- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Medfølgende malle...
Medfølgende malle...
Har for litt siden overtatt et akvarium, men noen medfølgende fisk.
Og det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å få identifisert denne malla !!!
Om jeg har oppfattet riktig, skal den være ca. 6-8 år gammel og er ca. 9-10cm.
På hode har den noe mere "konsentrert" mønster enn resten av kroppen.
Veldig glad i vegitabilsk for,
men går også for røde mygglarver.
Ikke det beste bilde å se den på, men håper fremdeles på svar.
Og det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å få identifisert denne malla !!!
Om jeg har oppfattet riktig, skal den være ca. 6-8 år gammel og er ca. 9-10cm.
På hode har den noe mere "konsentrert" mønster enn resten av kroppen.
Veldig glad i vegitabilsk for,
men går også for røde mygglarver.
Ikke det beste bilde å se den på, men håper fremdeles på svar.
Postet 20.03.06 kl 01:56
Endret: 20.03.06 kl 08:32
VicHar for litt siden overtatt et akvarium, men noen medfølgende fisk. Og det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å få identifisert denne malla !!! Om jeg har oppfattet riktig, skal den være ca. [B]6-8[/B] år gammel og er ca. [B]9-10cm.[/B] På hode har den noe mere "konsentrert" mønster enn resten av kroppen. Veldig glad i vegitabilsk for, men går også for røde mygglarver. Ikke det beste bilde å se den på, men håper fremdeles på svar.
Ser ut som en vanlig Ancistrus sp. Ser at det ikke er noen barter på den så det er nok en hunn.
Postet 20.03.06 kl 09:35
Postet 20.03.06 kl 14:38
Postet 20.03.06 kl 14:47
Postet 20.03.06 kl 15:05
Postet 20.03.06 kl 15:06
Endret: 20.03.06 kl 15:08
Ekspert søkes!!!!
Knut KjesbuMalla på bilde over er vel ancistrus sp, for L144 er det ikke. Gå gjennom alle ancistrus artene på planet catfish og se om du finner noen som ligner... Men tipper på Ancistrus sp, ettersom man ikke kan si mer konkret..
Hvorfor kan man ikke si noe mere konkret (Grunnet bildekvalitet??)
Og er det ingen her inne som kan si "Det er en sånn...." av egen erfaring??
Regner med dette er en relativt vanlig type, så noen har sikker også hatt det i sitt akvarium.
Postet 20.03.06 kl 15:26
Postet 20.03.06 kl 15:27
Jøss, så hissig på svar... :op
Jeg er delvis enig med resten i at det kan være en helt vanlig ancistrus sp. oppdrett, men det kan også være en pleco. Vanskelig å si ut i fra det ene bildet.
Begge to er veldig vanlige i handelen og knyttes sjelden eller aldri opp mot noe L-nummer.
Jeg er delvis enig med resten i at det kan være en helt vanlig ancistrus sp. oppdrett, men det kan også være en pleco. Vanskelig å si ut i fra det ene bildet.
Begge to er veldig vanlige i handelen og knyttes sjelden eller aldri opp mot noe L-nummer.
Postet 20.03.06 kl 15:36
Postet 20.03.06 kl 15:54
VicMå si at av dé 2 sistnevnte typene var det denne: [URLBLOCK1] som lignet mest.. Men nå drar jeg likhetstrekkene utifra mønsteret på den!
Tviler litt på at en malle som kan bli ca 50cm ikke er større enn 9-10 cm ved en alder på 6-8 år...
Jeg har selv sett mange ulike utseende/tegninger på en vanlig ancistrus.
Den ene av våre er lys brun mens de to andre er nesten svarte, med tildels ulike tegninger, så jeg holder også en knapp på at du har en vanlig ancistrus.
Postet 20.03.06 kl 16:44
Det ser mest ut som en vanlig ´Plecostomus vulgaris´ som drettes i stort antall i store bassenger i Asia. Gi oss et bedre bilde, for det der er håpløst
Dette er isåfall genusen
Det er viktig å ikke blande kortene. Ancistrus sp. er ikke en art, men et forenklet samlebegrep vi bruker om alle ancistrus med ukjent opphav. Det har ingenting med oppdrett eller ikke å gjøre. Hvis en Ancistrus selges som VF Brasil vil vi sette den under sp. i fiskebasen fordi det IKKE er en skikkelig lokasjon. Det er i praksis bare ´mudd´.
Det finnes mange Ancistrus sp. med L-nummer. Disse har konkret lokasjon og konkret beskrivelse (ikke artsbeskrivelse). Et eksempel på dette er L144 som har konkrete lokasjoner og konkrete farger på kropp og øyne som skiller den fra andre.
Dette er isåfall genusen
Det er viktig å ikke blande kortene. Ancistrus sp. er ikke en art, men et forenklet samlebegrep vi bruker om alle ancistrus med ukjent opphav. Det har ingenting med oppdrett eller ikke å gjøre. Hvis en Ancistrus selges som VF Brasil vil vi sette den under sp. i fiskebasen fordi det IKKE er en skikkelig lokasjon. Det er i praksis bare ´mudd´.
Det finnes mange Ancistrus sp. med L-nummer. Disse har konkret lokasjon og konkret beskrivelse (ikke artsbeskrivelse). Et eksempel på dette er L144 som har konkrete lokasjoner og konkrete farger på kropp og øyne som skiller den fra andre.
Postet 20.03.06 kl 17:21
Håvard Støre AndresenDet ser mest ut som en vanlig ´Plecostomus vulgaris´ som drettes i stort antall i store bassenger i Asia. Gi oss et bedre bilde, for det der er håpløst:) [URLBLOCK1] Det er viktig å ikke blande kortene. Ancistrus sp. er ikke en art, men et forenklet samlebegrep vi bruker om alle ancistrus med ukjent opphav. Det har ingenting med oppdrett eller ikke å gjøre. Hvis en Ancistrus selges som VF Brasil vil vi sette den under sp. i fiskebasen fordi det IKKE er en skikkelig lokasjon. Det er i praksis bare ´mudd´. Det finnes mange Ancistrus sp. med L-nummer. Disse har konkret lokasjon og konkret beskrivelse (ikke artsbeskrivelse). Et eksempel på dette er L144 som har konkrete lokasjoner og konkrete farger på kropp og øyne som skiller den fra andre.
Takker for svar så langt.
Forstår godt at det kan være svært vanskelig å artsbestemme den utifra en vag beskruivelse, og et ennda værre bilde fra et dårlig WebCam..
Men takker for svar og interessen så langt,
så skal jeg komme tilbake med bedre bildre når jeg har skaffet et kamera.
Postet 20.03.06 kl 17:36
Postet 20.03.06 kl 19:44
Postet 20.03.06 kl 19:47