Steiner til akvarium?..

Kan man ta hva som helst slags steiner og putte oppi et akvarium, eller må det være steiner men får kjøpt i dyrebutikken?.. Det finnes jo veldig mye stein i naturen her i norge som er veldig fin, dumt og gå og kjøpe hvis man kan bruke det som er i naturen..
Nesten all stein i Norge er trygg. Den er dessuten både finere og billigere(mer gratis) enn stein i dyrebutikkene.

Skrubb dem godt...

Det meste av stein kan benyttes. Jeg benytter utelukkkende stein fra elv og sjø i mine kar. Det er jo bortimot helligbrøde å kjøpe stein når man finner så mye fin i naturen. På jakt etter stein finner man også grus som fint kan benyttes. Her skal man være litt forsiktig med å få med seg kalkholdig grus/stein hvis pH under 7 er et poeng.
Dere sier at så godt som all stein fra naturen kan brukes.
Men hvem typer er de få som ikke er trygt å bruke?
I gamle dager hørte jeg at man kunne kjøpe en slags syre på apoteket man kunne dryppe på steinen. Hvis det brusa var det mye kalk i?
Lro
I gamle dager hørte jeg at man kunne kjøpe en slags syre på apoteket man kunne dryppe på steinen. Hvis det brusa var det mye kalk i?


Eddik kan man bruke, hvis steinen "bruser" er det kalk i steinen.

Er det ikke slik at "vanlig gråstein" er ok, men hvis steinen er veldig hvite eller rustfarget skal man være forsiktig?
Jeg har henta stein i elva som er rett i nærheten her, husker ikke om jeg kokte den eller ikke, men skrubba den godt i varmt vann før jeg hadde den i noen av karene


Men jeg lurer på om det går an å bruke sanden som er nede i elva??(eller ved elva rettere sagt). Det er veldig fin sand, og jeg ønsker å bruke den i et av karene, men er altså usikker.
Hva bør event. gjøres før det hives i karet?(bortsett fra å skylle det godt selvsagt)



Håper ingen tror at jeg prøve å kuppe en tråd her, med vilje liksom!
Steiner med glimmer i er ikke så lurt å bruke i akvariet. De kan visst slippe ut uønskede stoffer i vannet. Lyse steiner kan brukes, men en må da være obs på at hardheten kan øke, av og til over det akseptable nivået for fisken som skal leve i karet.

For å sjekke om det er kalk i stein eller grus kan det brukes syre. Jeg kjøpte eddiksyre på apoteket, men vil tro all syre gir samme reaksjon. Syren dryppes på tørr stein eller grus og hvis det bruser litt er den kalkholdig. Anbefaler hansker og sunt vett i omgang med slike væsker

Tine, det går helt fint å bruke sand eller grus fra naturen. Selv har jeg hentet min sand fra stranda og skyllt den godt før den havnet i karet. I og med at du vil ta sand fra ferskvann så ville jeg varmebehandlet den i tillegg (koking eller i stekeovn). Grunnen til det er at sykdom og parasitter fra saltvann vanligvis ikke kan overleve i ferskvann, mens det kan være en liten risiko for å få med slike uhumskheter fra ferskvann. I tillegg har det versert en del tråder angående andre småkryp fra ferskvann som det ikke er ønskelig å ha i akvariet, feks øyenstikkerlarver.
Holder det å koke stein man finner i naturen eller stranda...
Tine Zachariassen
Jeg har henta stein i elva som er rett i nærheten her, husker ikke om jeg kokte den eller ikke, men skrubba den godt i varmt vann før jeg hadde den i noen av karene:) Men jeg lurer på om det går an å bruke sanden som er nede i elva??(eller ved elva rettere sagt). Det er veldig fin sand, og jeg ønsker å bruke den i et av karene, men er altså usikker. Hva bør event. gjøres før det hives i karet?(bortsett fra å skylle det godt selvsagt) Håper ingen tror at jeg prøve å kuppe en tråd her, med vilje liksom!



I denne sanden er det stor sansynlighet for at det lever andre dyr, derfor kan det skje at du tar med deg uønskede gjester til akvariet, men koking skulle jo kunne drepe disse dyrene.
magge345
Holder det å koke stein man finner i naturen eller stranda...

Hvorfor koke ett dødt materiale?
En runde med børsten for å fjerne skitt, er tilstrekkelig. Så sant steinen er av en type som egner seg til vårt formål, selvsagt.
Hva med steiner funnet ved sjøen vil disse være like brukelige hvis en vasker disse godt nok?
Det er få forskjeller i bergart, enten en finner steinen i fjæra, eller midt på snaufjellet. Begge deler er fullt brukbare, så lenge de ikke er forurenset av oss mennesker (oljesøl, søppelfyllinger rett ved etc er neppe egnede plasser å plukke stein).

Skrubb vekk evt tang og tare fra steinene fra fjæra, og ta dem i bruk. Enkelt og greit.
Sand
ja,har hentet sand og stein.tre.stubber fra naturen.har kokt det og latt deet ligge i vann over et par døgn,har hatt det i akvariumet i mange måneder,ph er stabil,og fiskene lever i sitt beste .
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap