Dagens blomst (side 10)

Veldig fin blomsterkasse! Den likte jeg!

Pieris er en lyngtype egentlig som det finnes flere varianter/typer av. Den er en såkalt surjordsplante, kanskje derfor den ikke likte seg helt? Jeg har plantet min pieris i en stor krukke i planteringsjord iblandet kugjødselkompost pluss iblandet litt torv. På toppen et lag med bark. Da mener jeg jeg har klart å gi busken min et godt vekstmedie. Den er plassert på nordsiden og litt i skyggen. Så får jeg se om den vil trives slikt plassert.

Takk for det

Ja, det stemmer nok at det er surjordsplante. Da jeg plantet den, la jeg inn noen gjødselpellets ment for rhododendron (også surjordsplante) i jorda under og rundt den, i håp om å "forsure tilværelsen" dens litt Men det gikk visst ikke så bra likevel.
Men neste år får jeg prøve noe nytt i kassa

Dagens blomst er en rose Nå begynner rose-sesongen og jeg løper ut i hagen hver morgen for å sjekke hvor langt roseknoppene er kommet i å åpne seg

Det blåser veldig i dag, så alle rosebuskene står og svaier og kaster på seg. Ikke lett å få tatt et godt bilde når rosegrenene svinger hit og dit

Denne heter 'Maidens Blush', og er en historisk rose - rosesorter som er foredlet frem og har vært kjent siden før 1867 er såkalte "historiske roser". Men ikke nok med det, 'Maidens Blush' er enda eldre, en riktig, riktig gammel og fin dame er hun, for man vet med sikkerhet at den har vært dyrket siden år 1629 !
I engelskspråklige land heter den altså 'Maidens Blush', det betyr "jomfru rødme", som henspeiler på rosens sarte rosafarge. Franskmennene går enda lenger, og kaller den "Cuisse de Nymphe", det betyr "jomfru lår" (det henspeiler til fargen på innsiden av en jomfrus lår...!) Hehe

Denne rosen plantet jeg i fjor, men sent på sesongen så blomstringstiden dens var over. Jeg fikk derfor ikke gleden av å se denne i blomst da. Nå står den imidlertid full av knopper, og i dag er den i ferd med å slå ut sin første blomst!



[External Image]
Hei dere, kan dere ikke også legge ut helhetsbilde av hage, terrasse eller balkong? Vil gjerne se hvordan dere har innredet de grønne rom
Riktig nok ikke en blomst, men synes denne frosken var fin. Bor under terassen min. Dette ble tatt sent i går kveld, var veldig mørkt.
Vårkjærminne er en vakker bunndekker.
Inaktiv bruker
Hurdalsrosa er full av knopper nå og noen blomster har sprunget ut.
Oj, Torhild, det var litt av en rugg! Gammel, antar jeg?
Har det blitt plantet flere busker sammen, eller skyter den rotskudd slik at det danner slikt tett kratt med tiden? Ser den har mange stammer opp fra bakken.
Inaktiv bruker
Den begynner å få noen år på baken ja Fikk den for ca 20 år siden. Stemmer det at den skyter rotskudd. Plantet bare en liten "pinne" med noen pinglete røtter. Trodde ikke det skulle bli noe greie på den, men nå vokser den opp til ca 3 meter i både høyde og bredde i løpet av sommeren. Veldig hardfør rose (H7) som kan trives i hele Norge.
Åh...i dag vet jeg sannelig ikke hva jeg skal velge av blomst! Det er et vanskelig valg, for den ene blomsten er vakrere enn den andre, det er nesten umulig å velge dagens favoritt

Jeg poster derfor litt flere bilder i dag, og håper det er greit
Først en rose, jeg bare vise dere nye bilder av en rose jeg har lagt ut bilde av tidligere; 'Pastella'. Men nå er den om mulig enda flottere enn før! Det kjølige været de siste dagene frembringer en aldeles nydelig aprikos farge på blomstene! Det ene av disse to bildene måtte jeg ha som skrivebordsbakgrunn på pc'en min.... jeg blir helt mo i knærne Denne fargen er en av de fineste jeg vet om, champagnefargede roser har jeg alltid hatt som favoritter.

Bildene er tatt med Olympus C8080-kameraet mitt, men jeg prøvde en nærbilde-innstilling jeg vel knapt har brukt før. Jeg tok bildene nå nettopp. Og resultatet ser dere her.... er den ikke bare helt nyyyydelig?



[External Image]



[External Image]
Louise Odier rose
Her har vi 2. omgang med bilder i dag.

Endelig står 'Louise Odier' med fullt utslått blomst!
Dette er en av mine favoritter, og jeg har plassert de to buskene så nær sitteplassen min som mulig... sånn at jeg kan sitte ute og nyte duften av dem

En fantastisk fin rose, blomstrer lenge.






[External Image]



[External Image]
Den største av plantekassene jeg fikk laget i våres, så slik ut nyplantet den 6. mai.

[External Image]




Og slik ser den ut litt over en måned senere (fem uker ca), den 11. juni.
Busken i bakgrunnen likte seg ikke så godt, halve busken visnet så jeg klippet det vekk. Den andre halvdelen av den har imidlertid skutt ut masse nye skudd og ser ut til å greie seg bra.
Petuniaene (3 stk ble plantet) har tatt i så det holder, og bare spruter ut nye blomster hver dag

Det er litt merkelig lys ute om dagen, det ser man på bildene, det er overskyet men med spredte soltstreif nå og da. Ser ikke ut til at været klarer å bestemme seg for om det skal bli regn eller sol

[External Image]




[External Image]
Så flott den vokser!

Og kjempefin blomsterkasse!
Har selv tenkt å plante litt eføy på balkongen. Den er jo vintergrønn. Hyggelig med litt grønt da også. Bare så synd at den er så forferdelig utsatt for spinnmidd.. får du det er det gjort...
Jeg har gjort en liten endring på blomsterkassen. I går kjøpte jeg to nye småvokste eviggrønne busker, som skal erstatte den halvdaue Pieris-busken. Valget falt på en ny hvitbroket type, som heter Osmanthus. Den skal som sagt være vintergrønn. Veldig flott, minner om kristitorn i formen på bladene.

Da jeg fjernet Pieris-busken, så jeg at nøyaktig halve busken var vissen. Den bestod av to hovedgrener, den ene helt dau og brun, den andre frisk og fin og full av ny vekst og nye skudd. Jeg klippet vekk alt det brune, helt ned til marknivå, og den andre friske halvparten ble flyttet til en stor leirpotte med sur jord. De nye Osmanthus'ene fikk plassen. En skikkelig flott busk!

Slik ble det med fornyet beplantning. Jeg synes det ble mye bedre! Det kjedeligste jeg vet er å drive og dille med en plante som ikke fungerer, ikke trives, eller av en eller annen grunn ikke holder mål. Da er det vekk med det, og forsøke noe annet i stedet




[External Image]


[External Image]
Dette er vel ingen blomst - ikke riktig enda.

Foreløbig står bare mine to busker av peonen 'Bowl of Beauty' fulle av knopper. Og sikkert som banken er det, det vet alle som noengang har hatt peoner, hver forsommer når peonen setter knopper... så kommer maurene.
Togende i lange kolonner går de skytteltrafikk opp og ned de lange stilkene, målet er de svulmende peonknoppene. Så sitter de der, som hypnotiserte, og bare holder seg fast i knoppen. De gjør ingen skade, det er ingen tegn til noe som helst, så de får jo lov å holde på med sitt. Men mange hageeiere har undret seg fælt over "Hva driver de egentlig med!??"
Det er ingen som vet helt sikkert hva det er som gjør maurene så fengslet av peonens knopper.

De virker helt paralyserte av hva det nå enn er, som disse store kulerunde knoppene måtte utsondre. Knoppene er ikke klissete eller klebrige på noen måte, men hadde de vært det, hadde man sikkert mistenkt at maurene var ute etter et slags søtt sekret. Men knoppene utsondrer ingenting vi mennesker kan kjenne med fingertuppene iallefall.

Her er et par bilder av det merkelige fenomenet


[External Image]


[External Image]
Enda en rose er kommet i blomst

Foreløbig har rosen 'Constance Spry' bare slått ut en, og det er den blomsten som sitter helt i toppen på den øverste grenen, men mange står for tur. Det er en fantastisk duft på denne rosen, og blomstene helt nydelige. Dette er en såkalt "Engelsk rose", den første rosen David Austin lanserte for mange år siden.

Bildene ble tatt i går ettermiddag, rett etter en regnskur. Blomsten har ikke åpnet seg 100% enda, men nydelig er den likevel

Som dere ser av det nederste bildet, har den røde knopper. Men når blomsten slår ut, er den nydelig rosa Det er mange, mange roser som har totalt ulik farge på knoppene og på blomstene.


[External Image]


[External Image]




Et bilde til av samme rose.

Vi kjøpte et gammelt hus, og roser fulgte med på kjøpet. De er ikke noen småtasser, og vi har problemer med å klare å klippe ned annet enn det som er døde kvister- har ikke hjerte til det. De ser ut til å trives. Er det noen som vet hva disse heter?
Dagens blomst trenger vel ikke være like prangende alltid.
Her er sitronbasilikum - en god krydderurt.
Så følger tomatblomst, som bærer bud om søte gleder som skal komme...
og til slutt et bilde med salvie i blomst bakerst, og timian fremst.
Det er så hyggelig (og godt) å kunne tøfle ut i hagen og hente en liten "piff" til matlagingen.
Og så lukter det så godt av krydderurtene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap