inne å leste din anb i forumet nå
da blir det det en tur til Jula i morgen, tenkte å legge halvparten av bunnen i 300l, men den nye sanden, det skulle være greit det eller ?
Problemet er at Jula som regel ikke har denne sanda på lager om vinteren...men det går an å høre med dem om de kan sjekke litt rundt på andre Jula-butikker og se om de kan ha noe stående.
SilverShaded
Problemet er at Jula som regel ikke har denne sanda på lager om vinteren...men det går an å høre med dem om de kan sjekke litt rundt på andre Jula-butikker og se om de kan ha noe stående.

Ja kjenner til det med sesong produkter jeg har vært heldig der før med betjening som har "orket" å gå inn på lager å sjekke om de har no der inne isteden for å bare si "har ikke nå" så for finne en som ser hjelpsom ut
Jula har dessuten så mange lokale varehus nå at sjansen er til stede for at noen har noen sekker på lageret, om ikke din lokale Jula har. På websiden finnes det noen sekker butikkene i Skien og Trondheim.
Jeg hadde en ung (noen md gammel) scalare som oppførte seg som din, og der mistenkte jeg forstoppelse. Og jaggu gikk det over etter et par dager, selv om den så døden nær ut. Scalarer er glupske, og har det med å forspise seg. Hvor gammel er din? Den ser ikke så stor ut?

Ps håper jeg ikke gir deg falske forhåpninger nå, for den ser ikke så frisk ut, stakkar... Og det kan jo være et utall forskjellige ting.
Sand!
SilverShaded
Jula har dessuten så mange lokale varehus nå at sjansen er til stede for at noen har noen sekker på lageret, om ikke din lokale Jula har. På websiden finnes det noen sekker butikkene i Skien og Trondheim.

Da har jeg vært en runde rundt i dag, for å gjøre bedringer for fiskenes velvære!
Men det dukket opp et prb som må løses i framtiden, og det er at jeg har fisker med forskjellige behov ang vannets hardhet,
Jeg har scalarer de liker seg i hardt vann og det har jeg i krana mi
men så kommer vi til coryene da SilverShaded de er jo ikke så glad i hardt vann sa han på Webzoo.
Så siden jeg synes Scalarer er fine og Coryene kule så blir jo det enkelt valg
Et akvarie for Scalarer og et for corryer.

Så har jeg også handlet inn en del andre ting som du rådet meg til her.
men jula hadde ikke den sanden og kunne ikke skaffe fra noen andre varehus heller, men har bestilt en sekk på 25 kg hos Webzoo var ikke så dyrt 150.-.
men jeg gjør et hastevedtak nå, og har kjøpt biltema sanden for å gjøre det bedre en "ikke bra" SilverShaded men er enig med deg om for stort sprang i korn størrelsen, så den går ut igjen så fort jeg for sanden fra webzoo.

Men tilbake til den stakkars scalaren som har blitt syk, så for vi bare håpe på det beste, men den er alvorlig syk når finnene ligger nede på den måten fikk jeg beskjed om, og dette kan ha kommet av GH og NO3 verdier på ville veier nesten utenfor skalaen på stripsen! PH og KH verider var veldig greie,"for Scalarer" og andre!

Så siden og koke vannet blir litt for mye styr for og få ned hardheten blir det nok et anlegg for det, om jeg kjøper et osmose anlegg eller hva det het, eller lager et DIY anlegg! tips på det mottas gjerne, fikk med akvarieDVDen på kjøpet, over 3 timer med akvarie stoff gleder meg
ps ble en rot i dag også, la igjen 700 flis der totalt ugug, Men fortjent som straff fra fiskene
Ja, man har det med å få mye unødig ræl med på kjøpet fra de sjappene.

Men all ære til deg som bare tar til deg det de erfarne her inne har å by på, og handler raskt. Det viser seg ofte å være mye mindre pes enn man frykter, og uttelling blir ofte enorm. Nå blir nok både coryer og scalarer glade, skal du se. Så får vi krysse fingrene for den syke.
Her var det mye å ta tak i :
Bare tull at scalarer skal ha hardt vann...se på verdiene her nederst på siden ! De kan godt gå sammen med coryer

Syns det er håpløst å skifte bunnlag flere ganger, så la ting være til du får sand som kan være permanent. Detter er iallfall min mening...roting i bunnlaget er en stor fare, da det virvler opp grums som gjerne fører til både ammoniakk og nitritt forgiftning. Og siden vannverdiene dine er på kanten fra før, bør du avstå fra denne operasjonen til ting er mer stabilet på stell. Hadde ikke regnet med at du skulle sette igang SÅ kjapt

Hvis Webzoo har målt dine vannverdier med strips, er det meget skuffende ! Strips er notorisk upålitelig og ikke brukbart. Skaff egne JBL dråpetester, det er nesten et must. Og bare å høre at noe er "bra" eller "ikke bra" er ikke godt nok...bra i forhold til hva ? Skulle likt å vite hva Webzoo mener er "bra" pH til scalare og Corydoras.. Har man feil ideer om hva "bra" er, blir selvsagt svaret feil...

Jeg tror heller ikke at scalaren er syk grunnet NO3 eller det Webzoo måtte mene er for lav GH...tipper som sagt at den er feilforet og er forstoppet (som Trix også sier), og muligens påvirket av dårlig vannkvalitet generelt.

Å koke vann får ikke ned GH, men fjerner KH. Glem osmose (ihvertfall i første omgang) og TEST kranvannet på en ordentlig måte (dråpetester !) før eventuelle beslutninger om tiltak gjøres. I Norge er vannet meget sjelden for hardt hvis man har vann fra kommunalt vannverk, det er heller for mykt og surt. Så vannverks-vann blir ofte tilsatt pH-økende stoffer for å motvirke korrosjon i ledningsnettet. For enkelte akvarister gir dette et problem med å få pH ned på den sure siden igjen.

Nei, gjør vannbytter med slamsuging, du...få tak i dråpetestene og SÅ kan vi se om noe videre bør gjøres ! Panikk-reaksjoner er ikke alltid det beste, særlig når man tar dem på feil grunnlag...

Trix
Ja, man har det med å få mye unødig ræl med på kjøpet fra de sjappene. Men all ære til deg som bare tar til deg det de erfarne her inne har å by på, og handler raskt. Det viser seg ofte å være mye mindre pes enn man frykter, og uttelling blir ofte enorm. Nå blir nok både coryer og scalarer glade, skal du se. Så får vi krysse fingrene for den syke.

Takk for det Trix, ja vi for krysse fingrene for den, den kommer jo fram og svømmer rundt når jeg går til akvariet så den er sosial med meg, selv om den gjømmer seg bort fra de andre fiskene, mat svømmer den opp for å spise også! så håper den ikke har fått varig men av de GH/NO3 verdiene som ikke var helt bra der.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap